המעביר שעשוי לשנות את השוק
חברת רטיו (Ratio Technology), יצרנית קטנה מאנגליה, מוכרת בעיקר לחובבי רכיבה בזכות ערכות המרה שאפשרו שילוב בין רכיבי שימנו (Shimano) ל־SRAM - פתרון נישתי אך עם השפעה ניכרת בעולם האופניים. כעת נראה שהחברה בדרך לפריצת דרך גדולה בהרבה: השקת מעביר אחורי שלם בשם Ratio Mech, שעשוי להיות המעביר הראשון שאינו מתוצרת SRAM, המשתמש בסטנדרט האוניברסלי (UDH).
עד כה התמחתה רטיו בהנגשת פתרונות "עשה זאת בעצמך" לרוכבים שרצו למקסם גמישות: מעבירי כביש מכניים עם מעבירי שטח, התאמת מעבירי 11 הילוכים ל־12 ואף 13 הילוכים, ושדרוג של כלובי גלגלות וגלגלי שיניים. אולם יצירת מעביר אחורי שלם היא קפיצת מדרגה שמציבה את החברה בליגה אחרת: מחלקי ביניים לרכיבי ליבה המשפיעים ישירות על אופי הרכיבה.
מעביר Mech הוצג לראשונה על אופני האנדורו Hope HB.916. מבחוץ הוא מזכיר את מערכות T-Type של SRAM, אך שונה מהן בכמה פרטים מהותיים: בורגי B-adjust מאפשרים התאמה למגוון קסטות ואינם מגבילים את המשתמש לסט אחד בלבד; בורגי הגבלה לשליטה בהילוך גבוה ובהילוך נמוך, בניגוד למערכות המתלה של SRAM נטולות הברגים; בזכות סנפירים מתחלפים אפשר לשנות את יחס המשיכה של הכבל, מה שמאפשר עבודה עם מעבירים של שימנו ושל SRAM בכביש ובשטח כאחד.
רטיו הצהירה כי המעביר יתמוך ברוב המערכות של 12x1 ו־13x1 ויוצע עם כלובים לקסטות עד 46 או 52 שיניים - נתון חשוב לרוכבי שטח ובייקפקינג (טיול רכוב עצמאי רב־יומי בשבילים או בשטח), הזקוקים לטווח רחב של יחסי העברה.
אחד ההבדלים הבולטים הוא הגישה של רטיו לשירות עצמי. המעביר נבנה באופן שהרוכב יוכל לבצע תחזוקה ותיקונים בשטח - יתרון ממשי למסעות ארוכים הרחק ממוסכים מקצועיים. נתיב הכבל תוכנן להיות נקי ויעיל: הכבל נכנס כמעט אנכית מאחור, עובר סביב סנפיר או גלגלת זעירה, ומתחבר לגוף המעביר בתחתית. נראה כי משולב בו מנגנון קלאץ' (Clutch) מייצב שרשרת, עם מכסה קטן המלמד על אפשרות לכוונון או שירות.
אם רטיו תצליח להוציא את המעביר לשוק במחיר תחרותי ובאמינות גבוהה, היא עשויה לטלטל את שוק המעבירים, הנשלט כיום כמעט לחלוטין בידי שימנו ו־SRAM. בעבור רוכבים שמאסו במגבלות התאימות של יצרנים גדולים, הפתרון פורץ דרך ומאפשר חופש בחירה, מודולריות ותחזוקה עצמאית.
בעבור רוכבי גראבל ובעיקר רוכבי שטח, הגמישות הזו עשויה להיות קריטית: האפשרות לשלב חלקים מכל מיני מקורות, להתאים קסטות גדולות למסעות ארוכים ולדעת שאפשר לתקן בשטח במקרה הצורך, מעניקה ערך ממשי.
המעביר עשוי לסמן עידן חדש של פתיחות וגמישות בשוק ההילוכים. הוא משמר את עקרונות ה־UDH, מוסיף אפשרויות כוונון שאינן קיימות אצל המתחרים הגדולים ומבטיח תחזוקה עצמית קלה.






