מגה מוסך
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

לקאמינס מנוע עם מערכת בלימה ייחודית

23/10/2025
זמן קריאה: 1 דק'

היישום המסחרי הראשון של מערכת הבלימה החדשנית (HPD, עוצמה בצפיפות גבוהה) מבית קאמינס (Cummins), מסמן ציון דרך ממשי בהנדסת מנועים כבדים. הטכנולוגיה תופיע לראשונה במנוע X10 החדש של קאמינס - מנוע עוצמתי המיועד להתקנה במשאיות בינוניות וכבדות, ברכבים ייעודיים ובאוטובוסים עירוניים. מדובר באחת ממערכות הבלימה המתקדמות ביותר בתעשייה כיום, המעניקה לנהגים שליטה ובטיחות משופרות לצד חיסכון ממשי בעלויות התפעול.

מנוע X10 הוא חלק מסדרת המנועים החדשה של קאמינס, HELM, שתוכננה לפעול עם מגוון סוגי דלק: דיזל, גז טבעי דחוס (CNG), ביו־דיזל ואף דלקים מתחדשים עתידיים. הגישה הוורסטילית לסוגי הדלק (fuel-agnostic) נועדה להעניק גמישות טכנולוגית בהתאם לדרישות רגולטוריות ולמדיניות הפליטות המשתנות בשווקים למיניהם. המנוע מחליף למעשה שני מנועים ישנים, L9 ו־X12, ומשלב את יתרונותיהם בנפח עבודה של כעשרה ליטרים בלבד.

עיקר החידוש של מערכת HPD הוא באופן פעולתה: היא פועלת בתצורת 1.5 פעימות המאפשרת להשיג עוצמת בלימה גבוהה במיוחד גם במנועים בעלי נפח קטן יותר. בשונה מבלם דחיסה רגיל, שבו יש רק פעולה אחת של שחרור דחיסה בכל סיבוב של גל הזיזים, במערכת החדשה יוצרים שתי פעולות שחרור דחיסה בכל סיבוב באמצעות שימוש במנגנוני נטרול צילינדרים (CDA) שמונעים את פתיחת שסתומי הפליטה הרגילים. כך המערכת מצליחה להפיק כוח בלימה גבוה יותר בלי להגדיל את נפח המנוע או להכביד עליו במשקל נוסף.

במונחים טכניים, מערכת HPD מייצרת עד 40% יותר כוח בלימה מבלמים רגילים במהירויות מנוע גבוהות, ועד 100% יותר כוח במצב שיוט איטי, כלומר בעת נהיגה עירונית או בירידות ממושכות. הנתונים המרשימים האלו מאפשרים לנהגים לשמור על בלימה עקבית ובטוחה גם בתנאים מאתגרים, תוך הפחתת השימוש בבלמים המכניים של הרכב. הדבר מאריך את חייהם ומצמצם את עלויות התחזוקה.

לפי היצרן, המערכת תוצע בשתי גרסאות: גרסה עם שלושה צילינדרים למנועים בינוניים המספקת עד 320 כוחות סוס ב־2,300 סל"ד וגרסת שישה צילינדרים למנועים כבדים עם עוצמה של עד 475 כוחות סוס באותה מהירות מנוע. שתי הגרסאות תוכננו להתאמה למגוון רחב של סוגי רכב, ממשאיות בינוניות ועד משאיות לכביש מהיר או אוטובוסים בינעירוניים.

מערכת HPD יוצרה מתוך הידע וניסיון של חברת ג'קובס (Jacobs Vehicle Systems), שפיתחה את דורות הטכנולוגיה הראשונים: מערכת של שתי פעימות ומערכת 1.5 פעימות בשנים 2016 ו־2018. עם רכישת החברה על ידי קאמינס בשנת 2022, שולבו היכולות ההנדסיות של שתי החברות ליצירת מערכות בלימה מתקדמות למנועי העתיד.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן