פורום ענף הבנייה בחירום התכנס
המפגש של פורום ענף הבנייה בחירום התכנס לאחרונה (יום א' ה-24 במאי) בהובלת מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ובהשתתפות נציגי משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגוני הענף וגורמי מקצוע, במטרה להמשיך ולחזק את הרציפות התפקודית של ענף הבנייה בתקופת החירום.
בפתח הדיון אמר מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון כי הפורום הפך בחודשים האחרונים לכלי עבודה משמעותי, המאפשר להציף פערים, לשתף באתגרים מהשטח ולגבש מענים בזמן אמת, תוך שיתוף פעולה בין הממשלה, הרשויות המקומיות והמגזר העסקי. לדבריו, העובדה שענף הבנייה ממשיך לפעול כענף חיוני גם בתקופת חירום, תוך המשך שיווקי קרקעות, התחלות בנייה והפעלת אתרים ברחבי הארץ, היא תוצאה של שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים בענף.
עוד ציין מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון כי לצד הטיפול המיידי בצרכים שעולים מהשטח, הפורום עוסק גם בפתרונות לטווח הבינוני והארוך, ובהם קידום חדשנות, שיקום מתחמים, פתרונות כוח אדם והמשך חיזוק הרציפות התפקודית של הענף.
במהלך הדיון הוצגו האתגרים המרכזיים בענף, ובהם סוגיות כוח האדם, עובדים זרים, חומרי גלם, הפעלת מפעלי קונסטרוקציות ואלמנטים לענף הבנייה, וכן המשך הפעילות באתרי הבנייה בתקופת החירום.
ראש מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה, משה נקש, ציין כי כיום פועלים בענף הבנייה למעלה מ 80 אלף עובדים זרים, הן באמצעות תאגידים והן באמצעות חברות ביצוע, והציג את ההתאמות שבוצעו בתקופת החירום כדי לאפשר את המשך פעילות הענף.
מנכ״ל התאחדות הקבלנים, יגאל סלוביק, העלה את סוגיית מפעלי הקונסטרוקציות והאלמנטים לענף הבנייה, אשר לדבריו סגורים בתקופה האחרונה ופוגעים ברציפות העבודה בענף. בעקבות הדברים סוכם כי משרד הבינוי והשיכון יקדם מול רשות האוכלוסין וההגירה את בחינת ההסדרה הנדרשת למפעלים המספקים מענה ישיר לענף הבנייה.
גיל רגב, מנהל חטיבות התעשייה בהתאחדות התעשיינים בישראל, הדגיש את החשיבות שבהמשך פעילות מפעלי האלמנטים וחומרי הבנייה כחלק משרשרת האספקה לענף הבנייה וההתחדשות.
עו״ד מירה סלומון, ראש מינהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, התייחסה לקידום חוק שיקום המתחמים וציינה כי מרכז השלטון המקומי מלווה את הרשויות המקומיות שנפגעו ומסייע בקידום המתחמים במסגרת החוק.
בדיון הוצגה גם פעילות משרד הבינוי והשיכון בשטח, ובה סיוע למפונים, שיקום דירות שנפגעו באמצעות החברות המשכנות עמידר ועמיגור, קידום רישום קבלני שיפוצים והצבת מיגוניות באתרי בנייה ברחבי הארץ.
בסיום הדיון הדגיש מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "הפורום ימשיך לשמש ערוץ עבודה קבוע בין כלל הגורמים בענף, במטרה להציף חסמים, לקדם פתרונות ולשמור על יציבות ורציפות פעילות ענף הבנייה גם בתקופות של אי ודאות וחירום. הסוגיות המרכזיות והצרכים שעולים במסגרת הפורום מובאים באופן שוטף גם לפורום מנכ״לי משרדי הממשלה בראשות מנכ״לית משרד ראש הממשלה ובהשתתפות נציגי רח״ל, לצורך קידום מענים ותיאום בין משרדי הממשלה הרלוונטיים".
אילוסטרציה
