מגה לוגיסטיקה
ניוזלטר מגה לוגיסטיקה
מגה לוגיסטיקה 249
לעמוד קודם

הושלם חיבור מספנות ישראל למסילת הרכבת הארצית

26/01/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

6 שנים לאחר שנחתם הסכם בין מספנות ישראל לרכבת ישראל ויותר משנה וחצי לאחר תחילת העבודות, החל לפעול מסוף רכבות המשא במספנות ישראל. המסוף, שהושקעו בו יותר מ-15 מיליון ש"ח, יאפשר שינוע סחורות מנמל המספנות לכל הארץ. מעבר ליעילות התפעולית, רכבת אחת שקולה ל-70-60 משאיות. שינוע הסחורות ברכבת יתרום להפחתת עומסים בכבישים, להגברת הבטיחות ולצמצום זיהום האוויר.

הרכבת הראשונה שיצאה ממספנות ישראל כללה מטען של גלילי פלדה ששונעו ישירות למסוף המטענים נאות חובב שברמת חובב בנגב. במספנות ישראל אומרים, כי במהלך כל ההליך התקיים שיתוף פעולה הדוק בין מספנות ישראל לבין הנהלת הרכבת, בראשות היו"ר משה שמעוני, המנכ"ל צ'יקו זנה ועובדי הרכבת, שקידמו את הפרויקט במהירות וביעילות.

קבוצת תעשיות מספנות ישראל, בשליטת שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר, בניהולו של צביקה שכטרמן, פועלת בארבעה תחומים עיקריים באמצעות חברות-בנות: התעשייה הימית (מספנות), הנמל (טעינת מטענים ופריקתם), מלט ומוצרים לענף הבנייה ואספקת שירותי הובלה ימית של מטענים ברחבי העולם באמצעות צי אוניות בבעלות הקבוצה. הקבוצה גם מעניקה שירותים לוגיסטיים ותמיכה לתעשיית קידוחי הגז והנפט. פעילות הרכבות תבוצע באמצעות חברה בת חדשה, מרכבי ישראל, בניהולו של פיני פרנקו.

על פי ההסכם שנחתם בין מספנות ישראל לרכבת ישראל בשנת 2019, תעשיות מספנות ישראל ביצעה ומימנה את הקמת השלוחה בשטח מספנות ישראל, הכוללת 3 מסילות באורך כולל של כ-1.5 ק"מ. בד בבד הקימה הרכבת את מערכת המסילות המחברת בין רשת המסילות לשלוחת מספנות ישראל. העבודות החלו במחצית שנת 2023.

לדברי צביקה שכטרמן, "מסוף הרכבות יאפשר למספנות ישראל לשנע לכל הארץ את כל הסחורות הנפרקות בנמל: פלדה לסוגיה, צוברים יבשים, מלט, מוצרי גרעינים וסחורות נוספות הנפרקות בנמל בהעמסה ישירות משטח הנמל לרכבת, תוך יעילות מרבית וקיצור לוחות הזמנים ליבואנים. חיבור נמל מספנות ישראל לרכבת יאפשר גם ליצואנים בדרום לייצא סחורות דרך נמל מספנות ישראל באמצעות שינועם ברכבות לצפון, מהלך שבמקרים רבים לא היה כלכלי כאשר היה כרוך בשינוע סחורה במשאיות."

בימים אלה מספנות ישראל מקדמת פרויקט של הקמת ממגורות תבואה בהיקף של 300 מיליון ש"ח. הבנייה צפויה להסתיים ב-2025. עם תחילת פעילות הממגורות, תשתית הרכבת תוכל כאמור לשמש גם לשינוע גרעינים ומוצרי גרעינים שייפרקו בממגורות לכל הארץ, ובכך להבטיח שינוע כמויות גדולות של מטען ביעילות וללא תלות בזמינות המשאיות.

 

רכבת במספנות ישראל. צילום: דרור גיל

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן