ביקוש שיא לרכבים חשמליים
ביולי 2025 נרשמו בעולם יותר מ-1.6 מיליון רכבים חשמליים נטענים - עלייה של 19% לעומת הנתונים של אותו חודש בשנה שעברה. מתוך אלה, יותר ממיליון היו רכבים חשמליים מלאים (BEV), שמכירותיהם עלו ב־31% בשנה. ברכבים היברידיים נטענים (PHEV) נרשמה עלייה מתונה של 2% בלבד עם כ־600 אלף מכירות.
כלי הרכב הנטענים הגיעו לנתח של 26% בשוק העולמי. 17% מהם BEV. במצטבר מתחילת השנה הם הגיעו לנתח של 24%, כש־16% מתוכם רכבים חשמליים מלאים. לצד אלה, רכבים היברידיים שאינם נטענים תופסים 13%, משמע 37% מכל המכוניות החדשות שנמכרו בעולם כוללות רכיב הנעה חשמלי כלשהו.
בצמרת הדגמים המובילים נרשמה התחזקות ברורה של טסלה מודל Y (Tesla Model Y), שנמכרו ממנה 89 אלף מכוניות - עלייה של 11% מהשנה שעברה. לעומתה מודל 3 ממשיך לרדת ברשימות עם ירידה של 14% ו־29 אלף מכירות בלבד, מה שהציב אותה רק במקום השישי. מי שעקפו אותה היו דגמים סינים פופולריים יותר וזולים יותר: BYD סיגל (BYD Seagull) וג'ילי ז'ינשואן (Geely Xingchuan). דגם סיל 06 (Seal 06) החדש של BYD הציג חודש שיא עם 24 אלף מכירות כמעט, ודגם AITO M8 החדש נכנס ישר למקום ה־11 ברשימת המכירות. בסך הכול עשרה דגמי BYD הופיעו בטבלת 20 המובילים - עדות לדומיננטיות הסינית.
יצרנים סינים משתלטים על הענף
בחלוקת מותגים, BYD שמרה על ההובלה עם מכירות של פי שלושה כמעט מטסלה, אם כי שיעור הצמיחה שלה נותר נמוך למדי. טסלה עצמה רשמה חודש יציב בזכות זינוק רגעי במכירות בארצות הברית, ואילו ג'ילי המשיכה להתבסס במקום השלישי עם יותר מ־100 אלף מסירות. אחריהן ממוקמות וולינג (Wuling), פולקסווגן ו־BMW. במיזמים הסינים בלטה ליפמוטור (Leapmotor) עם שיא של 50 אלף מכירות, ו־Xpeng עלתה למקום התשיעי עם 37 אלף יחידות. גם ליצרנים מערביים בולטים היו נתונים חיוביים: יונדאי רשמה חודש שיא עם יותר מ־30 אלף מכירות, ופורד הגיעה לנתוני השיא שלה מאז 2022.
כמה חודשים לפני הסיכום השנתי מפת ההובלה כמעט סגורה: BYD בדרך לזכייה רביעית ברציפות בתואר המותג המוביל בתחום החשמלי, טסלה עדיין במקום השני וג'ילי צפויה לעלות אל הפודיום, לראשונה בתולדותיה, למקום השלישי. בד־בבד מסתמן שטסלה מודל 3 לא תסיים את השנה בשלושת המקומות הראשונים - לראשונה מאז 2018 - מה שממחיש את ההתחזקות המואצת של המתחרים הסינים בשוק החשמלי העולמי.
BYD Seal 6