סגירת מיצר הורמוז תביא למשבר
מתח ביטחוני במזרח התיכון מעורר דאגה בשוקי האנרגיה והלוגיסטיקה ברחבי העולם, לאחר שדווח כי איראן שוקלת לסגור את מיצר הורמוז - אחד מנתיבי הסחר הימיים החשובים בעולם. ההצהרה הגיעה בעקבות תקיפות שביצעה ארצות הברית נגד שלושה מיתקני גרעין באיראן ב־22 ביוני, וגררה תגובה חריגה מצד פרלמנט איראן, שהצביע בעד סגירת המעבר. ההחלטה הסופית טרם התקבלה, אך השלכות האפשרות כבר מורגשות.
המיצר כצינור החיים של שוק האנרגיה העולמי
מיצר הורמוז, המחבר בין המפרץ הפרסי לים עומאן, הוא נתיב ימי הכרחי ליצואני הנפט הגדולים של האזור, כולל ערב הסעודית, כווית, עיראק ואיראן עצמה. לפי נתוני סוכנות האנרגיה האמריקנית (EIA), כ־20% מהנפט העולמי עבר דרך המיצר בשנת 2024, נתון הממחיש את רגישות המצב.
למיצר אין תחליף זמין באותו קנה מידה, לפיכך כל שיבוש בו עשוי להביא לעלייה ניכרת במחירי הנפט והגז, לעיכובים בלוחות הזמנים של משלוחים וללחץ על שווקים תעשייתיים ותשתיות תחבורה.
השלכות מיידיות על סחר ימי
סגירת המיצר תאלץ ספינות נפט ומכולות לעקוף את אפריקה דרך כף התקווה הטובה - נתיב ארוך ויקר יותר. שינוי זה עלול להוסיף שבועות לזמן ההובלה, להעמיס על נמלים בדרום אפריקה וליצור צווארי בקבוק בשרשראות אספקה המבוססות על סחר עם אסיה והמזרח התיכון.
מעבר לכך, התייקרות התובלה תשפיע ישירות על מחירי הסחורות, עלויות הייצור ואפילו המחירים לצרכן. תעשיות רגישות לתזמון כגון רכב, אלקטרוניקה ותרופות, צפויות להיפגע ראשונות.
תגובות בינלאומיות: חשש מסלים
שר החוץ האמריקני מרקו רוביו הזהיר בראיון לרשת CBS כי סגירת המיצר תזיק קודם כול לסין - אחד היבואנים המרכזיים של נפט מאיראן וממדינות האזור. "אם הם [איראן] יחסמו את המיצר, הממשלה הסינית תשלם את המחיר, כמו גם כל מדינה אחרת", אמר רוביו. "זה מהלך התאבדותי מבחינתם. העולם כולו יתנגד לכך."
הצהרות אלו משקפות את הקונצנזוס הגובר בקרב מעצמות המערב: סגירת המיצר לא תיחשב צעד פנימי של איראן אלא פעולה המאיימת על הסדר הכלכלי הגלובלי ועל חופש השיט הבינלאומי.
עצם האיום לסגור את מיצר הורמוז מספק תזכורת לתלות המוחלטת של העולם בנתיבי שיט מוגבלים ורגישים. ככל שהמערכת הכלכלית העולמית ממשיכה להסתמך על זרימת אנרגיה מהירה וחלקה מהמפרץ הפרסי, כל זעזוע במעבר הזה עשוי להיהפך למשבר גלובלי.