התנגדות גלגול וחשיבותה הטכנית
התנגדות גלגול (rolling resistance) היא אחד הנתונים הפיזיים הכי חשובים ברכיבה על אופניים. זה כוח התנגדות פיזי שמיוצר על ידי גלגלים בתנועה והוא אחד הגורמים העיקריים שהרוכב צריך להתמודד איתם ולהפעיל מאמץ פיזי בשביל להתקדם ולדחוף את האופניים תוך כדי רכיבה. כמובן, כשרוכבים בעלייה, יש להפעיל מאמץ פיזי רב בשביל לעבוד נגד כוח הכבידה.
בשנת 2020, בגיליון של מגזין מדעי המוקדש ללימוד וחקר של אווירודינמיות והנדסת רוח (Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics), התפרסם מאמר שבו נטען כי כשרוכבים על שטחים חלקים וישרים על אופניים, כ-90% מההתנגדות הפיזית במהירויות של יותר מ-40 קמ"ש הם בכלל התנגדות אוויר. אפשר להגיד שעל נתונים כאלו מבוססת ההתלהבות של חובבי אופניים ספורטיביים מכל מה שקשור לאווירודינמיות משופרת: שלדות "אירו", גלגלים ועוד.
מעבר לכך, החיכוך (קרי התנגדות גלגול) בין הצמיגים למסלול רכיבה הוא התורם הפיזי העיקרי לכוחות ולהשפעות שאיתם הרוכב צריך להתמודד ובעיקר להתגבר עליהם בשביל לרכוב יותר מהר.
מה היא ההגדרה של התנגדות גלגול?
יצרן גלגלים לאופניים, שוולבה (Schwalbe), מסביר כי התנגדות גלגול היא האנרגיה שהצמיג מאבד כשהוא נמצא בתנועה. אובדן האנרגיה נגרם בשל כמה גורמים, כשהעיקרי בהם הוא עיוות (דפורמציה) של צמיגי האופניים תוך כדי רכיבה. החיכוך בין הצמיג למשטח הרכיבה יוצר רכיבה הרבה יותר נוחה ומהירה על כביש אספלט חלק מרכיבה על שבילי שטח טבעיים או כבישים פחות איכותיים.
התנגדות גלגול היא אחת העוצמות הפיזיות המורכבות שמכבידה על האופניים ומאטה את קצב הרכיבה. מצד שני, היא גם הכי קלה ופשוטה להתמודדות. הרוכב יכול להשפיע על התנגדות הגלגול גם ברמה הכי בסיסית של בחירה בגלגלים ובצמיגים נכונים לאופניים. צמיגים שמורידים את מקדם ההתנגדות ומותאמים היטב לסביבת הרכיבה הם פתרון קל ולא מתחכם לחוויית רכיבה נוחה יותר.
עד כאן - התנגדות גלגול בקשר לאופני כביש. אבל מה לגבי אופני הרים? האם התנגדות גלגול חשובה?
התשובה הקצרה היא כן. יתרה מזו, ברכיבות הרים וברכיבות שטח, התנגדות גלגלים מופחתת עשויה לסייע לאחיזה חזקה יותר בקרקע ועקב כך לאיזון משופר ובטוח. במקרים מסוימים רוכבי הרים יעדיפו "להקריב" קצת אחיזה בכביש תמורת התנגדות נמוכה יותר.
בשוק הצמיגים והגלגלים לאופניים יש אופציות רבות וטובות אם מחפשים צמיגים עם כמה שפחות התנגדות גלגול. בכל זאת, התנגדות גלגול נמוכה היא לא הפתרון הפיזי האולטימטיבי לרכיבה קלה מבחינה פיזית. הרבה גורמים שוליים עשויים לגרום לקונים פוטנציאליים לבחור אופציה אחרת. למשל, צמיגי צ'לנג' קריטריום RS (Challenge Criterium RS) סיפקו מספרים מרשימים במבחני מעבדה ומבטיחים איכות רכיבה מעולה בעולם האמיתי. אלו צמיגים ללא צינורות, שקשה למדי להתקין אותם על האופניים.
שניים מצמיגי הכביש המהירים והאיכותיים ביותר נכון להיום הם פירלי (Pirelli P Zero Race TLR) ושוולבה (Schwalbe Pro One TLE). הדגמים האלו מפיקים התנגדות גלגול חסכונית למדי, בטווח של 12-11 ואט.
צילום: Gavin Roberts, Our Media