מגה לוגיסטיקה
ניוזלטר מגה לוגיסטיקה
מגה לוגיסטיקה 258
לעמוד קודם

אמוניה ירוקה כמקור אנרגיה נקי

10/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת הכרייה האוסטרלית פורטסקיו (Fortescue), בהובלתו של ד"ר אנדרו פורסט (Andrew Forrest), שואפת להשיג "אפס אמיתי" בפליטות הפחמן, לא רק בפעילות הכרייה במערב אוסטרליה אלא גם בהובלת עופרת הברזל דרך הים. בשנת 2025 החברה צפויה לשנע 200 מיליון טונות עופרת ברזל, והדו"ח האקלימי שלה לשנת הכספים 2023 מלמד על פליטות של יותר מ־2.5 מיליון טונות פחמן דו־חמצני מהובלה ופעילות תפעולית.

כחלק ממסלול ההפחתה, פורטסקיו שמה לה למטרה להגיע לאפס פליטות עקיפות (Scope 3) עד שנת 2040. המשמעות: מעבר מדלק כבד לאמוניה ירוקה בכל צי האוניות. לשם כך חתמה החברה, באמצעות חטיבת האנרגיה FFI, על הסכם עם בוצ'ימר (Bocimar), חברה בת של CMB.TECH הבלגית, להפעלת אונייה לתפזורת ימית שתונע באמוניה.

איך זה עובד?

האמוניה הירוקה תיווצר מתהליך אלקטרוליזה של מים בעזרת אנרגיה סולרית, ליצירת מימן ירוק שמתחבר לחנקן. את האמוניה שורפים, והיא משחררת מימן שמספק אנרגיה למנועי האונייה, במקרה זה - אוניית Newcastlemax במשקל 210,000 טונות. מדובר בקפיצת מדרגה לעומת הספינה Green Pioneer - ספינת גרירה קטנה המונעת באמוניה שכבר פועלת בנמלים אירופים. הספינה הדואלית החדשה צפויה להיכנס לפעולה כבר בסוף 2025.

האם אמוניה היא באמת פתרון ירוק?

על הנייר, אמוניה ירוקה היא דלק ימי מבטיח: היא לא פולטת פחמן בעת השריפה, צפיפות האנרגיה שלה גבוהה משל מימן, ואפשר לאחסנה במכלים קיימים של פרופאן. לפי תחזיות, עד 2050 עשויה אמוניה להיות 50-35 אחוזים מתמהיל הדלק בתעשיית הספנות.

אלא שלא הכול ורוד. בעת שריפת אמוניה במנועים ימיים נוצרות גם תחמוצות חנקן (NO ו־NO₂) העלולות להזיק לבריאות וליצור גשם חומצי, ואף גז חממה בשם N₂O, שעל פי הערכות יש לו השפעת התחממות גבוהה פי 273 מפחמן דו־חמצני. חלק מהאמוניה גם עלול להיפלט מהמפלט כשהיא לא נשרפת לחלוטין.

עלויות ורגולציה

עלות הייצור של אמוניה ירוקה גבוהה כיום פי שלושה מזו של אמוניה אפורה (ממקורות גז או פחם). טונה של דלק כבד ימי עולה כיום כ־600 דולר, ואילו המחיר האנרגטי המקביל של אמוניה ירוקה הוא בין 1,400 ל־1,650 דולר לטונה. יש גם לדאוג לנפח אחסון כפול באונייה. פורטסקיו מדגישה שהאמוניה נמצאת בשימוש תעשייתי עולמי כבר יותר מ־100 שנה, והחברה תפעל לפי כל התקנים הרלוונטיים. עם זאת תקנות ימיות גלובליות טרם עדכנו את מדיניות הבטיחות לאוניות שמונעות באמוניה.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן