מגה ולו
כתבות
מגה פלוס ולו
לעמוד קודם

חישוקים ללא שפה: כמה זה בטוח?

הדיון על חישוקים "ללא שפה" חוזר: יצרנים מדברים על מבחני תקינה, ומומחים מזהירים מפערי התאמה ולחצים. מה חשוב לבדוק לפני הרכבה?

11/09/2025
זמן קריאה: 2 דק'

בזמן האחרון נראה שהדיון סביב חישוקים ללא שפה (hookless) ירד מהפרק, אך העניין עלה מחדש בעקבות דגמים חדשים בשוק והתבטאויות חריפות של דמויות בולטות בענף.טדיי פוגאצ'אר (Tadej Pogacar) רכב על חישוקי ENVE SES 4.5 Pro עם חישוק "רגיל" (Hooked) בטור דה פראנס 2025, והצעד נתפס כמעין חזרה לאחור. ג'וש פורטנר (Josh Portner), מנכ"ל סילקה (Silca) ולשעבר יו"ר ועדת התקינה לחישוקי אופניים, כינה את חישוקי Hookless "תרמית", והזהיר מפני סיכון בטיחותי לרוכבים.

מחישוקים ללא שפה, הידועים גם כחישוקי "hookless" נעדרת הבליטה הפנימית שמחזיקה את הצמיג במקומו, ולכן הם מתאימים רק לצמיגים ללא פנימית (טיובלס). היצרנים טוענים ליתרונות כגון ייצור פשוט וזול יותר, חיסכון במשקל ואווירודינמיות משופרת. המתנגדים מזהירים: בהיעדר "שוליים בטוחים", כל טעות בלחץ או חוסר התאמה עלולים לגרום לצמיג לצאת ממקומו.

פורטנר טוען שחישוקים כאלו מותירים מרווח טעות קטן מדי. מד הלחץ של משאבות רגל רבות אינו מדויק, ובעת שחיקה מציג נתונים נמוכים מהמציאות. המשמעות היא שרוכב עלול לנפח את הצמיג מעל למגבלה של 5.0 בר (72.5 PSI) המוגדרת בתקנים בלי לדעת זאת. לכך מצטרפת השפעת הטמפרטורה: עלייה של 10 מעלות צלזיוס עשויה להעלות את לחץ האוויר בצמיג ב־2.5PSI. כך, ניפוח לפני רכיבה עלול להיות מסוכן בעת רכיבה ביום חם.

תגובת היצרנים: מבחני לחץ קפדניים יותר

יצרניות כגון האנט (Hunt), אנווה (ENVE) וג'איינט (Giant) מדווחות שהן בודקות את מוצריהן בלחצים הגבוהים עד פי 1.5 מהתקן, לעיתים אף 140-160PSI, כדי להבטיח שהצמיג לא יתפוצץ. לטענתן, הדבר מעניק מרווח ביטחון מספק גם בתרחישי קיצון. עם זאת גם הן מודות כי התקנים הקיימים (ISO ו־ETRTO) אינם מחמירים מספיק, ויש צורך בעדכון.

בעיה נוספת היא היעדר אחידות במדידות הצמיגים. צמיג שמוצהר כ־28 מ"מ עשוי להיות רחב או צר יותר בפועל עד שבעה מ"מ, תלוי ביצרן. כשהחישוקים רחבים מהרגיל, צמיגים צרים מדי נוטים לצאת מהמקום בלחץ נמוך יחסית. לעומת זאת בחישוקים עם חיבור רגיל, המסגרת עצמה מסייעת להחזיק את הצמיג, גם אם המידה אינה מדויקת.

התקן הנוכחי מאפשר שימוש בצמיגים ברוחב מינימלי בהתאם לרוחב החישוק, עם מגבלת לחץ משתנה: 72.5PSI לצמיגים ברוחב 25 עד 29 מ"מ וערכים נמוכים יותר ככל שהצמיג רחב יותר (לדוגמה, רק 3 בר לצמיגי גראבל רחבים). יצרנים מובילים כבר עובדים ברמות בטיחות שמעבר לדרישות התקן, אך כל עוד אין אחידות, האחריות נופלת על הרוכב.

הבעיה הגדולה: חינוך הרוכבים

אחת הביקורות המרכזיות היא שחלק מהרוכבים אינם יודעים שהם רוכבים עם חישוקים ללא שפה ואינם מבינים את מגבלות השימוש. לא מעט רוכבים ממשיכים לשלב חישוקים וצמיגים שאינם מאושרים או לנפח ללחצים גבוהים מדי. גם רוכבים מנוסים עלולים לטעות, כפי שפורטנר ציין במקרה שבו רוכב השתמש בצמיג 25 מ"מ על חישוק ברוחב פנימי של 23 מ"מ - שילוב האסור בתקנים.

מי שרוכב עם חישוקים ללא שפה חייב להקפיד על כללי שימוש ברורים: להשתמש אך ורק בצמיגים מאושרים על ידי היצרן, לבדוק התאמה בין רוחב הצמיג לרוחב החישוק לפי תקני ISO/ETRTO, לא לעבור את מגבלת הלחץ של 5 בר (72.5PSI), להעדיף צמיגים רחבים יותר המאפשרים רכיבה בלחץ נמוך ובטיחותי, ולוודא את דיוק המשאבה באמצעות מד לחץ דיגיטלי.

לסיכום, חישוקי הוקלס הם טכנולוגיה חדשה למדי בעלת יתרונות בייצור ובביצועים, אך היא גם מצריכה רמה גבוהה של מודעות והתנהלות זהירה של הרוכבים. היצרנים מצהירים על מבחני בטיחות מחמירים יותר, אך כל עוד התקנים לא יתעדכנו ורוכבים לא יקפידו על התאמה מלאה, הסיכון יישאר.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן