ציוד הכרחי לטיפול באופניים
בשביל להתחיל לטפל באופניים בבית, לא חייבים להצטייד בארגז כלים ענק או להשקיע רבות בכלי עבודה ייעודיים. אפשר לבצע את רוב עבודות התחזוקה הבסיסיות עם כמה כלים סטנדרטיים איכותיים וכמה כלים ייעודיים לאופניים. ההשקעה הראשונית תחזיר את עצמה במהרה, הן בכסף והן בתחושת העצמאות והשליטה על האופניים.
תחזוקה עצמית מאפשרת לטפל בבעיות שוטפות כגון רעשים, התאמות ושימון בלי להמתין בתור בחנות האופניים. כלים איכותיים מחזיקים שנים, מונעים שחיקת חלקים ומעניקים עבודה מדויקת יותר. כלל הברזל של עולם האופניים הוא "קנה איכות - קנה פעם אחת". כלי עבודה טובים הם השקעה, לא הוצאה.
גם אם יש לכם ארגז כלים בסיסי, אינכם חייבים לעשות הכול לבד. יש עבודות מורכבות כגון טיפול במזלגות או בבולמי זעזועים או בניית גלגלים, שעדיף להשאיר למקצוענים. המדריך הזה מתאים למי שמתחיל ורוצה לבצע את רוב התחזוקה השוטפת בבית, בלי להסתבך בפרויקטים מורכבים שעלולים לגרום נזק רב.
כלים בסיסיים לכל רוכב
אם יש כלי אחד שישדרג את העבודה, זה מיתקן עבודה. הוא מרים את האופניים מהרצפה, מאפשר גישה נוחה לכל חלק ומונע כאבי גב מישיבה ממושכת. לא צריך להשקיע במוצר יקר במיוחד, גם דגמים פשוטים ישפרו את היעילות והנוחות.
רוב הברגים באופניים הם ברגי אלן, לכן סט איכותי הוא חובה. העדיפו סט עם קצה כדורי לגישה במקומות צרים, לצד קצה ישר למניעת עיוות של ראשי הברגים.
מפתחות איכותיים מדויקים יותר מאחרים ומחזיקים זמן רב. אם יש לכם אופניים חדשים, תמצאו לא מעט ברגים עם ראש כוכב. כאן נכנס לסט Torx שמספק אחיזה טובה ומפחית את הסיכוי להחלקה. כמו עם אלן, גם כאן מומלץ להשקיע בכלים איכותיים.
מפתח מומנט הוא כלי הכרחי לכל רוכב, בעיקר על אופני קרבון. בעזרתו תהדקו ברגים בדיוק לפי הוראות היצרן. הידוק יתר עלול לגרום סדקים, והידוק חלש מדי עלול להביא לשחרור חלקים בזמן רכיבה. קיימים פתרונות פשוטים וזולים עם ערכים קבועים, למשל 4 או 5 ניוטון־מטרים, שמתאימים לחיזוק של מוט כיסא או סטם.
במקרים רבים, בייחוד עם פדלים קלסיים, נדרש מפתח פדלים ייעודי דק (15 מ"מ). פדלים עלולים להיתפס חזק, לכן כדאי להחזיק כלי עם ידית ארוכה ליצירת מומנט שחרור. פדל שמאלי מוברג בהברגה הפוכה.
טיפול נכון בשרשרת
שמירה על שרשרת במצב תקין מאריכה את חיי הקסטה והגלגל הקדמי. אמנם אפשר למדוד שחיקה באמצעות סרגל, אך כלי ייעודי מפשט מאוד את התהליך. אם אתם מתכננים להחליף שרשרת בעצמכם, תזדקקו לכלי קיצור שרשרת ולפליירים לחוליות מהירות - אלו מחברים מיוחדים שמאפשרים לחבר או לנתק את השרשרת בקלות בלי להשתמש בכלים מורכבים. מומלץ גם לשאת חוליית קישור מהיר ברכיבות ארוכות, למקרה חירום שהשרשרת נקרעת.
במקרה של החלפת קסטה, תצטרכו שני כלים חיוניים: מפתח נעילה ושוט שרשרת לייצוב. אמנם לא מדובר בכלים לשימוש יומיומי, אך מי שמבצע תחזוקה מקיפה ירוויח מהם.
להחלפת כבלי הילוכים ובלמים דרוש קאטר ייעודי שמונע פרימה של סיבי הכבל. שימוש בכלים מאולתרים כגון פליירים רגילים, עלול לגרום נזק ולעכב את העבודה.
ערכה מוכנה או בהרכבה אישית?
קיימות ערכות מוכנות שמכילות מגוון רחב של כלים, אך לא כולן שימושיות. עדיף לבחור ערכה הכוללת לפחות סט אלן איכותי, מפתח מומנט, מד שרשרת וקאטר לכבלים. את שאר הכלים אפשר להוסיף בהמשך לפי הצורך.
לא כל כלי שווה לקנות. כלים ייעודיים למשימות נדירות כגון מברגי BB מיוחדים או פרסי כידון אפשר להשאיר לחנות או להשכיר לפי הצורך. התחילו מהבסיס, צברו ביטחון וידע, ואז הרחיבו את הארגז.
בשורה התחתונה, עם מיתקן עבודה, סט מפתחות איכותי, מפתח מומנט וכלי בסיס נוספים, תבצעו בבית את רוב התחזוקה השוטפת, תחסכו כסף ותאריכו את חיי האופניים.