מגה ולו
כתבות
מגה פלוס ולו
לעמוד קודם

ללמוד מרוכבי טור דה פראנס

פרקטיקות מהעולם המקצועי שגם לרוכבים חובבים כדאי לאמץ

31/07/2025
זמן קריאה: 2 דק'

רוכבי הכביש הטובים בעולם משתתפים בטור דה פראנס (Tour de France) מדי חודש יולי, וזה בדיוק הזמן לבחון מה אפשר ללמוד מהם - לא רק על מהירות אלא גם על נוחות, בחירת ציוד ותחזוקה. הנה כמה עצות פרקטיות שכל רוכב יכול לאמץ גם אם הוא לא מתכנן לרכוב 3,339 קילומטרים תוך שלושה שבועות.

במשך שנים היה נהוג שסטם נמוך מאוד הוא סימן לרכיבה מקצועית. אבל לא כל הרוכבים בטור הולכים על ההגדרה האגרסיבית הזאת. עם גובה אוכף קבוע, רוכבים רבים משתמשים במרווחים מתחת לסטם כדי למנוע עומס על הגב והצוואר. בעבור רוכבים חובבים, נוחות ויכולת לרכוב לאורך זמן חשובות לא פחות ממהירות, ולעיתים עדיף לבחור גיאומטריה של אופני אנדורנס (אופני סיבולת) ולא של מרוץ.

אם פעם שלטו צמיגי 23 מ"מ, כיום רוב הרוכבים המקצועיים משתמשים בצמיגים ברוחב 28 מ"מ ואף יותר. צמיג רחב עם לחץ אוויר נמוך מספק אחיזה טובה יותר ונוחות משופרת, מה שעשוי לשפר את המהירות בנסיעה על כבישים לא מושלמים.

גם באופניים מקצועיים רואים כיום מגני שרשרת ומכווני שרשרת, למרות השיפורים בטכנולוגיית ההילוכים. מדובר בשדרוג פשוט שאינו יקר, שעשוי לחסוך הרבה תסכולים, במיוחד ברכיבות מאומצות או בשטח משתנה.

בטור דה פראנס כמעט כל הרוכבים עברו לשימוש בצמיגי טיובלס (Tubeless). השיטה מפחיתה תקרים, משפרת אחיזה ומצמצמת את התנגדות הגלגול. למי שעדיין רוכבים עם פנימיות, שווה לשקול את המעבר, במיוחד לרוכבים תחרותיים.

רוב הרוכבים בטור משתמשים בקומבינציית הילוכים של 54/40 מלפנים ו־11/34 מאחור - שילוב שנותן מהירות גבוהה יותר אך גם שומר על קו שרשרת אופטימלי. לא חייבים להעתיק את ההילוכים האלו, אבל חשוב לבחור יחס שמתאים לכוח, לקצב הדיווש ולמסלול. לפעמים שינוי קסטה או אורך קרנק עושים את כל ההבדל בנוחות וביעילות.

 

 

רוכבים מקצועיים בטור עברו לאוכפים קצרים שמאפשרים ישיבה קדמית יותר והישענות לתנוחה אגרסיבית. זה תורם לשמירה על גמישות באגן ולהתקרבות לציר הארכובה - לניצול מרבי של הכוח. מוט אוכף ללא זווית מאפשר למקם את האוכף קרוב יותר למרכז האופניים.

בעבר הסתירו רוכבים לוגואים של רכיבים שלא סופקו על־ידי נותני החסות באמצעות סרט בידוד שחור. כיום זה פחות שכיח, אבל עדיין יש רוכבים שמשתמשים ברכיבים ייעודיים כגון גלגלים לא ממותגים במרוצים נגד השעון. המסר? לפעמים שווה לבחור מה שעובד הכי טוב גם אם זה לא מה שמספקת החסות.

כל זוג אופניים בטור נראה אחרת. לכל רוכב מותאמת גיאומטריה אישית: גובה אוכף, אורך סטם, רוחב כידון. התאמה נכונה תורמת לא רק לנוחות אלא גם ליעילות ולמניעת פציעות. גם לרוכבים חובבים שווה לבצע התאמה מקצועית. השקעה אחת עשויה לשפר את כל חוויית הרכיבה.

רוב הרוכבים כיום מעדיפים שלדות אווירודינמיות, גלגלים עמוקים וכידונים אינטגרליים, גם אם זה מוסיף כמה מאות גרמים למשקל הכולל. הסיבה: השפעת ההתנגדות לאוויר על המהירות גדולה בהרבה מהשפעת המשקל. גם רוכבים חובבים, שחשופים לרוח זמן ארוך יותר, ירוויחו מאופניים אווירודינמיים, במיוחד ברכיבות בשטח פתוח.

אם כן לא כל דבר שמתאים לרוכב מקצועי מתאים לכולם, אבל יש הרבה פרקטיקות מהעולם המקצועי שכדאי לאמץ. החל בבחירת אוכף, דרך התאמת הילוכים וכלה בתזונה חכמה - גם רוכבים חובבים יכולים לרכוב מהר יותר, בנוחות רבה יותר וליהנות יותר על האוכף.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן