תוויות צריכה לסמארטפונים
האיחוד האירופי הכריז על רגולציה חדשה שמחייבת את כל הטלפונים החכמים (סמארטפונים) והטבלטים להציג תוויות צריכה ועמידות לצד זמינות של חלקי חילוף ועדכוני תוכנה למשך חמש שנים לפחות. הכללים, שנכנסו לתוקף ב־20 ביוני, נועדו להאריך את חיי המכשירים ולצמצם את כמות הפסולת האלקטרונית.
תווית עם דירוג עמידות ואנרגיה
התוויות החדשות מדרגות כל מכשיר בסולם מ־A (הטוב ביותר) עד G, וכוללות מידע כגון צריכת אנרגיה, חיי סוללה, מספר מחזורי טעינה מלאים שהסוללה יכולה לעבור וקלות התיקון. נכללים גם דירוגי IP לעמידות בפני אבק ומים - אם קיימים, ומדדים לעמידות פיזית כגון נפילות ושריטות.
הדרישות נוגעות לטלפונים חכמים, טלפונים רגילים, טלפונים אלחוטיים לבית וטבלטים עד גודל מסך של 17.4 אינץ'. טבלטים עם מערכות הפעלה בסגנון מחשב אישי (כגון Windows) נשפטים לפי רגולציה אחרת. מסכים גמישים עדיין לא כלולים.
תקני עיצוב אקולוגי
מעבר לתוויות, הרגולציה מחייבת עמידות פיזית וסוללות חזקות יותר. לדוגמה, כל סוללה צריכה לעמוד ב־800 מחזורי טעינה לפחות ולשמר 80% מהקיבולת שלה. המכשירים צריכים לעמוד גם בנפילות ושריטות האופייניות לשימוש יומיומי.
יצרנים מחויבים לספק חלקי חילוף שבע שנים לאחר שהדגם האחרון נמכר. החלקים יסופקו תוך חמישה עד עשרה ימי עבודה, ומיתקני שירות יקבלו גישה חופשית לתוכנות האבחון והעדכון הנדרשות. עדכוני מערכת ההפעלה חייבים להיות זמינים חמש שנים לפחות, ולצאת עד חצי שנה ממועד השחרור של קוד המקור.
צמצום בזבוז, חיסכון לצרכנים
המטרה הכוללת של הרגולציה היא להקל את התיקונים, להוזיל אותם ולהפחית את מספר המכשירים שנזרקים. הארכת חיי השימוש הממוצעים של מכשירים סלולריים חכמים מ־3 ל־4 שנים עשויה לצמצם את הצורך ברכישת מכשירים חדשים, וכך תפחית את טביעת הרגל הסביבתית של הייצור וגם תתרום לחיסכון בכסף לצרכנים.
על פי הערכות האיחוד, עד 2030 יושג חיסכון של 2.2 טרוואט־שעה - ירידה של 31% לעומת תרחיש ללא רגולציה. מבחינה כלכלית יושג חיסכון מצרפי של 19.8 מיליארד אירו ברחבי האיחוד, שהם 98 אירו לכל משק בית, בעיקר בשל קנייה של פחות מכשירים וחשבונות חשמל נמוכים יותר למרות שעלויות התיקון עשויות להתייקר.
הדרישות החדשות צפויות לאתגר יצרניות כגון סמסונג, שעלולה להתקשות לעמוד בדרישת שחרור העדכונים תוך חצי שנה. החקיקה יוצרת לחץ לתמיכה ארוכת טווח ולשקיפות גדולה יותר כלפי הצרכן בעת רכישת מכשיר חדש.
אילוסטרציה