מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 150
לעמוד קודם

חיישן שמזהה מצבים מסוכנים

03/06/2025
זמן קריאה: 2 דק'

האם חיישן פשוט שעולה כ-30 דולרים עשוי לסלול את הדרך למפות רכיבה בטוחות באזורים עירוניים? הכוונה לאזורים שיאפשרו לרוכבי אופניים להימנע ממקומות מסוכנים, שבהם נהגי מכוניות נוהגים לעקוף אותם באופן קרוב מדי ומסוכן.

זה בדיוק מה שחוקרים מאוניברסיטת וושינגטון, שפיתחו את מערכת פרוקסי סייקל (ProxiCycle), רוצים להוכיח. החיישן מתחבר לקצה הכידון של האופניים ומתעד רגעים קריטיים כל פעם שרכב חולף במרחק של פחות מ-1.2 מטרים מהרוכב. הנתונים נשלחים ישירות לטלפון הנייד של הרוכב, והחזון הוא לבנות באמצעותם מפת סיכון שתזהה אזורים בעייתיים לרוכבים.

לדברי ג'וזף ברדה (Joseph Breda), דוקטורנט בבית הספר למדעי המחשב והנדסה באוניברסיטת וושינגטון, הרעיון הגיע מהצורך לעזור לרוכבים מתחילים להבין באילו רחובות בטוח יותר לרכוב, ולהפחית את תחושת האיום שנגרמת מהתנהגות נהיגה מסוכנת. "יש לרוכבים מנוסים מפה 'וירטואלית' של רחובות בטוחים ואזורים שלא כדאי להיכנס אליהם על שני גלגלים", הסביר ברדה, "רצינו למצוא דרך פשוטה להעביר את הידע הזה הלאה, ללמד רוכבים צעירים להבין את הסביבה שלהם."

לשם כך פותח חיישן שמודד את כמות העקיפות הקרובות בכל אזור. לדברי ברדה, "עקיפה צמודה של רכב לאופניים היא אחד הגורמים הברורים לתאונות. אם נוכל למפות איפה זה קורה הכי הרבה, נוכל גם להציע מסלולים בטוחים יותר."

בניסוי שנמשך חודשיים, השתמשו 15 רוכבים בעיר האמריקנית סיאטל במערכת החדשה. התוצאה: תיעוד של 2,050 עקיפות מסוכנות ב-240 רכיבות. החוקרים מצאו התאמה של ממש בין מיקומים שבהם נרשמו עקיפות קרובות לבין מוקדי תאונות אופניים קודמות. למעשה, נמצאה התאמה גבוהה יותר מאשר בין מוקדי התאונות לתחושת הביטחון האישית של הרוכבים, שהיא בדרך כלל המדד שבו משתמשים קובעי מדיניות כשאין מספיק נתונים על תאונות.

החיישן עצמו כולל בית גוף פלסטיק מודפס בתלת-ממד, שני חיישני תנועה ואנטנת בלוטות'. כאשר רכב חולף ליד, המידע מועבר ישירות לטלפון. האלגוריתם שפיתחה הקבוצה מסוגל להבחין בין רכב עוקף לבין עצם אחר כגון עץ או הולך רגל בעזרת הצלבה עם תיעוד וידאו ממצלמות פעילות כגון גו פרו (GoPro) וניסויים מבוקרים.

מלבד החיישן, כל רוכב קיבל אפליקציה ייעודית והדרכה. בתום הניסוי השוו החוקרים את מיקומי העקיפות לתחושת הביטחון המדווחת של המשתתפים ולנתוני תאונות חמורות בחמש השנים האחרונות, וגילו שהעקיפות הקרובות הן מדד חיזוי מדויק יותר לאזורים מסוכנים.

החוקרים מקווים להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לערים נוספות ואף לשלב אותה באפליקציות ניווט פופולריות כגון Google Maps או Strava כדי להציע מסלולים בטוחים יותר לרוכבים. בעתיד הם מתכננים לכלול גם מדדים אחרים לסיכון כגון פתיחת דלתות רכב פתאומיות במסלול של רוכב האופניים.

ברדה מספר שמשתתפת אחת גילתה במהלך הניסוי נתיב רכיבה שקט ברחוב סמוך אחרי שרכבה זמן רב בכביש סואן ורועש. "אנשים פשוט לא מרגישים בנוח לעלות על אופניים", הוא מסכם, "ואני רוצה לשנות את זה."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
סרטונים
Handlebar device helps map Seattle bicyclists' risky routes
כותרת
תוכן