גרורי השנה 2025
התחרות על תואר גרורי השנה שהתקיימה בהאנובר חולקה להרבה קטגוריות. כמה מהזכיות המעניינות בתערוכה ראויות לציון. קבלו את המצטיינים
ענף הגרורים הכבדים נחשב עד לשנים האחרונות לענף שמרני, כמעט נטול חידושים, שבו מרבית העבודה היא עבודת מסגרות פשוטה וחסרת מעוף. מנגד, ענף המשאיות נחשב לענף שבו חידוש רודף חידוש, היצרנים תרים כל הזמן אחר שיפורים, והטכנולוגיה החדישה והעדכנית ביותר באה לידי ביטוי בתוצאה הסופית - במשאית המוגמרת.
אם להודות על האמת, כבר עם הכניסה לתערוכת כלי הרכב המסחריים IAA 2024, נוכחנו לדעת שהמציאות שונה בתכלית השינוי. נראה שהאירופים מתייחסים ברצינות רבה לפיתוח הגרורים כדי ליצור תובלה יעילה, נוחה ובטוחה. כיום, שלושת הפרמטרים האלו מכתיבים את ייצור הגרורים, לפיכך הענף עבר מהפכה הן בכל הקשור למחקר ופיתוח והן בנוגע לתהליכי הייצור המתקדמים.
תערוכת IAA 2024 שמה את ענף הגרורים במרכז תשומת הלב, לפחות בכל מה שקשור לחברות התובלה המחפשות את הפתרון המתאים ביותר לצרכיהן. מדובר בתערוכה מקצועית המתמקדת בענפי המשאיות והגרורים ואשר מספקת לחברות התובלה את האפשרות להכיר ולבחון את מיטב החידושים בענף. ואלו היו הפעם רבים מאוד.
במרכז העניין בתערוכה היו הפעם משקל (בשלדה ובמרכב), אווירודינמיות (תורמת להפחתת תצרוכת הדלק וליישום של פטנטים שאמורים לייעל את התובלה) וכמובן המעבר לתובלה נקייה ובטוחה.
תחרויות גרורי השנה
גולת הכותרת של תערוכת האנובר לכלי רכב מסחריים הייתה ללא ספק הכתרת הזוכה בתחרות 'גרורי השנה' לשנת 2025 (International Trailer Award 2025). הוחלט להודיע על הזוכים בתחרות כבר בערב פתיחת התערוכה, בטקס שבו השתתפו מרבית ראשי הענף שהגיעו מכל קצוות תבל. מאות אנשים השתתפו בטקס ההכתרה, בנוכחות בכירי ענף הרכב מהעולם.
צוות השיפוט הבינלאומי המקצועי (מכונה IToY) אמון על בחירת גרורי השנה והוא מחויב בשמירה קפדנית על אובייקטיביות, לפי כללי השיפוט.
בהתבסס על כללי תחרות המשאית הבינלאומית של השנה (IToY), הפרס השנתי מוענק לגרורים שהוכנסו לשוק ב-12 החודשים הקודמים ותרמו את התרומה בעלת המשמעות הרבה ביותר ליעילות התובלה בכבישים. החלטת חבר השופטים מסתמכת על מספר קריטריונים קריטיים, בהם חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, יכולת נסיעה, יעילות אנרגטית, 'טביעת רגל' סביבתית ועלות בעלות כוללת (TCO).
התחרות הייתה צמודה, וכל יצרני הרכב ניסו להבליט את חידושיהם. הפעם נקבע צוות שופטים נפרד לכל אחת מהקטגוריות, והושם דגש ברקע המקצועי, בניסיון ובוותק של השופטים, כל אחד בתחומו.
צוות השופטים הורכב מ-24 עיתונאי רכב אירופים בכירים מ-24 מדינות באירופה, ממדינות מזרח אירופה ועד אירלנד במערב, כולם מתחום ההובלות. שופטים הגיעו גם ממדינות סקנדינביה בצפון ועד מדינות דרום היבשת.
כדי להקל מעט את המשימה, התחרות חולקה למספר קטגוריות. בכל קטגוריה נבחרו שלושת המובילים. להלן נציג בקצרה את החידושים המרכזיים.
קטגוריית מרכב
Schmitz Cargobull: Electric refrigerated semi-trailer S.KOe COOL
יצרנית הגרורים המובילה באירופה, שמיץ' קרגובול, זכתה בבכורה עם נתמך הקירור החשמלי מדגם S.KOe COOL. החידוש טמון באפשרות לבצע תובלה נקייה ובת-קיימה בקירור מבוקר, ללא פליטת מזהמים מקומית. העבודה עם הנתמך שקטה, נקייה ויעילה בצריכת האנרגיה.
D-TEC: D-TEC Flexliner FL-3-Sl
בנתמך קל משקל מבית D-TEC הושם דגש בתכנון הנדסי מוקפד המאפשר משקל עצמי נמוך במיוחד בלי להתפשר על החוזק המבני הנדרש לתובלה המאומצת.
TMT International: TMT Scrigno Intermodal
לדגם Scrigno החדש מבית TMT דלתות הזזה גדולות ואפשרות לרצפה מהלכת. הוא זכה במקום השלישי בקטגוריית מרכבי הגרורים. החדשנות היא זו שמבדילה את הדגם מנתמכים אחרים. גמישות גבוהה למשקלי העומסים של המטענים היא זו שמפחיתה את מספר מחזורי הפריקה וההעמסה, כלומר מגדילה את היעילות והרווחיות.
תא המטען עשוי מקירות מתקפלים ונגיש בצד האורך באותו אופן כמו וילון. עם רוחב העמסת צד של 12,060 מ"מ וגובה עומס חצי רציף מ-2,540 מ"מ, אפשר להכיל אותו ללא בעיות של פריטים באורך גדול. הדלתות המתקפלות מאפשרות הורדה חלקית. אפילו אבטחת העומסים מותאמת: גוף התיבה ומיתרי המהדקים האופקיים עומדים בתקן DIN EN 12642 (קוד XL). בדרך זו הם מכסים כמעט כל הובלת מטען כללי בבטיחות וביעילות מרבית.
קטגוריית שלדה
Kässbohrer 12-15 Flexi Curtainsider
במקום הראשון בקטגוריית השלדה זכתה יצרנית הגרורים קסבוהר עם הגרור הגמיש בטווחי אורך שבין 12 ל-15 מטר, דגם Flexi Kässbohrer 12-15, סמי טריילר הניתן להרחבה עם ברזנט הזזה.
בחברה מסבירים שישנם כללים אחרים בתוך האיחוד האירופי לגבי מידות הרכב ויכולותיו. בסקנדינביה מותרים רכבים ארוכים 25 מ' ו-32 מ' עם כושר העמסה גבוה, ואילו באיחוד האירופי התקן הוא 13.6 מ' לנתמכים. כמו כן עשר מדינות האיחוד האירופי ובריטניה מתירות כלי רכב באורך 15 מטרים, ואילו הערים מתירות גרורים באורך מרבי של 12 מטרים.
באמצעות הדגם החדש פיתחה Flexi Curtainsider, היצרנית, נתמך העונה על כל הממדים של האיחוד האירופי. ווילון Flexi 12-15 מבוסס על טכנולוגיה הניתנת להארכה של Kässbohrer. הוא רכב וילון פרקטי הניתן להרחבה ונשלף - דוגמה טובה לכושר המצאה: אפשר להאריך בזמן שהרכב עמוס. כשהוא נסוג, הרכב באורך 12 מטר, וכשהוא מורחב, הוא באורך 15 מטר. אורך העבודה הסטנדרטי הוא 13.6 מ'.
Schmitz Cargobull: S.CS MEGA DB
שמיץ' קרגובול זכתה במקום השני עם דגם S.CS MEGA. לנתמך החדשני וילונות עם גוף VARIOS. הדגם אידיאלי לצי תובלה שכולל יחידות של תומכים סטנדרטיים. לפי גובה הנסיעה המתכוונן שלו הוא יכול להיות מותאם באופן גמיש לכל גובה צימוד. סמי טריילר הווילונות S.CS MEGA קובע את הסטנדרט בהובלה בתפזורת.
יתרונות הדגם: לנתמך חומרה של TrailerConnect® telematics CTU. השילוב של התוכנה והחומרה מאפשר למשתמש לפקח על הנתמכים והמשאיות בו-בזמן. שלדת MODULOS עודכנה לדור החדש. היא קלה לתחזוקה, עם 10 שנות אחריות נגד חלודה.
פונקציית SPEED CURTAIN מאפשרת גישה לסחורה בשניות ספורות, עם טעינה ופריקה פשוטות, שכן אחד הצדדים של הגג או שניהם ניתנים להגבהה על ידי מערכת ההרמה. את המערכת אפשר לפרק, ויש בכך ערך מוסף גם בחייו השניים של הנתמך. אפשר להסב את הנתמך ולהשתמש בו עם צמיגים סטנדרטיים, ואפשר להנמיך את הגג הודות לטכנולוגיית VARIOS.
אפשר להוביל מטען גבוה במיוחד בשילוב חבילת אבזור מסוג X-LIGHT. בנתמך מותקנת יחידה מסוג POWER CURTAIN - גוף נטול רצועות לטעינה ופריקה מהירות.
Krone: Automatic coupling system
יצרנית הגרורים השנייה בגודלה באירופה, חברת קרונה, חשפה בתערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר את המערכת KRONE Box Liner. למערכת ממד חדש של אוטומציה, המאפשרת רתימה אוטומטית של הנתמך לשלדה. בקרונה טענים שהאוטומציה מתקדמת יותר מ-Box Liner שהוצג ב-2022.
מערכת הצימוד האוטומטית של השותפת KRONE Aucos מאפשרת לנהוג איתה על הכביש במשאיות קונבנציונליות עם חיבורי חשמל ואוויר רגילים, אבל גם עם משאיות של טרמינלים במסופי מכולות.
כך פועל Box Liner Aitomatic: המשאית מובילה את Box Liner עם מערכת צימוד אוטומטי למגרש שבו נמצאים הנתמכים. שם הנהג מנתק את הנתמך בדרך קונוונציונלית על ידי הסרת תקעי החשמל והאוויר, סיבוב רגלי הנחיתה, פתיחת הגלגל החמישי ומשיכת יחידת התומך החוצה מתחת לנתמך. משאית הטרמינל נוסעת מתחת ל-KRONE Box Liner Automatic. תהליך הצימוד המכני בין פין הגרירה של הנתמך לבין הצלחת (הגלגל החמישי), החשמל והאוויר נוצר אוטומטית באמצעות פין הגלגל החמישי שיוצא החוצה (drilled-out fifth wheel pin).
נוסף על כך מופעלת יחידת ה-Powerline. חיבור המערכת נוצר אוטומטית מהמשאית לנתמך כדי להבטיח את הפונקציונליות של מערכת התאורה של הגרור באותו הזמן. גם פונקציית ההרמה של רגלי הנחיתה החשמליים מופעלת. המשמעות היא שכל התהליכים שהיו ידניים מתבצעים כעת אוטומטית, בלי שנהג המשאית יצטרך לעזוב את תא הנהג.
קטגוריית רכיבים
חברת פליגל (Fliegl) זכתה בבכורה בקטגוריית הרכיבים עם מערכת I-Lock/Safe Lock. המנעול המשולב הוא הרעיון של Fliegl לאבטחה מהירה ומעשית של המטען.
עקרון ה-I-Lock הוא שהוא מגיע עם מנעול מחובר. הווים של כנפי הדלת משתלבים כעת ישירות בשקע של שלד הרכב. הרכיבים שהיו עלולים להינזק בעבר מבוטלים לחלוטין. I-Lock של פליגל לא רק שאינו ניתן להריסה אלא גם קל ובטוח לתפעול: הידית תמיד נשארת במצב הנכון, והדלת ניתנת לסגירה מיידית, ללא "השחלה". הסיכון לנזק מינימלי, והידית עצמה ניתנת להחלפה בקלות בשעת הצורך. I-Lock חוסך זמן, תיקון וחלקי חילוף בעלויות.
ל-Safe-Lock של Fliegl שליטה מלאה על שטח המטען. הוא מנטר את I-Lock באמצעות מערכת (טלמטית) להגנה מפני גניבה. חיישן על הידית מזהה את מצב הדלת (פתוחה/סגורה) ומדווח על כך למודול, שמייד מפעיל אזעקה ויזואלית ואקוסטית לפי הצורך, הניתנת לביטול בכל עת באמצעות שלט רדיו.
מנעול בטוח מוצע בשלוש אפשרויות: מצב בסיסי - אות אזהרה חזותי באמצעות תאורת הרכב; מצב פלוס בסיסי - אות אזהרה ויזואלי ואזעקה אקוסטית; מצב פרמיום - זמני הפתיחה של הדלת מאוחסנים עם המיקום המתאים, הנתונים מועברים אוטומטית. אפשרות תיעוד מלאה לשירותי חבילות, להובלת חפצי ערך וכו' (בשילוב עם מערכת טלמטיקה או העברת נתונים מתאימה).
הסוללות של מודול Safe-Lock משולבות במעגל החשמלי של הרכב ומתפקדות ללא חיבור נוסף ליחידת התומך. הן נטענות עצמאית בזמן נהיגה ובעלות זמן פעולה של כשבועיים במצב נייח. Safe-Lock תואם למערכות טלמטיקה קונוונציונליות, לפיכך קישור או חיבור ברשת אפשריים. הרכב והמטען תמיד בטוחים עם מנעול הכספת המקורי של Fliegl.