מגה לוגיסטיקה
חדשות
תהליכים לוגיסטיים
לעמוד קודם

אסטרטגיות חדשות להובלת מייל האחרון

21/10/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

המייל האחרון - החלק שבין מרכז ההפצה לבית הלקוח - נהפך לחוליה היקרה והמאתגרת ביותר בשרשרת האספקה. יותר ממחצית מעלויות המשלוח מרוכזות בשלב זה, ועסקים מתמודדים עם פקקים, גניבות חבילות, עלויות דלק ועבודה. הציפיות הגוברות של הצרכנים מחייבות את החברות לאמץ פתרונות חדשניים ויעילים.

לדברי טוני יאסינסקי (Tony Jasinski), שותף בחברת האנליטיקה הלוגיסטית Last Mile Experts, העתיד של המייל האחרון יהיה "מקומי יותר, טכנולוגי יותר ושיתופי יותר." הנה כמה כיוונים מרכזיים שצוברים תאוצה.

בעולם שבו מרכזי הפצה גדולים בפריפריה כבר אינם מספקים מהירות אופטימלית, מרכזי מיקרו־הפצה נכנסים לתמונה. אלה מיתקנים קטנים, מבוססי טכנולוגיה, שממוקמים קרוב יותר לאזורים עירוניים ומאפשרים זמני אספקה קצרים יותר.

המרכזים משתמשים ברובוטיקה, באוטומציה וב־AI לחיזוי ביקוש ולניהול מלאי. לפי חברת מקינזי (McKinsey), מהירות המשלוחים עלתה ב־40% בערך בין 2020 ל־2023, בין היתר בזכות השקעות בקיצור מרחקים ושיפור התכנון של מסלולים.

החיסרון הוא עלויות הקמה גבוהות: שלושה עד חמישה מיליון דולר למרכז של 1'000 מ"ר. ההחזר על ההשקעה מתקבל בדרך כלל בתוך שנתיים־שלוש.

במקום להסתמך על שותף לוגיסטי יחיד או צי רכבים בבעלות החברה, יותר עסקים מאמצים מודל גמיש של שילוב נהגים מקומיים וחברות שילוח אזוריות. כך אפשר להפחית עלויות ולהגיב במהירות לעליות בביקוש.

סקר מ־2024 מצא, כי שניים מכל חמישה קמעונאים העבירו חלק מנפח המשלוחים מספקי ענק כגון FedEx או UPS לספקים חלופיים. כדי להבטיח אמינות נדרשת מערכת בקרה חכמה - בינה מלאכותית לתכנון מסלולים, ניטור בזמן אמת והבטחת עמידה בהסכמי שירות.

במרכזי הערים, בעיות עומס וזיהום מעודדות מעבר לאופניים חשמליים ולאופני מטען חשמליים. רשויות של ערים כגון לונדון וניו יורק חוקקו הסדרים לאישור השימוש בהם, ואחרות בוחנות תוכניות פיילוט.

אופני מטען גדולים מסוגלים לשאת מאות קילוגרמים. בזכות זה הם מתאימים לא רק למשלוחי מזון אלא גם לאספקה עסקית ולמשקי בית. כדי שהמודל יתרחב, דרושים נתיבי רכיבה ייעודיים ומרכזי מיקרו־הפצה קרובים יותר לנקודות היעד.

לוקרים ציבוריים לאיסוף חבילות זמינים 24/7 ומאפשרים לשליח להפקיד מספר חבילות בנקודה אחת. הדבר חוסך זמן, דלק וניסיונות מסירה חוזרים, וגם מפחית את תופעת גניבות החבילות.

ניו יורק, למשל, הרחיבה ב־2024 תוכנית להצבת לוקרים ברחובות כדי להתמודד עם אובדן או גניבה של עשרות אלפי חבילות בשנה. אבל האתגר העיקרי הוא רגולטורי: חלק מהערים מגבילות את מיקום הלוקרים ואת עיצובם, ולעיתים נחוצים אישורי בנייה או לשלם מסי מקרקעין.

המייל האחרון הוא נקודת שינוי קריטית בלוגיסטיקה. חברות שישכילו להשקיע בטכנולוגיה, להקים שותפויות עם ספקים מקומיים ולאמץ פתרונות ירוקים, יוכלו להבטיח אספקה מהירה, אמינה ובת־קיימה, שתענה הן על צרכי הלקוח והן על אתגרי הדור הבא.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן