מגה מוטור
מגה מוטור ראשי
מגה מזון
לעמוד קודם

טפיוקה*

23/06/2022
זמן קריאה: 1.5 דק'

טפיוקה מוכרת בעיקר כקינוח או ככדורים קטנים במשקאות תה ושייקים הנקראים באבל. היא מקור לפחמימה שהגיעה מהמטבח הברזילאי, ומשתלבת במגוון מאכלים, גם במטבח שלנו. לקראת יום הטפיוקה הלאומי שחל ב-28 ביוני, הנה סקירה קצרה על הטפיוקה.

טפיוקה היא חומר עמילני המיוצר משורש שיח המניהוט, או בשמותיו הנוספים קסאווה או יוקה. מקור הטפיוקה בברזיל, אך כיום היא נפוצה ברחבי העולם, בכלל זה דרום מזרח אסיה ואפריקה. היא מגיעה בדרך כלל בצורת גרגרים קטנים או גדולים הנקראים פניני טפיוקה, או בצורה של קמח המזכיר מאוד במראהו קורנפלור.

הכנת הטפיוקה נעשית בתהליך שבו סוחטים את הנוזל העמילני מתוך שורש הקסאווה ונותנים למים להתאדות. לאחר אידוי המים נשארת אבקה של טפיוקה. את האבקה מעבדים לצורה המועדפת - פנינים או פתיתים. מכיוון שזו הצורה המיובשת, יש לבשל את הטפיוקה במים לפני האכילה.

טעמה נייטרלי, ולכן טפיוקה מתאימה הן למאכלים מתוקים הן למלוחים. יש לה שימושים מגוונים במטבח, כגון הסמכה של מאכלים (מרקים, רטבים), תחליף לקמח בלחמים, פשטידות, קציצות או פנקייקים, פודינג, תה, שייקים וקינוחים.

מבחינת הערך התזונתי שלה, טפיוקה היא למעשה כמעט עמילן טהור. יש בה בעיקר פחמימות, מעט מאוד חלבון וסיבים ותזונתיים, ואין בה שומן. ב-100 גרם של גרגירי טפיוקה יבשים יש כ-360 קק"ל, שישה גרמים חלבון וכ-90 גרם פחמימות. לכן היא ספקית קלוריות לא קטנה.

חלק מהעמילן בטפיוקה הוא עמילן עמיד טבעי. בניגוד לעמילן רגיל, העמילן העמיד אינו מתעכל ואינו נספג במעי הדק ומגיע למעי הגס. שם הוא משמש מצע לחיידקים הטובים הנמצאים בו. עמילן עמיד מוריד את רמת הדלקתיות בגוף, מפחית עלייה של רמות סוכר בדם לאחר ארוחה ומשרה תחושת שובע.

טפיוקה אינה מכילה גלוטן, ולכן היא מתאימה לחולי צליאק או לאנשים הנמנעים מגלוטן מסיבותיהם. לנמנעים מגלוטן לא מומלץ להתבסס רק על מוצרי טפיוקה, משום שהם כאמור אינם עשירים ברכיבים תזונתיים כגון קטניות, שעשירות במינרלים וויטמינים.

 


*המידע מאפרת בן שץ פורשיאן, דיאטנית קלינית, R.D, B.Sc, בחלי ממן, מייסדת רשת המתמחה באורח חיים בריא.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
למידע
כותרת
תוכן
close
Shopping Cart
Your cart is empty