מגה מוסך
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

מנועי בנזין חשמליים עתידיים

23/04/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

בשנת 1966 בנתה ג'נרל מוטורס (General Motors) רכב חשמלי ייחודי, אלקטרווייר II (Electrovair II) שהושק כגרסה חשמלית פורצת דרך לרכב הספורט קורבייר (Corvair) ושילב פתרונות טכניים וחלקים מתקדמים מתעשיית האלקטרוניקה ואפילו מהתעשייה האווירית. יכולות ההאצה של הרכב החשמלי היו זהות כמעט לאלו של דגם קורבייר הסטנדרטי, בעל מנוע בנזין בעוצמת 110 כ"ס. כמובן שהרכב החשמלי עבד בשקט, ללא רעש וויברציות של מנוע הבעירה הפנימית, אבל טווח הנסיעה ושיטת התדלוק (טעינה) של הרכב החשמלי היו רחוקים מלהיות אופטימליים.

הרכב היה יכול לנסוע למרחק של 120 קילומטרים לכל היותר לפני שנדרשה טעינה חוזרת של הסוללות. טעינה חוזרת ארכה כשש שעות. כבר אז הבינו המהנדסים שצריך לייצר סוללה טובה ומהירה יותר בשביל שהרכב יהיה פרקטי. מסתבר שגם היום, כשישה עשורים לאחר מכן, מהנדסים ומדענים עדיין מחפשים את "הסוללה הטובה", כזאת שנטענת באותה מהירות שבה מכל של דלק רגיל מתמלא בתחנת דלק.

מה השתנה בעולם המנועים והאם אנחנו באמת קרובים לפיתוחים פורצי דרך בתחום החשמלי?

עד לא מזמן המצב נראה מבטיח. רכבים חשמליים נראו כמחליפים בטוחים של רכבים עם מנועי דלק רגילים. אך לפני כמה שנים הופצו מאות הודעות והכרזות של יצרני רכבים שהודיעו שהם לא מתכוונים להשקיע בייצור מנועים ומערכות בעירה פנימיות בהיקפים ממשיים.

טויוטה (Toyota) למשל עובדת על דרכים ושיטות שאמורות לשפר את האפקטיביות הטרמלית של מנועים. מהלך זה אמור לתרום לחיסכון בדלק ולהפחית פליטות מזהמות. שיטות חדשות אמורות להמיר כמויות גדולות יותר מהמנוע לאנרגיה. כך, מנועים שנבנו לפי טכנולוגיית עוצמה דינמית של טויוטה (Dynamic Force) יכולים להגיע לרמת אפקטיביות טרמלית של 41%. לרוב המנועים הסטנדרטיים היום אפקטיביות של עד 30%. גם מרצדס (Mercedes-Benz) ופורשה (Porsche) עובדות על מנועי בעירה פנימית ועל פרויקטים חדשים בתחום.

יצרני רכבים עדיין מחפשים דרכים לשלב חשמל ובנזין. טויוטה פריוס (Toyota Prius) והונדה אינסייט (Honda Insight) היו בין הרכבים הראשונים שהביאו את הגיוון ההיברידי לידי ביטוי. הרכבים הונעו על ידי מנגנון חשמלי, ואז עברו למנוע בנזין. משהו שאולי נראה יותר בשוק הרכבים בעתיד הקרוב הוא שילוב של מערכות חשמליות ומנועי דלק. שילוב של מערכות חשמליות מאפשר להתקין מנועי בנזין קטנים וחסכוניים יותר במכוניות, ועיקר המאמץ הטכני יעבור לחלק החשמלי.

 

לפרטים נוספים

 

צילום: Stellantis

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן