מגה ולו
ניוזלטר מגה ולו
מגה ולו גיליון 156
לעמוד קודם

פרויקט אופניים באוקראינה

בעיצומה של המלחמה, פרויקט האופניים של אוקראינה ממשיך לייצר ולתקן אופניים למורים, לחיילים ולתושבים, כמפעל חיים שמחבר קהילות ונותן תקווה בתנועה

18/11/2025
זמן קריאה: 2 דק'

פרויקט האופניים של אוקראינה (Ukraine Bicycle Project) נוסד לפני 25 שנה כדי לייצר ולספק אופני עיר שיוצרו במקום לשימוש יומי. עם הפלישה הרוסית ב־2022 ופרוץ המלחמה השתנו המטרות, אך הרצון להמשיך בייצור ולתמוך באוכלוסייה לא דעך. כיום הפרויקט ממשיך להעניק אופניים לתושבים, למורים, לעובדים סוציאליים, למנהיגי קהילה ולאנשי צבא, במציאות שבה תחבורה ציבורית מתקשה לעמוד בביקוש של אוכלוסייה עקורה.

מייסד הפרויקט, דאג פאטיק (Doug Fattic), בונה שלדות ותיק ממישיגן שבארצות הברית, סיפר כי הדרך המהירה והשקטה ביותר שבה חובש יכול להגיע לפצועים בקו החזית היא רכיבה על אופניים. הסדנה המרכזית של הפרויקט ממוקמת בקמפוס המכון לאומנויות ולמדעים של אוקראינה, ממערב לעיר הבירה קייב - מקום שנהפך לקו חזית ממש בתחילת הפלישה. לדבריו, הכוחות הרוסים ירו על מנעולי הסדנה, פרצו פנימה ולקחו ציוד, אך באופן נס הותירו מאחור את כלי העבודה, מכונות הייצור ואופניו האישיים.

מאמץ מתמשך למרות המלחמה

פאטיק, המלמד כיום בניילס (Niles) שבמישיגן, משתף פעולה זה 25 שנה עם האוקראיני יורי קוזמנקו (Yuri Kuzmenko), שנאלץ להסתתר במרתף במשך שבועיים עם אישתו עד שהצליחו לברוח מערבה. "המלחמה הזו שוחקת את כולם שם. הפצצות בלילות, חוסר שינה, לחץ מתמשך - כולם סובלים מבעיות בריאות בגלל המתח", אמר. במהלך המלחמה גם הכסף שנאסף לתרומות "שינה כיוון": במקום רכישת חלקי אופניים בלבד, הכסף משמש לרכישת דלק להובלת פליטים, אספקת מזון ותנורי עצים לחורף, שיוצרו באותה חברה שמכינה את מיתקני הבנייה של פאטיק. "כך סיפקנו עבודה וגם חום לקהילות ולחיילים בחורף", הסביר.

הפרויקט פועל בשיתוף עם Bikes4Ukraine, יוזמה שהוקמה על ידי הדני מיכאל קולוויל־אנדרסן (Michael Colwill-Andersen). בשנה האחרונה חודשו הייצור והאספקה: במסגרת שיתוף פעולה עם עוזרים ומשקיעים מארצות הברית, נרכשו 100 זוגות אופניים חדשים מהולנד. רבים מהאופניים האלה נמסרו ישירות לצבא.

שורשי הפרויקט החלו עוד בשנת 2000, אז ניסה סטודנט רוסי להעביר מכולת אופניים לסטודנטים ברוסיה. כשהמשלוח נחסם בגבול פינלנד, הוא הופנה לאוקראינה, ופאטיק הבין כי גם שם יש משבר תחבורה חמור, במיוחד בקרב קהילות פרוטסטנטיות וסטודנטים באוניברסיטאות.

כשלא התאפשר להשיג צמיגים חלופיים במדינה, חברת המזון מקי פודס (Mckee Foods) סייעה לרכוש אופניים חדשים ממפיץ מקומי בחרקוב - חברת HVZ, שייצרה בעצמה את כל חלקי האופניים. ברגע שהחברה נקלעה לקשיים, פאטיק יזם פגישה עם הנציגות האירופית של שימנו ((Shimano Europe, והפגישה עזרה להניח את הבסיס להמשך הפעילות באוקראינה.

ייצור, הכשרה והשראה

לאחר סגירת HVZ החל פאטיק לייצר שלדות כשהוא נמצא בבוצ'ה (Bucha) שבפרוורי קייב. "זו הייתה הזדמנות להעניק לתלמידים שלי ניסיון אמיתי. הם ישנו במעונות, אכלו בקמפוס ולמדו כיצד לייצר שלדות בקנה מידה גדול." כיום נבנים בו־בזמן מזלגות ל־50 שלדות חדשות, חלקם בסדנה המקומית בבוצ'ה והשאר בארצות הברית.

האופניים שמיוצרים בפרויקט נקראים Messengers - "שליחים של תקווה", בלשון המארגנים - ובעלי עיצוב הולנדי קלסי, עם שלדה מפלדה חתוכה בלייזר, הילוכים פנימיים, מגני שרשרת, מנעול מובנה, מיתקן סבל, פנסים, סלים קדמיים ואחוריים ופעמון. לצד קו הייצור פועלת סדנת תיקונים ובניית גלגלים.

בעבור תושבים ואנשי הצוות של הפרויקט, האופניים הם הרבה מעבר לכלי תחבורה: הם מצילי חיים. "הם מאפשרים להביא עזרה, תרופות ואוכל לאזורים שבהם אין גישה לרכב", אומר פאטיק. "כשאין חשמל ותחבורה ציבורית, האופניים מחברים אנשים זה לזה."

הפרויקט מתקיים גם בזכות תרומות. התרומות הפרטיות מתקבלות בכל סכום, וההכנסות ממכירת חולצות רכיבה ומכנסי ספורט מוקדשות כולן למימון הפרויקט. חברות המעוניינות לספק חלקים או ציוד מוזמנות ליצור קשר ישיר עם פאטיק.

היעד ארוך הטווח: להפוך את מודל "האופניים ההומניטריים" למיזם בינלאומי שיפעל גם במדינות אחרות הסובלות ממלחמות ומשברים דומים.

 

לפרטים נוספים

 

צילום: Bicycle Retailer. פאטיק עם חיילי צבא אוקראינה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן