מתקן התפלה במיליארד דולר לדרום פדרה; פלוסיאן מורידה את ההתפלה לקרקעית הים
בעוד שבטקסס נמשך משבר מים חמור, הכריזו רשויות מחוזות קמרון (Cameron) והידלגו (Hidalgo) על תכנית שאפתנית במיוחד: מתקן התפלת מי ים במיליארד דולר באי דרום פדרה (South Padre Island). השותפות, בין החברה האמריקנית יו-אס דסליניישן (US Desalination LLC) לחברה הישראלית אי-די-אי טכנולוגיות (IDE Technologies), תיצור חברה משותפת בשם אר-ג'י-וי-דסל (RGV-Desal LLC) שתממן את המתקן בהון פרטי במלואו.
המתקן ייצר כ-50 מיליון גלון מי שתייה ביום ממי ים ממפרץ מקסיקו, ויחבר את כל אזור עמק הריו גרנדה לאספקת מים חדשה ויציבה. הטכנולוגיה - אוסמוזה הפוכה מתקדמת - היא בדיוק זו שמתפעלת בישראל את חמשת מתקני ההתפלה המספקים יותר מ-75% ממי השתייה של המדינה. אי-די-אי, יצרנית ישראלית מובילה בעולם בתחום, רואה בעסקה צעד מרכזי בהתרחבותה לשוק האמריקני שמשתנה במהירות.
במקביל, בעיר קורפוס כריסטי, מועצת העיר הצביעה 6-2 לפתיחת משא ומתן מקדים עם חברה חדשה לבניית מתקן התפלה מקומי. אקס-איי-טו (AXE H2O), חברה פרטית מהיוסטון בת חודשיים בלבד, מציעה להקים מתקן בעל קיבולת של 150 מיליון גלון מי שתייה ביום. הצעד מגיע שבעה חודשים אחרי שהעיר ביטלה תכנית מוקדמת קודמת, ומסמן את הלחץ הגובר של ערים אמריקניות למצוא פתרונות מים שאינם תלויים במאגרים טבעיים.
בקצה הטכנולוגי, פלוסיאן (Flocean) הנורווגית פיתחה את פלוסיאן 1 (Flocean One), מתקן ההתפלה הראשון בעולם המוצב כמה מאות מטרים מתחת לפני הים. המודל הבסיסי יפיק 1,000 מטרים מעוקבים של מי שתייה ליום, וניתן יהיה להרחיבו באופן מודולרי עד ל-50,000 מטרים מעוקבים - כמויות המתאימות לערים, מפעלים וחקלאות. המהפכה: בלי הרעש, צריכת האנרגיה הגבוהה והזיהום של מתקנים חופיים. במקום זאת - "תרמיל שקט שינוח על קרקעית הים", לפי המנכ"ל.
עבור התעשייה הישראלית, התמונה משמעותית במיוחד. אי-די-אי טכנולוגיות חוזרת לקבוע סדר יום ברמה גלובלית, בזכות חוזה אמריקני ענק שיהפוך לקוטב משיכה לטכנולוגיות התפלה ישראליות. סטארטאפים בעלי טכנולוגיות חדשניות - ממברנות נוגדות-הצטברות, חיישני מים חיים ואלגוריתמים לאופטימיזציה אנרגטית - מקבלים פתח לשוק רווי הזדמנויות.
