מנועים לאופניים חשמליים
לאופניים חשמליים מודרניים יש אחד משני סוגי מנועים: מנוע צירי או מנוע מרכזי. אם להסביר את ההבדל במושגים הבסיסיים ביותר, מנוע צירי (hub motor) ממוקם על הגלגל הקדמי או האחורי של האופניים, והמנוע המרכזי נמצא בין הפדלים בתושבת האחורית של האופניים. יש הבדלים טכניים נוספים בין המנועים. למנועים מרכזיים ולמנועי ציר ביצועים, גודל ותחזוקה אחרים. באופן לא מפתיע, גם טווח המחירים אחר.
לפי חוקים וכללים ברוב המדינות בעולם, למנועים של אופניים חשמליים צריך להיות מנוע עם הספק קבוע שלא יעלה על 250 ואט. אם המנוע עובר את הרף, ברוב המקרים הוא יירשם בתור אופניים חשמליים עם מערכת סיוע לפדלים (pedelec), וזאת הגדרה שמחייבת תשלומי מס וביטוח על כלי הרכיבה. היום, רוב היצרנים של אופניים חשמליים משתדלים להישאר בטווח הקבוע.
יש כמה דברים שצריך להביא בחשבון בנוגע למנועי 250 ואט. קודם כל, ברמה הטכנית המנוע יכול לספק הרבה יותר ממה שרשום על המדבקה. המנועים החשמליים למיניהם מייצרים מהירויות רכיבה אחרות. באופן כללי, מנועי אופניים עובדים באופן הרבה יותר אפקטיבי במהירויות מסוימות וקבועות. פעילות המנוע תלויה במהירות הגלגול של גלגלי האופניים.
כשרוכבים בעלייה (למשל, עולים במסלול שטח הררי), המנוע הצירי לא יסתובב עם הגלגלים במהירות האופטימלית בעבורו. במנועים מרכזיים - להיפך. הם יכולים לשמור על האפקטיביות שלהם בעליות ובירידות חדות דווקא משום שהם קרובים לפדלים. מנועים מרכזיים נפוצים יותר באופני משא חשמליים כי הם מספקים עוצמה באופן מהיר יותר כבר מהרגע שהאופניים מתחילים לנוע. דחיפה מיידית של עוצמה היא בדיוק מה שצריך כשהרוכב מוביל מטען כבד.
מנועי ציר עדיין יכולים לספק ביצועים טובים יותר ממנועים מרכזיים. מנועי ציר אופטימליים לאופני כביש חשמליים שמיועדים בעיקר לכבישים. אם רוכבים בסביבה מאוזנת וחלקה, מנוע צירי ישמור על מהירות קבועה (עד 25 קמ"ש) זמן רב. מנועי ציר גם נחשבים הרבה יותר קלים, והם מספקים יותר טווח רכיבה. לעומתם למנועים מרכזיים יש יותר טווח רכיבה במסלולי שטח ובקרקע שאינה יציבה. מהסיבה הזאת, לרוב אופני ההרים החשמליים מנועים מרכזיים.
מנוע ציר מוסיף משקל לאחד מגלגלי האופניים, ולדבר יש השפעה על איזון הכלי. כשהמנוע מותקן על הגלגל הקדמי, הוא עלול להשפיע על תכונות ההיגוי והעמידות של האופניים. המיקום של מנועים מרכזיים מספק הרבה יותר איזון ומוריד את מרכז הכובד הכללי. החיסרון היחיד יכול להיות משקל - מנועים מרכזיים נוטים להיות כבדים יותר.
רוכבים שמחפשים אופניים קומפקטיים וקלים ומתחשבים בגודל הפיזי של רכיבים מרכזיים, נוטים לבחור דגמים חשמליים עם מנועים ציריים. מנועים צירים ידועים בנגישות שלהם מבחינת תחזוקה.
מנועים מרכזיים קצת יותר מורכבים בפן הטכני, ולפיכך יקרים יותר. כדי להתקין מנוע מרכזי באופניים, יש להסיר את החלק התחתון של התומכה, כלומר צריך לשנות את המבנה הטכני של השלדה. מנועים ציריים הרבה יותר פשוטים במובן זה כי הם מותקנים ישירות על הגלגל. מנועי ציריים מותאמים לשלדות סטנדרטיות ולכן הרבה יותר נפוצים בדגמים חשמליים זולים.