ניקוי מסנני דיזל
איך מנקים מסנן חלקיקים לדיזל באופן הנכון? יש כמה שלבים פשוטים ויעילים לניקוי נכון של מסנני DPF
מסנן חלקיקים לדיזל (DPF - Diesel Particulate Filter) הוא אחד המרכיבים הקריטיים ביותר במנועי דיזל מודרניים. תפקידו ללכוד את חלקיקי הפיח הנוצרים בתהליך הבעירה ולמנוע את פליטתם לסביבה. אולם כמו כל רכיב ברכב, גם הוא מצריך תחזוקה וניקוי תקופתי כדי להמשיך לתפקד ביעילות.
סתימה במסנן היא תופעה טבעית ונפוצה, שמלמדת בדרך כלל על הצטברות חלקיקים המצריכה טיפול מיידי. הזנחת הניקוי עלולה להביא לירידה חדה בביצועי הרכב, לעלייה בתצרוכת הדלק ואף לנזק למנוע.
המסנן מותקן במערכת הפליטה של מנועי דיזל, ותפקידו ללכוד חלקיקי פיח מיקרוסקופיים לפני שאלה נפלטים לאוויר. זה אחד הפתרונות המרכזיים להפחתת זיהום אוויר הנגרם מתחבורה כבדה. מבנה המסנן דומה למבנה של ממיר קטליטי: ליבה קרמית בצורת חלת דבש (honeycomb) עשויה מסיליקון קרביד, המותקנת בתוך מעטפת מתכתית עמידה.
החללים הזעירים בליבה נועדו ללכוד את חלקיקי הפיח שנוצרים בזמן פעולת המנוע. חלק ממסנני ה־DPF כוללים תוסף כימי המוזרק לתוך מערכת הפליטה ומסייע בשריפת הפיח, ואחרים ממוקמים סמוך יותר למנוע, שם טמפרטורת הגזים הגבוהה מספיקה לשריפה עצמית של החלקיקים.
במנועים חדשים, מערכת DPF מנוהלת באופן ממוחשב ומנטרת בזמן אמת את רמות הלחץ, החום והצטברות הפיח כדי לבצע רגנרציה אוטומטית. תהליך זה מאפשר לשרוף את הפיח שהצטבר ולהחזיר את המסנן למצב עבודה תקין.
סוגי רגנרציה
כאשר מסנן ה־DPF מתמלא לגמרי, הוא מאבד מיעילותו והמנוע צריך להשקיע יותר אנרגיה כדי לדחוף את גזי הפליטה. התוצאה היא ירידה בהספק, עלייה בתצרוכת הדלק והתחממות יתר של המנוע. בשלב זה יש לבצע תהליך רגנרציה - שריפה מבוקרת של חלקיקי הפיח שהצטברו במסנן.
קיימים שני סוגים עיקריים של רגנרציה. רגנרציה פסיבית מתבצעת באופן טבעי בזמן נסיעה ממושכת במהירות גבוהה. טמפרטורת הפליטה מגיעה לערכים המספיקים לשריפת הפיח. נסיעה של כעשרים דקות במהירות של כ־100 קמ"ש עשויה להספיק כדי להשלים את התהליך. ברגנרציה אקטיבית (פעילה) מערכת ניהול המנוע מזריקה דיזל נוסף או תוסף כגון אוריאה אל מערכת הפליטה. הדבר גורם לשריפה מבוקרת בטמפרטורה גבוהה מאוד - עד כ־600 מעלות צלזיוס - שבמהלכה הפיח נשרף ונהפך לאפר עדין.
אם המסנן סתום מדי, אף אחד מהתהליכים האלו לא מצליח. המערכת נכנסת למצב חירום, והפתרון היחיד הוא ניקוי מקצועי של המסנן או החלפתו.
שיטות ניקוי
בעת ניקוי מקצועי של מסנן DPF יש להסיר ביסודיות את הפיח, האפר, המשקעים והפחמן שהצטברו בו, תוך שמירה על הליבה הקרמית העדינה מפני נזק. קיימות כמה שיטות ניקוי עיקריות הנהוגות כיום בתעשייה. השיטה הנפוצה והבטוחה ביותר היא ניקוי הידרודינמי, שבו נעשה שימוש במכונה ייעודית המזרימה נוזל בלחץ גבוה בשילוב חומר ניקוי מיוחד דרך תעלות המסנן. שיטה זו נחשבת יעילה, ומסוגלת להסיר עד כ־99.5% מהמשקעים בלי לפגוע בציפוי הקטליטי, לפיכך המסנן חוזר למצב חדש כמעט.
שיטה אחרת היא טיפול בחום. הליבה הקרמית של המסנן מוכנסת לתנור אינדוקציה למשך כ־12 שעות. הטמפרטורה הגבוהה שורפת את הפיח שנותר. יעילותה בהסרת אפר מוגבלת, והיא עלולה לפגוע בליבה הרגישה במקרה של שינויי טמפרטורה חדים.
בשיטת הטיפול הכימי מוזרקים למסנן חומרים ייעודיים הממיסים את שכבות הפיח והפחמן. לאחר מכן מתבצעת שטיפה יסודית במכונה, ובשלב הסופי מופעל תהליך רגנרציה ממוחשב באמצעות מחשב הדיאגנוסטיקה של הרכב.
קיימת גם אפשרות של רגנרציה במוסך, המתבצעת באמצעות מערכת הדיאגנוסטיקה של הרכב: המנוע מופעל במצב שירות מיוחד עם סל"ד גבוה ותערובת דלק עשירה. במצב זה טמפרטורת גזי הפליטה עשויה להגיע ל־600 מעלות צלזיוס, מה שמאפשר לשרוף את הפיח שנותר באופן מבוקר ולהחזיר את המסנן לתפקוד מלא.
מניעת סתימות במסנן
כדי למנוע סתימות חוזרות במסנן ה־DPF ולהבטיח את תפקודו התקין לאורך זמן, חשוב להקפיד על תחזוקה מונעת. מומלץ להימנע משגרה של נסיעות קצרות בלבד, שבהן המנוע לא מגיע לטמפרטורה הדרושה לשריפת הפיח. יש להשתמש בשמנים ובתוספים באיכות המומלצת על ידי יצרן הרכב, שכן חומרים שאינם מתאימים עלולים לפגוע במערכת הפליטה ולזרז את הצטברות הפיח. חשוב גם לוודא שמצב המנוע תקין. תקלות במערכת ההזרקה, בטורבו או במערכת הפליטה, עלולות לגרום הצטברות מואצת של משקעים ולפגוע במסנן.
מסנן DPF איננו רק רכיב סביבתי אלא חלק חיוני ממערכת ההנעה והוא אחראי ליעילות ולביצועי הרכב. ניקוי מקצועי ותחזוקה נכונה יאריכו את חיי המסנן, יתרמו לחיסכון בדלק וימנעו תקלות יקרות בעתיד. כאשר מופיעה נורת אזהרה בלוח המחוונים או מורגשת ירידה בביצועים, יש לפנות בהקדם למרכז שירות מוסמך לניקוי DPF, לפני שהמסנן יגיע למצב המחייב החלפה מלאה.




