מגה מיכשור
ניוזלטר מגה מיכשור
ניוזלטר מגה מיכשור 34
לעמוד קודם

רובוט-פוביה מחמירה מחסור בכוח אדם בענף האירוח

07/07/2024
זמן קריאה: 2 דק'

מחקר שכלל יותר מ-620 עובדי לינה ושירותי מזון, מצא ש"רובוט-פוביה" - במיוחד החשש שרובוטים וטכנולוגיה יתפסו משרות אנושיות - מגבירה את חוסר הביטחון והתעסוקה של העובדים ומעצימה את הכוונות לעזוב מקומות תעסוקה. ההשפעה הייתה בולטת יותר עם עובדים בעלי ניסיון בעבודה עם טכנולוגיה רובוטית. הדבר השפיע גם על מנהלים ועובדים בחזית. הממצאים פורסמו ב-International Journal of Contemporary Hospitality Management.

"שיעור התחלופה בתעשיית האירוח הוא מהגבוהים בכל המגזרים שאינם חקלאיים, לפיכך חברות צריכות להתייחס לנושא ברצינות", אמר הסופר הראשי Bamboo Chen, חוקר אירוח במכללת Carson Business של WSU. "נראה שהממצאים עקביים בין המגזרים, העובדים והמנהלים. בעבור כולם, ללא קשר לתפקיד או למגזר, לרובוט-פוביה יש השפעה אמיתית."

תעשיות שירותי המזון והלינה נפגעו קשה במיוחד מהסגרים בעקבות מגפת הקורונה, ועסקים רבים עדיין נאבקים למצוא מספיק עובדים. לדוגמה, כוח העבודה באפריל 2024 היה נמוך ב-9.2% ממה שהיה בפברואר 2020, כך לפי נתוני לשכת העבודה האמריקנית. המחסור המתמשך בכוח אדם נתן השראה לכמה מעסיקים לפנות לטכנולוגיה רובוטית כדי למלא את הפער.

מחקרים אחרים התמקדו בנוחות הלקוחות עם רובוטים, ואילו מחקר זה מתמקד באופן שבו הטכנולוגיה השפיעה על העובדים בענף האירוח. צ'ן ועמית מ-WSU Ruying Cai סקרו 321 מקומות לינה ו-308 עובדים בענף שירותי המזון ברחבי ארה"ב, ושאלו מגוון שאלות על תפקידם ויחסם לרובוטים. הסקר הגדיר "רובוטים" באופן רחב כדי שיכלול מגוון טכנולוגיות רובוטיות ואוטומציה כגון שרתי רובוט דמוי אדם וזרועות רובוטיות אוטומטיות וכן קיוסקים בשירות עצמי.

בניתוח נתוני הסקר, החוקרים מצאו כי רמה גבוהה יותר של רובוט-פוביה קשורה לתחושות גדולות יותר של חוסר ביטחון תעסוקתי ולחץ, שהיו קשורים אז לתוכניות של עובדים לעזוב את עבודתם. הפחדים האלו לא פחתו עם ההיכרות: לעובדים שהיו מעורבים יותר בפועל בטכנולוגיה רובוטית בעבודתם היומיומית, חששו יותר שהיא תגרום לעובדים אנושיים להיות מיושנים.

גם לתפיסה היה תפקיד. עובדים שראו רובוטים כיעילים יותר גם דירגו גבוה יותר את כוונת התחלופה.

רובוטים ואוטומציה עשויים להיות דרכים טובות לעזור להגביר את השירות, אמר צ'ן, מכיוון שהם יכולים להתמודד עם משימות מייגעות שבני אדם בדרך כלל לא אוהבים לעשות כגון שטיפת כלים או טיפול בכביסה המרובה בבתי מלון. אבל הסכנה מגיעה אם התוספות הרובוטיות יגרמו ליותר עובדים אנושיים להפסיק. המחברים מציינים שהדבר עשוי ליצור "לולאת משוב שלילי" שעלולה להחמיר את המחסור בכוח אדם.

צ'ן המליץ ​​למעסיקים לציין לא רק את היתרונות אלא גם את מגבלות הטכנולוגיה, ולשים דגש מיוחד בתפקיד של העובדים האנושיים. "כשאתה מציג טכנולוגיה חדשה, הקפד לא להתמקד רק בכמה טובה או יעילה היא תהיה. במקום זאת התמקד באופן שבו אנשים וטכנולוגיה יכולים לעבוד יחד", אמר.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן