מגה לוגיסטיקה
ניוזלטר מגה לוגיסטיקה
מגה לוגיסטיקה 254
לעמוד קודם

בדיקת מסלולי הובלה לצורך שיפור

09/04/2025
זמן קריאה: 1 דק'

הוועידה הימית הפדרלית (Federal Maritime Commission, FMC) פתחה בחקירה נרחבת כדי לבדוק אם מכשולים ועומסים בנקודות מעבר ימיות מרכזיות מייצרות תנאים שאינם מספקים לפעילות לוגיסטית בימים ובאוקיינוסים. FMC תבדוק שבע נקודות עיקריות: מעבר הים הצפוני, תעלת למאנש, מצר מלאקה, מצר סינגפור, מצר גיברלטר, תעלת פנמה ותעלת סואץ.

רשימת המעברים פורסמה בהודעה רשמית של הגוף הפדרלי ב-14 במרס. לפי ההודעה, הוועדה תחקור אם הפרעות ומכשולים בשגרת ההובלות נגרמו בעקבות אכיפת חוקים, רגולציות או שיטות פעילות מסוימות של ממשלות זרות או של בעלים ומפעילים של ספינות וכלי שיט שנמצאים במים הבינלאומיים תחת דגלים של מדינות זרות. אם ספינות שרשומות במדינות אחרות יימצאו כגורמים להפרות סדר במעברים ובתעלות, כניסתן לנמלים של ארצות הברית תיאסר.

הוועידה הדגישה שהמצב בכל מעבר שיוגדר כ"נקודת חנק" או "נקודת צוואר הבקבוק" ייבדק לפי דוחות קיימים על המצב הלוגיסטי. לדוגמה, תעלת למאנש סובלת מעומס כבד ומאפשרויות מעבר מוגבלות תוך כדי סיכון מוגבר לתאונות. לתעלת פנמה, למרות הרחבתה בשנת 2016, עדיין יש מגבלות מהותיות מבחינת נפח והיא אינה מתאימה לקבלה ולמעבר של ספינות לוגיסטיות עם מכולות גדולות. נכון להיום, יותר מ-8,000 ספינות וכלי שיט רשומים תחת דגל פנמה, והדבר מייצר עומס נוסף וגורם עלייה ניכרת בעלויות שרשרת האספקה.

תעלת סואץ, שדרכה עוברים כ-12% מהמסחר הגלובלי, מוגדרת כמסלול צר בעל נתיב אחד בלבד. מבנה זה גורם עיכובים ודחיות המורגשים היטב בעיקר בתקופות שיא. בשנת 2021 חסמה הספינה אבר גיבן (Ever Given) את התעלה כמה ימים, ובכך מנעה מעבר תקין של מאות ספינות וכלי שיט לוגיסטיים. גורם נוסף בעל משמעות שמקשה את הפעילות התקינה של תעלת סואץ הוא קרבתה לאזורי לחימה עיקריים במזרח התיכון ותקיפות המורדים החות'ים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן