לחקלאי גרנות עונת אבוקדו מוצלחת
למרות המלחמה, אתגרים בשינוע ובניהול עובדים ומאבקים בשווקי היצוא, חקלאי גרנות, מגדלת ומשווקת אבוקדו ופירות הדר לרשתות המזון, בבעלותם של חקלאים מהקיבוצים והמושבים החברים בתאגיד גרנות, מסכמת עונה מוצלחת ביבול האבוקדו. בסך הכול שיווקה גרנות 45 אלף טונות אבוקדו לעומת 48 אלף טונות בשנה שעברה. כ־70% מהתוצרת יוצאו למדינות באירופה ולרוסיה.
גם השנה אבוקדו מסוג האס הוא הזן המבוקש ביותר בעולם. אחריו הזנים פינקרטון, גליל, אטינגר וריד המבוקשים גם בישראל. כאן זינקה הצריכה לנפש ל־12 ק"ג אבוקדו בשנה.
חקלאי גרנות פועלת בכל תהליך הגידול והשיווק של הפרי, מהשתיל ועד למדף, לצד בננות, מנגו, פלפלים בצל ועוד. לחברה עשרות אלפי דונמים של מטעים ופרדסים בשיתוף עם משקי גרנות וחקלאים מרחבי הארץ. בית האריזה לאבוקדו של גרנות נחשב לאחד הגדולים והמתקדמים בעולם, ומשמש דוגמה לקידמה טכנולוגית ולשיטות עבודה חדשניות תוך עמידה בתקנים מחמירים הן בגידול והן בשמירה על איכות הסביבה וצמצום טביעת הרגל הפחמנית של תהליך הגידול, המיון והשיווק. בימים אלו הקבוצה שוקדת על תכנון והקמה של בית אריזה חדש אשר יהיה מוביל עולמי בתחומו ויעניק לחקלאים בית חם ויתרון תחרותי.
לגרנות מערכים עצמאיים לשיווק התוצרת בחו"ל ובישראל. הוקם פרויקט בקנייה, כ־4,500 דונם של אבוקדו, כדי לספק ללקוחותיה בשווקים הבינלאומיים, לרשתות השיווק הגדולות באירופה וברוסיה, פרי במשך כל השנה ובתקופת הקיץ, ההפוכה לעונת הפרי הישראלי. הפיכתה לשחקן בינלאומי אשר מספק אבוקדו ללקוחותיו 52 שבועות בשנה תחזק את המיצוב של גרנות בשווקים ותסייע לה להביא תמורות טובות יותר לחקלאי הישראלי.
לדברי גיורא מרום, מנכ"ל קבוצת חקלאי גרנות, "למרות האתגרים הרבים של עיסוק בחקלאות במדינה הנמצאת בלחימה שנתיים כמעט, הצלחנו לסיים עונה טובה באבוקדו." לדבריו, למציאות הזו יש השלכות כבדות על הכול, מהגידול עצמו, דרך שינוע התוצרת החקלאית וניהול כוח האדם ועד האווירה העוינת נגד ישראל בשווקי היצוא. "בכל זאת, עם הרבה עבודה קשה, התמודדנו עם האתגרים בהצלחה והבאנו אבוקדו איכותי לצרכן ותמורות טובות לחקלאים שלנו."
גם השוק המקומי לא עשה הנחות לחקלאים. "היה מאתגר מאוד", אומר גיורא מרום. לדבריו, בשנים האחרונות ניטעו מטעים רבים של אבוקדו בארץ, חלקם על ידי מגדלים פחות מקצועיים שאינם מקפידים על איכות הגידולים והמוצר. הם פוגעים הן במגדלים האחראים והן בצרכנים עצמם. לטענתו, נושא האיכות אינו מקבל את הפוקוס הנדרש בשוק הישראלי, בחלקו בגלל הלחץ המתמיד של גופי השיווק הגדולים. "הגופים המסחריים לוחצים בעניין המחיר, וכמעט לא מדברים על איכות. זו טעות. גם החקלאים האחראים נפגעים, והצרכנים מקבלים מוצר פחות טוב."
גרנות פתחה את עונת האבוקדו הבאה. גם השנה היא צופה ומקווה ליבול גבוה ואיכותי.
אבוקדו לשוק המקומי וליצוא, בית האריזה לאבוקדו של חקלאי גרנות. צילום: חגי נתיב
עונה מוצלחת לחקלאי גרנות ביבול אבוקדו. צילום: תומר גרינברג
שני מארזי אבוקדו בשל מוכן לאכילה של חקלאי גרנות. צילום: דרור ביהם