מנוע של בולדוזר בתוך הונדה
בלוגר אמריקני השתיל מנוע דיזל של קובוטה בהונדה היברידית והוסיף מגדש־על. התוצאה מפתיעה מכל בחינה
מה יוצא משילוב של מנוע דיזל תעשייתי, רכב היברידי משנת 2000 ומוח יצירתי של בלוגר אחד בשם Robot Cantina? מקבלים את אחת המכוניות הכי ביזריות ומפתיעות שנסעו אי פעם על כבישי קנזס. מדובר בפרויקט המרה של רכב עירוני מסוג הונדה אינסייט (Honda Insight) מדור ראשון, שזנח את מערכת ההנעה ההיברידית המקורית שלו לטובת מנוע דיזל מבית קובוטה (Kubota), מגדש־על תואם וחיבורי העברה מתוך רכב סטורן (Saturn) שכבר נשלח לגריטה.
מהתחלה מבולגנת לרעיון מבריק
הסיפור התחיל עם רכב אחר, סטורן SC קופה, עם מנוע קובוטה D722. זה מנוע דיזל עם שלושה צילינדרים, קטן ונפוץ בציוד מכני קל כגון שופלים ומחפרים קומפקטיים. אלא שהמרכב של סטורן לא החזיק מעמד: שלדתו הייתה חלודה מדי, חלקים קריטיים נשברו, ורוב המערכות היו במצב רעוע. מה ששרד היה המנוע, שנזקק לגוף חדש.
הבחירה בהונדה אינסייט לא הייתה מקרית. הרכב קל מאוד (פחות מ־850 ק"ג), אווירודינמי במיוחד, ונבנה במקור מתוך מחשבה רבה על חיסכון בדלק. הרעיון היה פשוט: אם אינסייט סטנדרטי עם מנוע היברידי יכול להגיע לתצרוכת דלק בסדר גודל של 4.4 ליטרים ל־100 ק"מ, אינסייט משודרג עם מנוע דיזל יעיל וקל עוד יותר אולי יכול לשפר את המספרים.
שילוב טכני לא שגרתי
כאן צצה הבעיה הרצינית הראשונה: המנוע של קובוטה לא הסתדר עם תיבת ההילוכים המקורית של הונדה. הפתרון היה לשתול את מכלול ההנעה המלא מסטורן - כולל תיבת הילוכים, קלאץ', תושבות ועוד - בשלדה של ההונדה. כדי שזה יקרה בוצעו עשרות התאמות: חיתוכי מתכת, ריתוכים, התקנת תושבות חדשות והנדסה מותאמת אישית למיקום המנוע והתמסורת.
משדרגים עם מגדש־על
בגרסה הקודמת של הפרויקט נעשה שימוש בטורבו קטן, אך התברר שהוא מספק דחף רק בסל"ד גבוה - מה שלא מתאים למנוע תעשייתי שאינו נועד לסיבובי מנוע מהירים. הפעם נבחר מגדש־על מסוג AMR500 - יחידה קומפקטית אך אפקטיבית בנפח 500 סמ"ק, כמעט זהה לנפח של אחד מהצילינדרים של מנוע הקובוטה.
האתגר המרכזי היה להכניס את המגדש ואת מערכת ההינע שלו לתוך תא מנוע צפוף מאוד. הדבר התאפשר רק בזכות גודלו הזעיר של המנוע המקורי. המגדש מספק דחף של 10PSI, והתוצאה ניכרת היטב: התאוצה מאפס ל־80 קמ"ש ירדה מ־35.2 שניות ל־22.9 שניות בלבד. זה אולי לא מהיר עדיין, אבל יחסית למנוע שמיועד בכלל למחפרים קומפקטיים, הביצוע מרשים מאוד.
התוצאה? חיסכון חסר תקדים
אחת השאלות שעמדו בלב הניסוי הייתה אם אפשר לשפר גם את תצרוכת הדלק. התשובה היא כן. עם המגדש, הונדה המדוברת מצליחה להגיע לצריכה של 3.22 ליטר דלק ל־100 ק"מ בנסיעה רגילה - שיפור ניכר לעומת גרסת בנזין היברידית המקורית. מעבר לכך, המכונית נראית כמעט רגילה. אין בה אורות ניאון, לא כנף אחורית ולא סמלי טורבו מתנוססים. רק מי שמקשיב לקול החריקה המחוספס של הדיזל המוגדש מבין שמשהו כאן לא רגיל.
מה הלאה?
Robot Cantina רומז שהפרויקט הזה הוא רק ההתחלה. בערוץ היוטיוב שלו כבר תועדו שילובים ביזריים נוספים כגון מנועים של משאיות הובלה ברכבי רנו (Renault) ישנים. קשה לנחש מה יהיה השלב הבא - אולי גרסה חשמלית־היברידית של קובוטה? או "השתלה" של מנוע דיזל ברכב ספורט?
בינתיים, פרויקט הונדה־קובוטה מוכיח בבירור דבר אחד: עם מספיק יצירתיות, טכנולוגיה של מגרש בנייה עשויה להפוך למכונית כביש חסכונית, מעניינת, ובעיקר משעשעת.