הובלות אוויריות בענף מסחר האינטרנט
בדרך כלל ענף ההובלות והלוגיסטיקה האווירית חווה ירידה לקראת חודשי הקיץ. ממה שנראה השנה, ה"רגיעה" האופיינית בענף עדיין לא מתרחשת השנה. כמות ההובלות האוויריות לא ירדה אחרי שהחלה השנה הסינית החדשה בפברואר, למרות תחזיות של מקצועני התעשייה.
הגורמים המרכזיים למגמת העלייה בתחום ההובלות האוויריות הם חברות יצוא והובלות אסייתיות שמשנות את מסלולי ההובלות שלהן ומעבירות את המאמץ והיקפי העבודה למטוסים במקום ספינות. העלייה בהובלות האוויריות נצפית בעיקר בגלל האטה של תהליכי שינוע באזור ים סוף.
כידוע, המצב הביטחוני המתוח סביב תעלת הסואץ - אחד המעברים הלוגיסטיים העמוסים והחשובים בעולם - משפיע רבות על ענף ההובלות כולו. בעקבות זאת ובשל גורמים רבים אחרים, הביקוש להובלות אוויריות עלה ב-11%.
הפלטפורמה הלוגיסטית המובילה זנטה (Xeneta) פרסמה דוח מפורט שמתאר את מצב ההובלות לפי אזורים בעולם. הביקוש להובלות אוויריות עלה בעיקר באזור של דרום מזרח אסיה. עיכובים באזור ים סוף נהפכו לשגרה, לפיכך בעלי חברות הובלה מביאים בחשבון כי זמן המשלוח עשוי להיות ארוך מהרגיל. למרות זאת ממדי ההזמנות וההובלות גבוהים עדיין.
בחודש אפריל תחום הזמנות רשת והובלות חווה ירידה נקודתית, בעיקר בשל סוף חודש הרמאדן בעולם המוסלמי ושיטפונות שפגעו בפעילות של שדה התעופה בדובאי. הירידה באפריל התחלפה בעלייה נוספת, שבמרכזה ריבוי הזמנות פרחים שמגיעים מדרום אמריקה ומרכזה.
משלוחי פרחים לארצות הברית ולצפון אמריקה בכלל הם חלק גדול משגרת הענף הלוגיסטי בחודשי האביב והקיץ. צפון אמריקה היא היעד העיקרי לפרחים שמגיעים לאזור בדרך האוויר. כ-60% מכל הפרחים בעולם מוטסים לצפון אמריקה - יותר מדרום אמריקה ואפריקה יחד. לטאם איירליינס (Latam Airlines), חברת תעופה קולומביאנית, העבירה יותר מ-24 אלף טונות של פרחים בתוך שלושת השבועות שקדמו ליום האם בארצות הברית.
הדוח הלוגיסטי של זנטה, שפורסם באפריל, לימד כי עסקים באירופה מתחילים לחשב את זמני האספקה מחדש, תוך כדי התחשבות במסלולי הובלה שהתארכו. הדוח משער כי ענף ההובלות הימי יחווה ירידה של 15% עד 20% במחצית השנייה של שנת 2024.
עלויות השינוע הימי עלו במידה רבה בחודשים אחרונים. לדוגמה, עלות ההובלה משנגחאי בסין לרוטרדם שבהולנד עלו ב-20%. התייקרות של תהליכים לוגיסטיים פשוטים היא סיבה עיקרית לבחירה של מובילים בדרכים אוויריות ולהימנעותם משליחת מטענים במסלולים ימיים.