מגה ולו
כתבות
מגה פלוס ולו
לעמוד קודם

האם אופני הרים חשמליים חזקים מדי?

המרוץ למנועים עוצמתיים משנה את חוקי המשחק, אבל לא בטוח שהוא תורם לחוויית הרכיבה. אולי להפך

28/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

בשנים האחרונות נראה שענף הרכיבה נמצא במרוץ חימוש מואץ בתחום אופני ההרים החשמליים (e-MTB). חברת DJI הובילה את הגל עם מנוע אווינוקס (Avinox) העוצמתי שלה, שמספק 105 ניוטון מטרים ו־800 ואט־שעות, נתונים שטרפו את הקלפים בעולם הרכיבה. מאז מותגים כגון בוש (Bosch) וספיישלייזד (Specialized) מיהרו להשיק מנועים שמתקרבים לרף ה־100 ניוטון־מטרים וף עוקפים אותו, וכך נהפך המומנט הדו־ספרתי לא רק לאפשרי אלא לסטנדרט חדש.

האם צריך כל כך הרבה כוח באופני שטח?

אופני הרים חשמליים אמורים בראש ובראשונה להעניק תמיכה לרוכב, לא להחליף אותו. למעשה, המנועים החזקים יכולים להוסיף עד 300% כוח מעבר למה שהרוכב עצמו מפעיל. התוצאה היא עלייה קלה יותר, פחות עייפות ויותר הנאה במורדות. למרות זאת עולות השאלות: האם ההספק ההולך וגדל באמת תורם לחוויית הרכיבה? או שמא זה בעיקר מרוץ שיווקי בין מותגים?

הקו האדום זז - אבל למי זה באמת נחוץ?

בעבר הלא רחוק נחשבו מנועים בעוצמה של 85 ניוטון־מטרים והספק של 600 ואט למובילים בשוק. אלא שמאז שהושק המנוע של DJI, הגבול העליון זז. עם זאת רוכבים מנוסים רבים מודים כי העלייה בעוצמה אינה מורגשת. יש כאלו שאפילו טוענים שהיו בוחרים באופני הרים עם הספק חשמלי נמוך יחסית. גם אופניים עם מומנט של 55 ניוטון־מטרים מצליחים להתמודד עם עליות מורכבות, בוודאי בשבילים מתונים או בדרכי יער.

כוח מוגזם, מהירות מוגבלת

בעיה נוספת עם מנועים חזקים היא מגבלת המהירות: גם אופניים עם מומנט של 100 ניוטון־מטרים עדיין מוגבלים ל־25 קמ"ש. ברגע שמגיעים למהירות הזו, המנוע מפסיק לסייע, והרוכב נשאר עם אופניים ששוקלים 20 ק"ג ומעלה. יותר כוח משמעו הגעה מהירה יותר לגבול הזה וסחיבת המשקל יותר זמן.

מצד שני, יש יתרון להתאמת הכוח בכל זמן. רוב המערכות המתקדמות מלוות באפליקציות שמאפשרות לשלוט בהספק ולבחור בין מצבי רכיבה רבים ומגוונים. השאלה האמיתית היא אם עוצמת המנוע באופני שטח חשמליים באמת חשובה.

למה לפעמים עדיף קל

אופניים חשמליים לא צריכים להיות חזקים או מסובכים מדי. נכון, נחמד שיש גישה לכוח נוסף כשצריך, אבל רוב הזמן זה מרגיש מיותר. אופניים קלים יותר עושים עבודה לא פחות טובה בטיפוס, שומרים על משקל נמוך ומאפשרים שליטה וזריזות. נראה שבמקום לשפר את חוויית הרכיבה, מותגים מנסים להגדיל מספרים כדי לשווק "יותר עוצמה, משמע טוב יותר מבחינה טכנית". אבל אולי הגיע הזמן לעצור ולשאול: מה באמת עושה את הרכיבה לטובה יותר?

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה. אופני הרים חשמליים NMFLOW

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן