בינה מלאכותית משנה את שוק הנדל"ן
בינה מלאכותית חודרת במהירות לענף הנדל"ן ומשנה תהליכים, משיווק ומכירה ועד ניהול מבנים. עוזרים וירטואליים מציגים דירות ללקוחות, בתי מלון בוחנים שימוש ברובוטים אנושיים בקבלה, כלי AI מסייעים במחקר ובהערכת נכסים, ופתרונות חכמים מאפשרים ניהול כוח אדם יעיל יותר ולפיכך לקוחות מקבלים שירות רק בעת הצורך במקום להחזיק צוות קבוע בשטח.
על פי מחקר של מורגן סטנלי, החיסכון הפוטנציאלי בענף עשוי להגיע ל־34 מיליארד דולר עד שנת 2030. הניתוח התבסס על 162 חברות נדל"ן מניב (REIT) ונדל"ן מסחרי, המעסיקות יחד יותר מחצי מיליון עובדים, והראה כי כ־37 אחוז מהמשימות בענף ניתנות לאוטומציה. ההזדמנות המרכזית טמונה בחיסכון בעלויות עבודה, במיוחד בתחומים ניהול, מכירות, אדמיניסטרציה ותחזוקה.
המהפכה הטכנולוגית התעצמה בתקופת הקורונה, כאשר מגבלות פיזיות האיצו מעבר לאינטראקציות דיגיטליות. כך למשל חברת אחסון דיווחה כי 85 אחוז מהמפגשים עם לקוחות נעשים כיום באמצעים דיגיטליים, מה שאפשר לצמצם ב־30 אחוז את שעות העבודה באתרי החברה. גם בחברות דיור נרשמה ירידה במספר העובדים, לצד עלייה בפריון ושביעות רצון גבוהה יותר של לקוחות וצוותים.
מעבר לייעול כוח האדם, AI מסייע בהפחתת עלויות תשתית באמצעות אופטימיזציה של מערכות מיזוג וחימום, שילוב אנרגיה סולרית ויוזמות להתייעלות אנרגטית. הוא גם משמש כלי לניהול סיכונים - מאיתנות תזרימית ועד השפעות אקלים ורגולציה.
לפי ההערכות, מגזרי התיירות והמלונאות, ברוקרים ושירותי בריאות הם בעלי פוטנציאל הרווח הגדול ביותר. בברוקרים ושירותים, למשל, צפויה עלייה של עד 34 אחוז בתזרים המזומנים התפעולי הודות לאוטומציה ויישום נרחב של כלים גנרטיביים.
עם זאת בענף מתנהל ויכוח על המחיר החברתי של השינוי. צמצום מקומות עבודה עלול לפגוע בביקוש לנדל"ן מסחרי ולמגורים. מנגד, כלכלנים טוענים כי הגידול בפריון והיווצרות משימות חדשות עשויים דווקא לתמוך בביקוש בשוק העבודה, ובכך לאזן את הסיכונים.