מגה מיכשור
מדורים
בינה מלאכותית
לעמוד קודם

בינה מלאכותית בענף הביטוח

05/08/2025
זמן קריאה: 2 דק'

ענף הביטוח, הידוע בשמרנותו ובזהירותו, עובר טלטלה טכנולוגית עמוקה: בינה מלאכותית (AI) משנה מהיסוד את הדרך שבה חברות ביטוח מחשבות סיכונים, מטפלות בתביעות ומתנהלות מול לקוחות. למרות שכשמונה מכל עשר חברות ביטוח כבר החלו ליישם טכנולוגיות AI במידה מסוימת, רבות מהן מודות כי בינתיים הרווחיות לא השתנתה במידה רבה. הנתון הזה מלמד כי הטמעת AI היא רק הצעד הראשון. את הערך האמיתי ישיגו רק אלה שיצליחו להטמיע את החדשנות בלב העשייה ולא יסתפקו ברכישת כלים מתקדמים.

המהפכה הגדולה ביותר מתרחשת בלב העסק: ניהול תביעות. אם בעבר היה מדובר בהרי ניירת ובטלפונים בלתי נגמרים, היום אלגוריתמים חכמים הופכים את התהליך למיידי ואפקטיבי. חברת הביטוח הניו־יורקית Lemonade הצליחה כבר ב־2021 לסגור יותר משליש מהתביעות שלה בתוך שלוש שניות בלבד, ללא מגע יד אדם. גם חברות ביטוח נסיעות אמריקניות מדווחות על מעבר למערכות אוטומטיות שמטפלות ביותר מ־50% מהתביעות. זמן הטיפול מתקצר משבועות לדקות.

אבל זו לא רק המהירות, זה גם הדיוק. בינה מלאכותית מצליחה לצמצם טעויות אנוש שמביאות להפסדי ענק בענף הביטוח, ומביאה לקפיצה של עשרות אחוזים בפרודוקטיביות של המטפלים. המשמעות: העובדים המקצועיים משתחררים מעבודה אדמיניסטרטיבית ויכולים להתפנות לטיפול במקרים המורכבים, שמצריכים רגישות ושיקול דעת אנושיים.

גם תהליכי חיתום (הערכת סיכון ותמחור) עוברים שינוי ניכר. אלגוריתמים מתקדמים מסוגלים לנתח כמויות אדירות של מידע - מתנועת רכבים ועד ניקוד אשראי - ולהפיק דוחות סיכון מדויקים בתוך שניות. התוצאה: הצעות מחיר הוגנות ומותאמות אישית במקום תמחור כללי שאינו יעיל. לדוגמה, קבוצת Zurich פיתחה כלי חדש לניהול סיכונים שמביא לדיוק גבוה פי תשעה בעבודת החיתום.

הבינה המלאכותית משנה גם את מערכת היחסים עם המבוטחים. צ'אטבוטים חכמים זמינים ללקוחות 24/7, מתעדכנים ומשתפרים ללא הרף. אבל עיקר השינוי הוא במידת ההתאמה האישית. AI יודעת להציע ללקוח חידוש פוליסה או מוצר מותאם בדיוק לצרכיו. זו מהפכה בשוק שבו יותר מ־30% מהלקוחות אינם מרוצים מחוויית השירות ו־60% מציינים זמן טיפול ארוך כבעיה מרכזית.

יתרון מהותי נוסף של AI בענף הביטוח הוא היכולת לזהות הונאות בזמן אמת באמצעות איתור דפוסים חריגים במאגרי נתונים עצומים. הדבר מאפשר חיסכון של עד 40% מהפסדי ההונאות בענף.

המאיץ החדש לשינוי הם פלטפורמות Low-Code שמאפשרות לבנות אפליקציות ושירותים חדשים במהירות, ללא צורך במפתחים מקצועיים בלבד. הדבר מפשט את ההטמעה ופותח את הדלת לחדשנות רחבה ומהירה יותר. הגמישות הזו חשובה במיוחד בתקופה שבה צרכי הלקוחות והרגולציה משתנים תדירות.

למרות הכול ישנם גם אתגרים: מערכות נתונים ישנות, תרבות ארגונית מיושנת וחוסר הכשרה מקצועית, עלולים לעכב את יישום החדשנות. המנצחות יהיו אותן חברות שישכילו להטמיע את AI כחלק מה־DNA הארגוני, ילמדו לשלב אותה בכל תחומי הפעילות ויבנו תהליכים חדשים שמייצרים ערך ואמון, ולא רק משפרים את הקיים.

שוק הבינה המלאכותית לביטוח צפוי לזנק בשנים הקרובות ולהגיע להיקף של יותר מ־14 מיליארד דולר עד 2034. מי שלא יוביל את המהפכה עלול למצוא את עצמו מחוץ למשחק.

 

לפרטים נוספים

 

אילוסטרציה

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן