מגה מוטור
מגה מוטור ראשי
מגה ולו
לעמוד קודם

צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים

22/06/2022
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הצו שהגיש המשרד לביטחון הפנים, לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות. הצו הוא צעד משלים להעלאת קנסות התעבורה שאישרה הוועדה בשבוע שעבר, ונועד להרחיב את הסמכויות הניתנות לפקחים העירוניים לבצע אכיפה ברשויות המקומיות כלפי רוכבי דו-גלגלי, עם דגש בכלים חשמליים.

בין היתר יוכלו פקחים לאכוף עבירות של אי חבישת קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא הכשרה, איסור הרכבה, איסור רכיבה בניגוד לסימון בשביל אופניים באופן שעלול לסכן את המשתמשים ואי ציות לתמרור אין כניסה לאופניים. גם אזור הפעולה של הפקחים יורחב, והם יוכלו לבצע אכיפה לא רק במדרכות, אלא גם בשבילי אופניים, שבילי הליכה ומעברי חצייה.

הצו הוגש לאישור הוועדה לאחר חקיקה שקידם ח"כ גינזבורג, שאמר כי הצו נועד להציל חיים, ויכפיל ואף ישלש את יכולות האכיפה של הפקחים העירוניים כלפי הכלים הדו-גלגליים החשמליים. הוא הוסיף כי מספר הנפגעים שמגיעים למחלקות הטראומה בבתי החולים רק הולך ועולה. "בשבוע שעבר אישרנו את החמרת הענישה, והיום נבצע צעד משלים של העברת סמכויות האכיפה לפקחים שנמצאים ברחובות כדי להפוך אותם לבטוחים יותר", אמר.

ח"כ אורי מקלב אמר, כי העברת סמכויות נוספות לפקחים היא צעד שיש לו השלכות רבות, וצריך הכשרה מתאימה.

נציג הלשכה המשפטית של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה השיב, כי יש מענה בחוק להכשרת הפקחים, ויש נוהל ארצי שאישר היועץ המשפטי לממשלה, שקובע קריטריונים ארציים לאכיפה. לדבריו, הנושא נבדק ולא נמצא מקום לשנות.

נציגת המשטרה, רב פקד סימונה זילבר, הזכירה כי הפקחים מוסמכים לבצע אכיפה נגד רוכבי כלים חשמליים כבר משנת 2016, בין היתר בעבירת שימוש בסלולרי ורכיבה עם אזניות, וכעת מרחיבים את העבירות ואת אזורי האכיפה ממדרכות לשבילים ומעברי חציה. לדבריה, האכיפה בכביש מסוכנת הרבה יותר, הן לאוכף הן לנאכף, לכן נכון שתישאר בידי השוטרים בלבד.

 

 

נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, התייחסה לאזור האכיפה ואמרה כי כונסו חמש ישיבות בניסיון להגיע להגדרה מופשטת של מהות המרחב הציבורי הפתוח. באחת ההצעות הוזכרה אכיפה בכל מקום שאינו כביש. עם זאת החשש היה שהגדרה כזו לא תאפשר רכיבת שטח, לכן הוחלט לאפשר אכיפת פקחים באזורים מוגדרים כאמור.

סמנכ"ל אור ירוק, עוז דרור, אמר כי מדובר בצו חשוב שיחזיר את הסדר לכבישים, יגביר אכיפה ויציל חיים. עם זאת רשויות רבות לא מנצלות את הסמכויות ולא מבצעות אכיפה, מאחר שיש ראשי ערים שלא רוצים כנראה להתכתש עם תושבים.

נציגת המועצה לשלום הילד, נועם וילדר, טענה כי המועצה קיבלה במרוצת השנים פניות מקטינים שדיווחו על היתקלויות עם פקחים עירוניים שהביאו לבהלה וטראומה, כי לא היו נהלים ולא הייתה הכשרה מתאימה.

היו"ר גינזבורג בתגובה: אסור לקטינים מתחת לגיל 16 לרכוב על כלים חשמליים, וברור שפקחים עירוניים רגישים יותר כלפי קטינים ולא רוצים לרדוף אחריהם. לדבריו, יש הדבל בין עבירה שנעשית בתום לב לבין עבירות שנעשות בצורה בוטה ומתריסה.

מנהל אגף הפיקוח העירוני בעיריית תל אביב, יאיר עמר, אמר שלא קיבל ולו פנייה אחת על התנהגות לא ראויה של פקח כלפי קטינים.

בתום הדיון אושר הצו.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
למידע
כותרת
תוכן
close
Shopping Cart
Your cart is empty