אופני פיילמנט במבנה ייחודי
פיילמנט FX (Filament FX) הם אופניים בעלי מבנה ייחודי עם סיפור פיתוח מעניין ומסקרן. לאופניים הורכבה שלדת סיבי פחמן בפרויקט ייחודי בעבודת יד. היוצר, ריצ'רד קרדוק (Richard Craddock) הבריטי, אומר שצורת האופניים הושפעה מעיצובי שלדות פורצות דרך משנות ה-90.
עד כמה שהאופניים מיוצרים עם הפניות טכניות ותרבותיות לעבר, הדגם עדיין מודרני ומתקדם. כבר ממבט הראשון ברור שלא מדובר במשהו סטנדרטי שאולי תראו בחלון הראווה של חנות אופניים. קרדוק אומר, כי האופניים יוצרו בהשראת דגמים ספורטיביים משנות ה-90, תקופה שבה יצרנים ומפתחים של אופניים ניסו להביא משהו חדש ונועז לתחום ויצרו אופניים בעיצובי שלדה שאינם שגרתיים.
אכן, לרוב האופניים שאנחנו מכירים עיצוב של "משולש כפול". המשולש הקדמי מורכב מרמה, מקורת ראש ומקורה תחתונה. המשולש האחורי נוצר על ידי מוט אוכף, מזלג אחורי ותומכות שרשרת.
לפני שאיחוד האופניים הבינלאומי (UCI) החמיר את החוקים הנוגעים למבנים ולצורות המותרות באופני כביש וספורט, כמה דגמים לא שגרתיים, שאינם מבוססים על הנוסחה של שני משולשים, עלו על הכבישים והשתתפו בתחרויות רכיבה מקצועיות. למשל, גראם אוברי (Graeme Obree) רכב על אופני אולד פיית'פול (Old Faithful) עם שלדה אחידה והשיג תוצאות מרשימות בתחרויות.
למרות ש-UCI הוציא את האופניים ה"אלטרנטיביים" מחוץ לחוק, עדיין יש יזמים שרוצים לשבור מוסכמות טכניות. אופניים עם חלקים "חסרים" או שלדות אחידות סיפקו השראה לפרויקט זה של פיילמנט.
אפשר לראות שלאופניים המקוריים שלדה ללא קורה תחתונה ותומכות שרשרת. במקום זאת הדגם בנוי סביב חלק עליון מרכזי שהוא למעשה רמה וקורת ראש בגוף אחד. החלק העליון מתארך עד למוט האוכף ולבסיס שלו.
איך שלא תסתכלו על האופניים, הצורה שלהם רחוקה מלהיות קונוונציונלית. כמות חלקי השלדה פחתה. לפי ההסבר של מקים המיזם קרדוק, המבנה החדשני מעניק לאופניים מראה נקי ומשפר את איכות הרכיבה. האופניים מיוצרים מסיבי פחמן בשילוב אפוקסי. בזכות שילוב חומרים טכניים איכותיים, שלדת האופניים עמידה לפגיעות חיצוניות ובעלת עוצמה פיזית.
אופני פיילמנט FX מורכבים בעבודת יד בסדנת המיזם שנמצאת בעיר ברומסגרוב (Bromsgrove) שבמחוז ווסטרשיר (Worcestershire) באנגליה. אפשר לרכוש את סט השלדה במחיר של 6,000 פאונד. בפיילמנט מציעים לבנות גם דגמים שלמים של האופניים המקוריים שלהם לפי הזמנה אישית.