מגה מוטור
מגה מוטור ראשי
מגהמה - ציי רכב
לעמוד קודם

עדכוני משרד התחבורה

23/06/2022
זמן קריאה: 3.5 דק'

בפגישה שהתקיימה לאחרונה במשרד התחבורה בהשתתפות גבי בן הרוש, יו"ר המועצה, דוד כוכבא, מנכ"ל המועצה, אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, דלית רגב, מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב, ויעקב ברנקין, אגף פיקוח ובקרה, התקיים דיון על עדכון תקנה 168 חוק שעות עבודה ומנוחה.

בדיון העלו נציגי משרד התחבורה 3 חלופות:

* השארת התקנה ללא תיקונים וללא אימוץ של תקנה חדשה.

* אימוץ תקנה 168א (נהיגה בינלאומית) בשני תיקונים (לאחר הסרת מגבלה של 90 שעות נהיגה בשבועיים ומנוחה מחוץ למקום עבודה של הנהג), כך שהתקנה החדשה (אשר תיקרא למשל 168ב) תחליף את תקנה 168 הקיימת ותחול על כל הנהגים המקצועיים בנהיגה פנים ארצית.

* הסדר לנהגי התובלה (כמפורט בסעיף הקודם) והסדר נפרד לנהגי ההיסעים.

לאחר הפגישה עדכן משרד התחבורה כי מסמך עם כל האפשרויות נשלח לדיון מנכ"לית המשרד לקבלת החלטה, ובהתאם להחלטותיה, המשרד יבצע הליך שימוע כמקובל במקרים כגון אלה.

נושא אחר שנידון בפגישה הוא תיקון חוק שירותי הובלה לעניין הטלת אחריות על מעסיקו של מוסר המטען. הוחלט כי סמנכ"ל בכיר תנועה יפנה ליועץ המשפטי של המשרד כדי לתת קדימות לתיקון.

הנושא האחרון אשר נידון בפגישה הוא כניסה לתוקף של מועד האכיפה על פי תקן 6395, (ריתום ואבטחת מטענים ברכב מסחרי כולל השתלמות חובה). נתבשרנו, כי המשרד מגבש בימים אלה את תיקון התקנות לדחייה, ובהתאם יוגש לוועדת הכלכלה. בינתיים יש להמשיך לבצע ההשתלמויות ככל האפשר לנהגים.

באחריות לנה גרשקוביץ', מנהלת תחום כלכלה במשרד, להסדיר את מספר הנהגים אשר כבר עברו השתלמות כנדרש, ולדווח סטטוס רישום של נהגים אלה.

 

 

כביש 90 - מחדל מתמשך

לאחרונה התפרסמה כתבת תחקיר במוסף "שבעה ימים" של ידיעות אחרונות, שעסקה במחדל של כביש 90. בכתבה צוטטה בין השאר תגובתו של יו"ר המועצה, גבי בן הרוש.

מדובר באחד הכבישים הארוכים והמסוכנים במדינה. המצב הלך והחמיר מעצם סגירת שדה התעופה - שדה דב באילת, מה שהביא לעומס בכביש של רכבים פרטיים.

חברות ההובלה משנעות סחורות לבתי המלון, לבתי המסחר ולכל העסקים באילת. הנהגים יוצאים מכל רחבי הארץ. התנאים בכביש מסוכנים, אין מקומות עצירה מוסדרים, השוליים צרים ולא תקניים, וחלק מהנהגים בחברות הלא מסודרות עובדים בניגוד לחוק מבחינת שעות עבודה ועומס יתר.

בדיונים עם אגף התנועה ועם השר והמנכ"ל לביטחון הפנים, הצפנו את הסכנות הטמונות בשינוע מטענים, ובמיוחד בכביש 90. בפגישות עבודה, אחת מהן לפני חודשיים עם מנכ"לית משרד התחבורה, ביקשנו לעודד חלק גדול מהמשאיות לעבור לעבודת לילה באמצעות תמריץ שיעניק משרד התחבורה ללקוחות שיפתחו מפעלים בלילה לקבלת סחורות. דבר זה נכון גם לכביש 90, שמובלות בו מגוון סחורות לאילת.

לגבי הגבלת שעות נסיעה של משאיות בכביש 90, ישנם מקומות, כגון הנמל, שערוכים לקבל סחורות בלילה, אולם ישנם עסקים שלא פתוחים בלילה.

הדבר החשוב הוא רשלנות המדינה. בשנת 2003, הגישו מועצת המובילים וחברת ההובלה הנמל החדש, בזמן שגבי בן הרוש שימש מנכ"ל החברה, עתירה נגד משרד התחבורה, ממשלת ישראל, משטרת ישראל ומע"צ דאז. בעקבות העתירה התחייבה המדינה לדאוג למפרצי חניה ושוליים רחבים.

החוק מחייב את נהגי האוטובוסים והמשאיות לעצור במהלך 4 שעות נהיגה לחצי שעה לפחות, אך אפשרות זו לא קיימת בכבישי הארץ בכלל ובכביש 90 בפרט.

התבקשנו למשוך את העתירה, מכיוון שהמדינה התחייבה שתוך שלושה חודשים תהפוך את הנושא לפרויקט לאומי, שיקבל עדיפות לתכנון חניונים ושוליים רחבים.

אנו בשנת 2022. עברו כמעט 20 שנה, ודבר לא נעשה. גם הכבישים החדשים שנבנו מאז ברחבי הארץ מסוכנים. אין היכן לעצור, והשוליים אינם תקניים. אנו עדים לעשרות הרוגים בשנה בשולי הדרך.

בירדן, כביש מעמן לעכבה - כביש 90 המקביל שלהם - הוא ברמה אירופית עם ארבעה מסלולים, תחנות עצירה ומפרצי חניה - יותר מודרני מהכביש בישראל.

בנושא האכיפה, המקום הכי קל לביצוע הוא בכניסה לאילת, מכיוון שלנהגי המשאיות שעוברים על החוק מהבחינות של שעות עבודה ועומס יתר, אין לאן לברוח. באם היו מוצבים שם דרך קבע שני שוטרים, הדבר היה מסייע במיגור התופעה.

נהגי המשאיות וחברות ההובלה אינם אשמים שהכביש הוא כביש אדום, שהמסוכנות שלו זועקת לשמיים עשרות שנים ללא טיפול מערכתי.

נשאלת גם השאלה להיכן נעלמו מהנדסי הכבישים בוגרי הטכניון כל השנים האלה, איפה הטכניון עצמו כמוסד אקדמי? אנו חברים ב-OECD, ואנחנו במקום שני בעולם בתאונות דרכים קטלניות.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
למידע
כותרת
תוכן
close
Shopping Cart
Your cart is empty