פרארי 12 צ'ילינדרי בגרסאות קופה וספיידר
יבואנית רכבי היוקרה סמלת הכריזה על תחילת השיווק של הרכב פרארי 12 צ'ילנדרי, שנחשף במרוץ פורמולה 1 במיאמי, לראשונה בגרסאות קופה וספיידר - נצר חדש לשושלת V12. מחירו ההתחלתי של הרכב צפוי להיות יותר משלושה מיליון ₪. בעתיד תפרסם החברה מחירון רשמי.
עוד בטרם ההשקה הרשמית פתחה סמלת 7 הזמנות ללקוחותיה. כל דגם של פרארי הוא הזמנה מיוחדת ללקוח עם אפשרות לבחור בין מגוון תוספות ב-3 בתוכניות ההתאמה האישית של פרארי: Atelier, Special Equipment ו-Tailor Made. צפי המסירות - מ-2025.
דני איטליאנו, משנה למנכ"ל סמלת: "הדגם החדש של פרארי מצטרף למשפחת מכוניות הספורט האגדית. 12 צ'ילינדרי הוא המשך השושלת והמשך המחויבות של פרארי לייצר מנועי V12 אטמוספריים שהולכים לכיוון החשמל. הדגם החדש ממשיך את דרכן של F12 ו-812 Superfast בהיצע של מכוניות ספורט עוצמתיות שמשלבות נוחות של רכב GT."
פרארי 12 צ'ילינדרי (באיטלקית דו-דיצ'י צ'ילינדרי - 12 צילינדרים) הוא מחווה לשושלת ה-12 צילינדרים של פרארי, שהחלה ב-1947 עם הרכב הראשון של פרארי, 125S. הוא משלב בין דגמי העבר של החברה לשפה העיצובית החדשה - רכב בעל שני מושבים עם מרכב אלומיניום חדש הכולל מגוון חידושים.
לדגם החדש העוצמה המוכרת של פרארי: מנוע V12 אטמוספרי ועוצמתי בנפח 6.5 ליטרים מספק 830 כ"ס ו-67.8 קג"מ. נתונים אלו מאפשרים תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-2.9 שניות ותאוצה של 200-0 קמ"ש תוך פחות מ-7.9 שניות. מהירות הרכב המרבית היא יותר מ-340 קמ"ש.
המנוע מבוסס על המנוע שהוצא בגרסת המרוץ של ה-812, הקומפטיציונה, ומציע לראשונה בפרארי בגרסה לא מוגבלת קו אדום ב-9,500 סל"ד, עם התאמה לדרישות הזיהום המחמירות החדשות ביותר של האיחוד האירופי.
מנוע ה V12-מורכב בעבודת יד במפעל החברה במראנלו ומותקן מאחורי הגלגלים הקדמיים ועמוק מתחת למכסה המנוע החדש. כמו בפורוסאנגווה ובמונזה, הוא נפתח כלפי חזית הרכב. המיקום של המנוע והמכלולים מאפשר חלוקת משקל אופטימלית של 48.4%/51.6% מלפנים/מאחור. לרכב החדש בסיס גלגלים קצר בשני ס"מ מה-812, והדבר משפר את הביצועים וההתנהגות של הרכב במידה רבה. מערכת ההנעה האחורית המתקדמת של פרארי כוללת תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שמונה הילוכים ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני.
בשלדה החדשה מספר חידושים ושדרוגים של פרארי כגון מערכת היגוי אחורי בגרסה חדשה, חיישן ABS Evo ממשפחת ה-296 לשיפור ההתנהגות בכל מצב נהיגה ומערכת Brake By Wire שמחברת בין מערכת הבלימה לדוושה הבלם באופן אלקטרוני בלבד ומאפשרת שליטה מיטבית על ביצועי הרכב.
פרארי 12 צ'ילנדרי. צילום: יצרן
פרארי הקפידה לפתח את צליל המנוע ולשמר את המנגינה הייחודית של רצף הבעירה של 12 הצילינדרים, עם יכולת לשלוט באקוסטיקה של תא הנוסעים. יציאות האגזוז זהות לכל אחד מהצילינדרים כדי לשמר את ההרמוניה המושלמת של 12 הצילינדרים. התוצאה היא צליל מנוע עוצמתי שקיים רק בפרארי, שמתחזק כל הדרך עד לשיא סיבובי המנוע ב-9,500.
מחלקת העיצוב של פרארי, בניצוחו של המעצב הראשי פלאביו מנזוני, פיסלה יצירה חדשה שמאחדת את המורשת העשירה של החברה עם עיצוב מודרני, אלגנטי ויעיל אווירודינמית. הממדים, למעט האורך, דומים לדגמים הקודמים, אבל החזית המצודדת והפרופיל החלק מדגישים את האלגנטיות של מכוניות הספורט GT של פרארי.
בחזית הרכב אלמנטים מפורסמים מדגם דייטונה 365 GT4 משנות ה-70. בגריל הקדמי פסים דקים ופנסי DRL הרחבים. בין הפנסים ישנו פס שחור שמזכיר את חזית הדייטונה הקלסית. יחידות התאורה נראות כממשיכות מאחורי הגלגלים הקדמיים, והדבר יוצר הקבלה לפגושי הכרום המפורסמים משנות ה-60. פתחי האוורור על מכסי המנוע והגריל הרחב מתעלים את האוויר מחזית הרכב אל צדדיו ומעליו באופן הטוב ביותר.
לפרארי 12 צ'ילינדרי עיצוב חדש לפנסים האחוריים עם יחידות תאורה צרות במיוחד ופס אור דינמי ביניהן. מעליהן, לחלקו העליון של תא המטען עיצוב ייחודי וטכני בגימור שחור, שכולל גם שתי תעלות אוויר דינמיות המתעלות את האוויר מעל חלקו האחורי של הרכב לפי המהירות, לצורך יצירת כוח הצמדה אופטימלי.
את העיצוב החדש משלימים חישוקים בקוטר 21" מלפנים ומאחור, וכסטנדרט - בלמי קרבון קרמיים המספקים ביצועי בלימה מרשימים. נדרשים רק 31.4 מטרים לעצירה מלאה מ-100 קמ"ש.
פנים הרכב מזכיר אלמנטים שהוצגו בפורוסאנגווה: שני מושבי ספורט גדולים ומרווחים, לבחירה מעור או מאלקנטרה. אפשר לשדרג עם עיסוי ואוורור של המושבים, לראשונה בפרארי ספורטיבית עם מנוע V12. כמו שאר דגמי הספורט של פרארי, אפשר לבחור מושבי מרוץ מסיבי פחמן ושלל גימורים פנימיים מסיבי פחמן בהתאמה אישית.
לוח המחוונים עוצב בקפידה וכולל שלושה מסכים דיגיטליים מופרדים לחלוטין: אחד בגודל 16" לנהג, הכולל את כל מערכות הרכב ומד סל"ד גדול במרכזו; מסך תצוגה גדול מול הנוסע בדומה לפורוסאנגווה; ולראשונה במכונית ספורט עם מנוע V12 בפרארי - מסך מרכזי השולט על כל מערכות הרכב, כולל מיזוג, כיוון הכיסאות, מולטימדיה ועוד.
בתכנון הדינמיות של 12 צ'ילינדרי החדשה יישמה פרארי מטרה אחת: לשפר את חוויית השימוש שהייתה ב-812 ולהיות ספורטיבית ומהנה לנהיגה. כדי להשיג מטרה זו שילבה פרארי את הפיתוחים האלה בדגם החדש:
* מערכות הנהיגה המתקדמות ביותר, שמבוססות על מערכות משאר רכבי החברה, עם התאמה לדגם החדש: היגוי אחורי אקטיבי ועצמאי לכל גלגל מ-812 Competizione וחיישן השלדה ABS Evo with 6-CDS-, שמגיע מ-296 GTB עטורות השבחים. המערכות החדשות האלו משתלבות עם שאר מערכות הבקרה ונשלטות על ידי כפתור המנטינו שנמצא על ההגה והמשנה את התנהגות הרכב לפי דרישת הנהג.
* המנוע המפורסם, תיבת ההילוכים ומערכת ההנעה הכפולה מאפשרים להציג את הביצועים הטובים ביותר בסגמנט עם תאוצה של 2.9 שניות למאה קמ"ש וצליל מרגש.
* פיתוחים חדשים לשלדה ושימוש בחומרים קלים ותכנון חכם, מביאים למשקל עצמי נמוך יחסית לגודל הרכב - 1,560 ק"ג. התוספת למשקל לעומת ה-812 נדרשת כדי להציע שימושיות עדיפה ונוחות יום יומית - מה שלקוחות V12 מחפשים.
פרארי 12 צ'ילנדרי. צילום: יצרן