מגה מזון
ניוזלטר מגה מזון
מגה מזון גיליון 88
לעמוד קודם

מסעדנים נגד וולט בוועדת הכלכלה

19/02/2025
זמן קריאה: 0.52 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה לדיון מהיר שעסק - לבקשת ח"כ רון כץ וח"כ אברהם בצלאל - ב"דרכים למנוע ניצול לרעה של חברת וולט את צרכני המשלוחים".

ח"כ בצלאל אמר בפתח הישיבה, כי הוא מרגיש שלאחרונה ניכר שינוי ממשי בעלויות, שפוגע בעסקים ובצרכנים, וקרא להוריד את המחיר ולהיאבק ביוקר המחיה. ח"כ כץ הוסיף, כי וולט נהפכה למונופול, וכי רשות התחרות חייבת להבין מה קרה.

ח"כ משה פסל שמילא את מקומו של היו"ר, התייחס להיעדרות של נציגי רשות התחרות, ואמר כי מן הראוי היה לשלוח נציג מטעמה לדיון.

היועץ המשפטי של יאנגו דלי, אלעד סבג, התייחס לתחרות בין החברות במשלוחים מהרשתות הקמעונאיות, ואמר כי הבעיה היא שוולט מרקט נהפכה לקמעונאי גדול. לדבריו, "כשיש לקמעונים גדולים אפשרות לעבוד דרך וולט, זה מוריד להם את המוטיבציה להשקיע באיכות של שירות המשלוח שלהם. ביאנגו דלי הזמן הממוצע למשלוח הוא 25 דקות, וברשתות הגדולות זה נע בין 12 ל-24 שעות. רשות התחרות צריכה להגיד לוולט לעסוק בוולט מרקט או בשליחויות מרשתות השיווק הקיימות."

מנכ"ל משלוחה, דניאל רחמים ציין, כי יש לו עדות ממסעדה שיש לה בלעדיות עם וולט. הוא הוסיף כי רשות התחרות קנסה את וולט שהודתה שקידמה מסעדות. "היו מסעדות שעזבו אותנו כדי לקבל הבלטה בוולט. כל המסעדות שאינן עובדות עם משלוחה משלמות עמלה מופחתת ומקבלות לא מעט עבודה", אמר.

המשנה למנכ"ל וולט ישראל, עמרי שינפלד, הכחיש את האשמות מנכ"ל משלוחה, ואמר כי הדברים אינם אמת ואין הסכמי בלעדיות - לא למסעדות ולא לשליחים.

מנכ"ל איגוד המסעדות, יקיר ליסיצקי אמר, כי הפרמטרים למונופול הם נתח שוק של יותר מ-50% וכוח שוק בעל משמעות. וולט עומדת בפרמטרים באופן אבסולוטי. הוא הוסיף: "נשגב מבינתי למה רשות התחרות לא כאן. אנחנו בכלל לא פונים לוולט, היא חברה פרטית ועושה מה שהיא עושה כי אפשר. אנחנו דורשים חקיקה עד שהשוק ייפתח לתחרות."

מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, תומר מור הוסיף, כי כשיש סטייה מהותית כל כך, היא מחייבת בדיקה. לדבריו, "המסעדן היחיד אינו יכול להילחם בתאגיד ענק כזה. הרגולטור חייב להתערב."

המסעדנית ליבת מנחם ציינה, כי אין לה ברירה אלא לעבוד עם וולט, ואמרה: "אם אני לא עובדת איתם אני לא קיימת. אני לא מבינה את העמלה ולא מבינה את העלייה. המוצר - אותו מוצר, המשלוח - אותו משלוח. למה הלקוח צריך לשלם יותר על משהו שהוא בדיוק אותו הדבר?"

שינפלד התייחס לפעילות של וולט ואמר, כי לפני שהיא נכנסה לארץ, לעסקים הקטנים לא היה סיכוי לשלוח עשרות או מאות משלוחים ביום, ורק לחזקים היה מערך משלוחים. באשר לשינויים שנעשו לאחרונה, אמר שינפלד, כי בוצעו שלושה מהלכים, ששניים מהם משמעם הורדת מחירים. הוא אף ציין כי דמי התפעול ירדו משני שקלים לשקל אחד בלבד, וכי וולט גובה דמי תפעול דומים מאוד למה שהחברה גובה בעולם.

ח"כ כץ התייחס לדברים שנשמעו בדיון, ואמר כי בכוונתו לעבוד קשה כדי "להחזיר את מחיר ההמבורגר למחיר האמיתי שלו. לא יכול להיות שאם למסעדה זה עולה 60 שקלים, לצרכן זה יעלה 100 שקלים. רשות התחרות צריכה להיכנס לעניין."

ח"כ פסל סיכם את הישיבה ואמר: "על רקע הטענות, הוועדה מבקשת מרשות התחרות התייחסות תוך שבוע כיצד בכוונתה לפעול לבחינת התחרותיות בשוק המשלוחים ממסעדות ומקמעונאים, וכן לבחון את ההסכמים של וולט עם מסעדנים וקמעונאים כדי לוודא שאינם כובלים. כמו כן הוועדה מבקשת מהרשות להאיץ את בדיקת בקשת המיזוג של גט ופנגו, וכמובן להגיע לדיון הבא בנושא."

 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן