איך להימנע מטעויות תחזוקה
עבודת תחזוקה פשוטה באופניים עלולה להיהפך בקלות למסע מתסכל ומורכב. כל רוכב מכיר את התחושה: מתחילים להחליף כבל או לבדוק הילוך, ופתאום שרשרת קרועה מאלצת להגיע לחנות האופניים. כדי לחסוך תקלות, כסף ודכדוך, אספנו רשימה של טעויות נפוצות בתחזוקה ביתית של אופניים, ועצות איך להימנע מהן.
הטיפ הראשון נוגע לכוונון הילוכים. ברגים להגבלת תנועה נועדו למנוע תזוזה קיצונית של המעביר האחורי אל תוך החישוקים או אל הזרוע האחורית. אם הותקנו כראוי, לא צריך לגעת בהם. כשיש בעיה בהעברת ההילוכים, בודקים קודם כול את מתיחות הכבל ואת מצב הכבלים והשרוולים: אם יש קיפולים, קרעים או פרימה. רק לאחר מכן, ורק אם יש סיבה ממשית, ניגשים לבורגי ההגבלה.
השרשרת היא אחד החלקים החשובים במערכת ההנעה. אם היא מלוכלכת, שחוקה או לא משומנת, היא שוחקת את הקסטה, את הפלטות ואת הגלגלים. הקפדה על ניקוי קבוע עם מסיר שומנים ייעודי, ולאחר מכן שימון מתאים, תאריך את חיי המערכת ותבטיח דיווש שקט וחלק.
אם תתקינו שרשרת קצרה מדי, לא תוכלו להעביר להילוך הגבוה ביותר בקסטה, ובמאמץ היא עלולה להיקרע או לגרום נזק למעביר. מצד שני שרשרת ארוכה מדי תתדלדל, תשתלשל ותפגע בדיוק של ההילוכים. חשוב להתקין את השרשרת בכיוון הנכון, במיוחד בדגם חד־כיווני עם חוליית חיבור מהירה. כיוון שגוי עלול לגרום שיבושים ואפילו קרע פתאומי.
כשלוחצים על הבלם הקדמי, מזיזים את הכידון קדימה ואחורה ומרגישים רעידות או נקישות, ייתכן שהסטם רופף. בעיה זו פוגעת ביכולת ההיגוי, ובאופני קרבון אף עלולה לגרום שחיקה של מוט הכידון ולהביא לשבר מסוכן. כוונון נכון של מערכת ההיגוי קריטי הן לבטיחות והן לביצועים.
צמיגים מנופחים יותר מדי יקשו את הנסיעה, יגרמו חוסר נוחות ויעלו את הסיכון להחלקה. לחץ נמוך מדי עלול להביא לפנצ'רים, לכיפוף חישוקים ולנסיעה איטית וכבדה. מומלץ לבדוק את הלחץ לפני כל רכיבה בעזרת משאבה עם מד־לחץ, ולהתאים אותו לסוג הצמיג, למשקל הרוכב ולתנאי הדרך.
הטיפים הבאים נוגעים לפדלים כחלק מרכזי וחיוני של כל זוג אופניים.
כשמחליפים פדלים, מומלץ להעביר את השרשרת לגלגל השיניים הגדול ביותר. כך אפשר להימנע מפציעות הנובעות ממגע ישיר עם השיניים החדות של הפלטה. אם לא תשמנו את ההברגות של הפדלים לפני ההתקנה, סביר להניח שהם ייתפסו ולא תוכלו להסיר אותם בעתיד. כמו כן לא צריך להדק אותם חזק מדי - הדיווש עצמו מהדק אותם עם הזמן. גריז מונע הידבקות ויאריך את חיי המערכת.
בעת רכיבה, כשנשענים על צד השרשרת והמעביר, קיים סיכון גבוה לעיקום של מתלה המעביר (derailleur hanger) - רכיב עדין שתפקידו להישבר במקום השלדה במקרה של מכה. אם הוא מתעקם, ההילוכים לא יעברו כראוי, והשרשרת עלולה לסטות או להיתקע בגלגלים.
תחזוקה נכונה וזהירה של הכידון תשפר את הסיכויים לרכיבה בטוחה. זיעה מצטברת תחת סרט הכידון וגורמת קורוזיה, בעיקר אם הכידון עשוי מאלומיניום. החלפה תקופתית (לפחות פעם בשנה) תאפשר בדיקה של מצב הכידון ותשמור על מראה רענן ונעים יותר לאחיזה.
פקקי קצה על הכידון לא נועדו רק לעיצוב. הם רכיב בטיחות קריטי. בעת התרסקות, קצה כידון פתוח עלול לחדור לגוף ולגרום פציעה חמורה. אם הפקקים נושרים תדיר, השתמשו בדבק דו־צדדי או עברו לדגם שמתברג עם בורג הרחבה.
אין להזניח רכיבי בלימה ושלדה חיוניים. בולמי זעזועים ומזלגות מצריכים תחזוקה שוטפת לפי הוראות היצרן. שימון, החלפת שמנים וניקוי של האטמים ישמרו על ביצועי המתלים, יאריכו את חייהם וימנעו חדירת לכלוך ונזקים מכניים.
טיפ חשוב נוסף קשור לאביזרים דווקא ולא לאופניים עצמם: כלי עבודה לא איכותיים עלולים לגרום נזק לבורג, שחיקה של חריצים, שבר ברכיבים ואף פציעות. השקעה בערכה איכותית תתברר כמשתלמת מאוד לאורך זמן, ותבטיח שכל פעולה תתבצע בדיוק ובבטיחות.
תחזוקה נכונה של האופניים לא מחייבת ידע מקצועי או ציוד יקר, רק הבנה בסיסית, סבלנות ומודעות לכמה כללים חשובים שישמרו על האופניים במצב מצוין.