ביו-דלקים חדשים לענף הספנות
שיתוף פעולה בין מעבדות שונות בהובלת ה- ORNL בוחן את היתכנות השימוש בביו-דלקים עתירי אנרגיה להנעת אוניות משא, תחת הרגולציות החדשות להגבלת פליטות מזהמות.
אוניות משא שמפליגות באוקיינוסים מופעלות על ידי מנועים דו-פעימתיים בגובה ארבע קומות שמוזנים בדלק הזול ביותר, זה שנשאר בתחתית החבית -HFO(Heavy Fuel oil) . מדובר בדלק עמוס באפר וצמיגי מאוד, ועל כן יש לחממו על האונייה. בשל תכולת המזהמים הגבוהה במיוחד שבו, השימוש בדלק כבד מהווה בעיה בהיבט הסביבתי, אם בגלל פוטנציאל הזיהום הגבוה שלו במקרה של דליפה ואם בגלל הפליטות המזהמות הכרוכות בבעירתו. כבר היום נאסר על השימוש בדלק זה בהפלגות באזור אנטארקטיקה, ועם הידוק הרגולציות להפחתת פליטות מזהמות בעשורים הבאים עולה הצורך הדוחק למצוא לו תחליפים נקיים יותר.
לדלקים שהופקו מפירוק אנאורגני של ביומסה יש פוטנציאל להחליף את הדלק הכבד. הם בעלי כמות פחותה של גופרית, ועל כן פולטים פחות גזים מזהמים ופחות חומרים חלקיקיים. בהיותם דלקים ממקורות מתחדשים, עקבות הפחמן של מחזור החיים שלהם קטנות יותר מדלקים מסורתיים. מאחר שהם מצריכים פחות עיבוד מדלקים מזוקקים מסורתיים, גם עלויותיהם נמוכות יותר.
הרעיון להשתמש בביו-דלקים להפעלת אוניות משא נבחן לראשונה ב-2018 ותוצאות הבדיקה היו הבסיס לסדנה שהתקיימה ב-2020. בסדנה השתתפו אנשי מפתח מהתעשייה כמו נציגים מ-Maersk ו-Exxon. תוצאות ראשונות הראו שתמהיל של דלק כבד עם ביו-דלקים יכול לשמש בענף הספנות. כעת נבחנים היבטים נוספים של השימוש בתמהיל על מנת לבדוק את היתכנותו בהיבטים סביבתיים וכלכליים. מעבדת ORNL מפתחת מודל ממוחשב של מנוע לבחינת הדלקים החדשים.
צילום: ויקיפדיה

