סקר גלובלי: קניות בעזרת בינה מלאכותית
ריסקיפייד (Riskified), מובילה עולמית בתחום הפתרונות למניעת הונאות במסחר אלקטרוני ובמודיעין סיכונים, פרסמה ממצאי סקר אשר מדגישים את האימוץ של קניות באמצעות סוכנים עצמאיים והאיום הגובר שנשקף מכך לסוחרים.
המחקר, שהתבסס על סקר גלובלי שהשתתפו בו יותר מ־5,000 צרכנים, חושף רגע מפנה במסחר האלקטרוני: קרוב לשלושה מתוך ארבעה קונים (73%) כבר משתמשים בבינה מלאכותית במסע הקניות שלהם. הקונים מאמצים סייעי AI כגון ChatGPT לקבלת רעיונות למוצרים (45%), לסיכום חוות דעת (37%) ולהשוואת מחירים (32%). מנגד, רק 13% דיווחו כי השלימו רכישה לאחר שקיבלו הפניה מסייען בינה מלאכותית. 70% דיווחו על נוחות מסוימת לפחות מביצוע הרכישה בשמם על ידי סוכן AI.
הסבירות היא שיותר מחצי (58%) מהמשיבים ישתמשו בכלים האלו כדי לרכוש מתנות, מה שמסמל את תחילתה של עונת החגים הראשונה שמונעת על ידי AI. נוחות הצרכנים תיקשר לחשיפה מוגברת לסוחרים שעשויים לשאת באחריות לתחום חדש זה.
"סוכני AI לקניות עשויים להקל על הקונים בתהליך הרכישה, אך גם מטשטשים את הקווים בין מהימנות להונאות ולניצול מדיניות לרעה", אמר ג'ף אוטו, מנהל שיווק בכיר ב־Riskified. "כאשר סוכן AI לקניות מבצע רכישה, האם הסוחר עדיין נושא באחריות במקרה של מחלוקת, גם אם הקונה מעולם לא ביקר באתר הסוחר במהלך סיום העסקה? חוסר הוודאות הזה יוצר סיכונים חדשים לכל המעורבים בכך. בעיה בחיוב עשויה לנבוע מחשבון AI שנחטף, ואף מכך שלקוח לגיטימי יטען שסייען ה־AI שלו טעה. בכל מקרה, לא ברור מי נושא בחבות, וקשה להבטיח שקיפות נתונים."
הגורמים שאחראים להונאות ממנפים פיתוחים במסחר מבוסס סוכנים. טבעות ההונאה, שכבר משתמשות ב-AI בעצמן, יחפשו דרכים לנצל פרצות באימות הזהות, באבטחת החשבון, בתביעות משירות לקוחות ובתזרימי תשלומים. מה שנראה כמו חוויית קניות חלקה יותר לצרכנים, עלולה להיהפך במהירות לזינוק בהיקף המחלוקות וביטולי החיובים, ולהשאיר את הסוחרים עם עלויות שיהיה עליהם לספוג. עסקים יסבלו מחסרונות ממשיים, ורבים מהם ישתקפו בחששות הצרכנים.
אבטחת תשלומים היא גורם הדאגה המוביל של אחד מכל שלושה קונים (32%), ולאחר מכן פרטיות (26%), טעויות פוטנציאליות (18%) ואיבוד שליטה (17%). למרות חששות אלו, האמון ב־AI הולך וגובר בערוצים הרגילים: 36% מהצרכנים כבר בוטחים ב־AI אשר משפיע על הרכישות שהם מבצעים, כמעט כמו 38% אשר עדיין מסתמכים על מוכרים בחנות. רק 25% מעדיפים לקנות באינטרנט ללא עזרת AI.
לנוכח ההתפתחות הזו בדפוסי ההתנהלות, ובד־בבד עם השקת Agentic Commerce Protocol (ACP), תקן פתוח שמאפשר לקונים להשלים רכישות באמצעות ממשקי AI, על צוותי ההונאות של הסוחרים להתמקד בהיבטים האסטרטגיים הנחוצים האלו:
- לימוד מנהיגות ניהולית: צוותי ההונאות נמצאים במקום ייחודי המאפשר להם להבין מה היא פשרת הסיכון מול תגמול שבמסחר באמצעות סוכנים. עליהם ללמד את הארגונים שלהם באופן יזום מה הם וקטורי ההונאה והשימוש לרעה החדשים כדי להבטיח שההנהגה רואה תמונה מלאה לפני השילוב של הטכנולוגיות החדשות האלו.
- קידום שקיפות נתונים: כדי שסוכני המסחר יוכלו להיות שותפים בני־קיימה, על פלטפורמות טכנולוגיות כגון OpenAI לשתף תבוניות חיוניות בנוגע להתנהלות הלקוחות - כגון כתובת ה־IP של משתמש הקצה, פרטי התקנים ואותות התנהלות - עם הסוחרים. ללא נראות כזו, הסוחרים אינם יכולים לקבל החלטות מבוססות מידע, והיקף ההונאות והשימוש לרעה עלול לגרום לקריסת המערכת.
- מינוף של מודיעין משותף: בעולם מבוסס סוכנים שבו יש לסוחרים פחות נתונים ישירים, החבירה לפלטפורמות מודיעין הונאות מרושתות נהפכת לצורך קריטי יותר מאי פעם. החבירה עם Riskified תוכל לשחזר הקשר שאובד בטרנזקציות של סוכנים עצמאיים באמצעות חיבור של נקודות נתונים על פני קהילה גלובלית של סוחרים.
אוטו ציין: "צוותי ההונאות הם המנהיגים הטבעיים של בטיחות במסחר עם סוכנים עצמאיים משום הם מאומנים לזהות הן את ההזדמנות והן את הסיכונים. המומחיות שלהם אינה דוחה יצירתיות. מדובר בהקמת אמצעי בטיחות שיאפשרו לחברה להגיד 'כן' בבטחה. הצוותים האלו חיוניים כדי להבטיח שערוצים חדשים ומלהיבים כגון זה ייהפכו לגורמים בני־קיימה המניעים הכנסות במקום לווקטורים של הונאות וניצול לרעה."
Riskified ערכה סקר מקוון מספטמבר ועד אוקטובר 2025, שבמהלכו דגמה 5,400 צרכנים בגילים 18 עד 64 בשווקים בארה"ב, אנגליה, ברזיל, מקסיקו, סינגפור, אוסטרליה, סין, הולנד ואיחוד האמירויות. המשיבים הם צרכנים שביצעו רכישה מקוונת בשלושת החודשים האחרונים.
אילוסטרציה

