מגה לוגיסטיקה
כתבות
מגה משפט
לעמוד קודם

בקשה לאישור תביעה ייצוגית: קמפיין פרסומי מטעה

23/03/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת יפאורה תבורי (הוקמה על ידי מיזוג של שתי החברות הבולטות בענף המשקאות הקלים, יפאורה ותבורי) מאזור התעשיה בארות יצחק, בטענה לפרסומים אסורים בנוגע לשיווק משקאות של המותג SCHWEPPES.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד על ידי לידן פינדלינג תושב נתניה נאמר, כי המשקאות שווקו באמצעות קמפיין פרסומי מטעה ומבלבל, תוך גירוי ופיתוי של הצרכן לצרוך משקאות אלכוהוליים, בין השאר על ידי שימוש בסופרלטיביים המהללים את אותם משקאות אלכוהוליים.

לדברי המבקש, הפרסומים נעשים תוך הפרה של הוראות הדין וגורמים נזקים רבים לציבור. אין בהם כל אזהרה בדבר הנזקים האפשריים מצריכת משקאות אלכוהוליים משכרים, ואין בהם כל הצהרה או אזהרה כי המשקאות האלכוהוליים המופיעים בפרסומים האלו מותרים לצריכה רק מעל גיל 18.

בבקשה נאמר, כי הלכה למעשה יצרה יפאורה מאות אלפי פרסומות המעודדות צריכת אלכוהול בדמות בקבוקי המשקאות, פרסומות המסתובבות במרחב הציבורי ללא המגבלות הקבועות בדין, וכך גורמות נזק הן לקטינים הן לבגירים.

המבקש מדגיש נדבך נוסף פסול בפרסומים האלו - הטעיה. לצד הפרסומים החלה יפאורה לשווק משקאות שוופס חדשים אשר כבר מכילים את ערבוב המשקאות עם האלכוהול, באמצעות אותם שילובים המופיעים בפרסומים על המשקאות הלא אלכוהולים. דהיינו יפאורה משתמשת במשקאות הלא אלכוהוליים שלה כ"שטחי פרסום" למשקאות האלכוהוליים שלה, אף זאת תוך הפרת הוראות רבות בדין.

המבקש מציין, כי במענה לפנייתו המוקדמת אל יפאורה להסרת הפרסומים או לכל הפחות להוספת האזהרות הנדרשות לגבי פרסום אלכוהול, דחתה יפאורה את טענותיו וסירבה לטפל במחדליה. זאת בנימוקים מקוממים ומיתממים שלפיהם המשקאות שעליהם מופיעים הפרסומים אינם נחשבים משקאות משכרים, ולכן הם לכאורה אינם מצריכים סימונים ואזהרות כנדרש בדין.

לדברי המבקש, בעולמה של יפאורה, פרסומים בנוגע לאלכוהול כפופים להוראות ולמגבלות הדין רק אם הם מתפרסמים על משקאות אלכוהוליים, ואילו שאר הפרסומים במרחב הציבורי לגבי אלכוהול לכאורה אינם כפופים להוראות הדין.

ואולם, מדגיש המבקש, מדובר בטענה מופרכת. המחוקק קבע הוראות ברורות המגבילות פרסום ושיווק של אלכוהול במרחב הציבורי בכללותו, והן תקפות בין השאר גם לפרסומים המתבצעים בשלטי פרסום, בפרסומות בטלוויזיה ובפרסום על בקבוקי משקה אפילו אם הם לא מכילים אלכוהול.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן