פורד משלבת קובוטים במפעל הייצור
קובוטים (רובוטים שיתופיים) משמשים כמעט בכל ענף תעשייה שמכבד את עצמו. לזירה שהולכת ונעשית צפופה משנה לשנה, נכנסה כעת גם חברת הרכב פורד, שבישרה לא מכבר לעולם כי לראשונה בהיסטוריה של החברה, היא שילבה בפס הייצור של מכוניות פיאסטה מתוצרתה, קבוצה של קובוטים שעובדים במתואם ובצמוד לבני האדם, ותפקידם להחליק ולשייף כדי לתת את ה"טאצ'" הסופי לרכבים שיוצאים ממפעל החברה בקלן שבגרמניה.
בשלב ראשון הוכנסו לעבודה שישה קובוטים מדגם UR10, הנחשבים לקובוטים הנמכרים ביותר בעולם, של חברת Universal Robots. הקובוטים מבצעים פוליש יסודי למכוניות הפיאסטה שעל פס הייצור, בקצב של מכונית כל 35 שניות. היוזמה הייתה לא להחליף את בני האדם, אלא לאפשר לעובדים לנצל נכון וטוב יותר את זמנם במשימות הדורשות מעורבות אנושית, ולהפחית עבודה משעממת וחדגונית. לדברי דניס קון, מהנדס ייצור בכיר האחראי על צביעת המכוניות במפעל של פורד, הרובוטים חשים מתי נדרש להפעיל יותר כוח, ממש כמו בני האדם. "הם מגיעים לאזורים ופינות שלבני אדם קשה להגיע אליהן, כמו מרכז הגג". קון מגלה, כי הגיעו לרעיון לאחר שראו את הקובוטים של UR במפעל לייצור ציוד אודיו, בו תפקידם היה לצחצח רמקולים יוקרתיים.
צילום: Ford
בהליך הייצור, כל מכונית נטבלת באמבט מיוחד שמספק עשר שנות עמידות לחלודה. בתהליך נשארים חלקיקם זעירים על משטחי גוף המכונית, נתון שיכול לגרום לבעיה בעתיד. תפקידם של הקובוטים הוא להחליק את המשטחים עד לדרגת שלמות ואז לשאוב את האבק שנשאר מאחור.
בימים אלה נבחנת אפשרות לאמץ את השיטה החדשה, גם במפעלי החברה גם בספרד וברומניה.
זיו שדה, סמנכ״ל המכירות והשיווק של חברת סו-פאד, נציגת Universal Robots בישראל: "תעשיית רכב אין בישראל, אבל תעשיית ליטוש דווקא יש. הפתרון כולל יכולת ללטש באופן 'תלת ממדי', כאשר הקובוט שומר תמיד על אותו הכוח שהוא מפעיל. הוא מצויד בגשש 'מומנט' רגיש בקצה הזרוע, ומשנה את המיקום בהתאם על מנת לשמר את הכוח הזה. גם בהיבט התוכנתי יש אפשרות מאוד פשוטה וידידותית ללמד את הקובוט מספר נקודות במרחב תלת ממדי, ובשילוב בקרת הכוח הוא יכסה את השטחים שביניהם".