איך לשמור על אופניים חשמליים מהתלקחות
בשנים האחרונות נרשמת עלייה מדאיגה במספר השריפות שמקורן בסוללות ליתיום יון של אופניים חשמליים. ברחבי אירופה שירותי הכבאות נאלצים להתמודד עם יותר אירועים כאלה - לרוב כתוצאה משימוש במוצרים זולים, חסרי תקינה ומערכות ניהול פנימיות לקויות. במקביל לעלייה החדה בשימוש בכלי רכב חשמליים, גובר גם הצורך בהבנת הסיכונים ובשמירה על כללי בטיחות בסיסיים שיכולים למנוע אסון.
בין השנים 2022 ל־2024 רק בבריטניה נרשמה עלייה של 93% במספר השריפות הקשורות לסוללות ליתיום-יון, כאשר חלק משמעותי מהן נגרם מאופניים חשמליים. המגמה הזו כבר הובילה להחמרת תקנים וחקיקה חדשה באירופה: בהולנד, למשל, יש בתי ספר שאוסרים להכניס אופניים חשמליים לשטחם, או מקצים להם חניונים מרוחקים למניעת סיכון.
המקרה הגדול ביותר התרחש בפברואר האחרון בעיר גדנסק שבפולין, כשמתקן אחסון עלה באש וגרם להרס של כ־1,300 אופניים וכ־1,000 סוללות. לכיבוי השריפה נדרשו כ־300 כבאים - תזכורת חדה לכך שתקלה אחת קטנה עלולה להפוך לאסון עצום.
בישראל, כמו באירופה, נרשמת עלייה חדה במספר השריפות שמקורן בסוללות ליתיום של אופניים וקורקינטים חשמליים. לפי נתוני כבאות והצלה, מדי שנה מתרחשות כ־150 שריפות בדירות הנגרמות כתוצאה מטעינה לא בטוחה של כלים חשמליים קלים. בשנת 2022 דווחו כ־121 שריפות סוללות ברחבי הארץ, ובראשית 2024 כבר עלה המספר לכ־250 מקרים - כמעט הכפלה בתוך שנתיים בלבד.
זמן טעינה הוא המסוכן ביותר
על פי מומחי בטיחות, רוב השריפות נגרמות בזמן טעינה. הסיבות מגוונות: פגיעה מכנית בתאי הסוללה, פגמים בייצור או שימוש במטען מזויף. ריצ'רד גספרוטי (Richard Gasperotti), רוכב מקצועי שמחזיק בחסות רשמית של מערכות חשמליות של בוש (Bosch eBike Systems), מדגיש כי יש להשתמש אך ורק במטען המקורי ובמקום מאוורר הרחק מחומרים דליקים. טעינה בשעות הלילה, כשהבית רדום, עלולה להיות מסוכנת במיוחד - עדיף להטעין רק כשאתם ערים ויכולים לפקוח עין.
רכישת סוללה ממקור מוסמך היא קריטית. סוללות תקניות כוללות מערכת ניהול (BMS) המפקחת על כל תא בנפרד ומונעת חימום יתר, פריקת יתר או קצר חשמלי. כל תא עטוף בפלסטיק חסין אש ומצויד בנתיך פנימי, ובמקרה של היווצרות גזים - ישנה מערכת שחרור מבוקרת למניעת התפשטות שריפה. בנוסף, תכנון מדויק ואיטום איכותי מגנים מפני חדירת מים ושגיאות בהרכבה.
כדי לשמור על חיי הסוללה ועל בטיחותכם, חשוב לפעול לפי הוראות היצרן. סוללות ישנות נוטות להתחמם ולסכן את המשתמש, ולכן יש להחליפן אחת לכמה שנים. אם הסוללה מתנפחת, מתחממת יתר על המידה או משנה צורה - יש להפסיק להשתמש בה מיידית.
אין לפתוח סוללה בעצמכם - רק טכנאי מוסמך רשאי לעשות זאת. שמרו אותה הרחק ממקור חום, אש או שמש ישירה, ואל תחשפו אותה למים או לניקוי בלחץ. בהובלה על גג הרכב, ודאו שהיא מוגנת מגשם. אחסנו אותה הרחק מחפצים מתכתיים קטנים שעלולים לגרום לקצר, והימנעו ממכות או חבטות.
מה לעשות במקרה של סוללה בוערת
אם תשמעו קולות חריקה, ריח חזק או עשן, נתקו מיד את המטען ונסו, רק אם זה בטוח, להעביר את הסוללה החוצה. אם הסוללה משולבת בשלדת האופניים, יש לפנות את האופניים בשלמותם. במידה והאש כבר פרצה, פנו מהמבנה מיד ואל תנסו לכבות בעצמכם: שריפת ליתיום מתפשטת במהירות ועלולה להיות קטלנית.
"אין שום רכוש ששווה לסכן את החיים בשבילו," מזכיר גספרוטי. שמירה על זהירות, הקפדה על שימוש נכון והימנעות ממוצרים זולים ולא תקניים - כל אלה יכולים למנוע את השריפה הבאה ולהבטיח שגם הרכיבה וגם הבית יישארו בטוחים.

