מגה קלינטק
חדשות
חדשות תחבורה
לעמוד קודם

הפחתת זיהום אוויר מתחבורה כבדה

03/04/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את דוח יישום ההוראות לצמצום זיהום אוויר מרכב כבד לשנים 2021-2020. הדוח מלמד על ירידה מהותית בפליטה הממוצעת של חלקיקים נשימים (PM 2.5) מכל כלי הרכב הכבדים, העומד על 0.005 גרם לקילומטר נסיעה נכון לסוף שנת 2021 לעומת 0.04 גרם לקילומטר נסיעה בשנת 2014, טרם מתן ההוראות של המשרד.

לכלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל פליטות מוגברות של חלקיקים נשימים (PM 2.5). חלקיקים אלו מסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות אדם ולגרום תחלואה ותמותה. על כן נעשים מאמצים רבים בעולם לצמצומם.

ההוראות ניתנו במטרה לצמצם את פליטת החלקיקים ממנועי כלי הרכב הכבד בציים הגדולים בישראל, והן כוללות 4 דרישות הפחתה עיקריות: עמידה ביעד הפחתה של פליטות חלקיקים; איסור להפעיל רכבים מזהמים; שימוש בהנעות חלופיות ברכב כבד; התקנת מסנני חלקיקים על רכבים מזהמים.

הדוח מתייחס להוראות המשרד למניעה וצמצום של זיהום אוויר, שניתנו לפי חוק אוויר נקי ל-46 ציי הרכב הכבד הגדולים בארץ. הציים מפעילים כ-15,500 כלי רכב כבדים, מהם כ-11,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, שהם יחד כ-23% מכלי הרכב הכבדים במדינה.

בשנת 2022 עודכנו ההוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל עם יעדים מחייבים לרכישת אוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות משנת 2026. כדי לסייע לכך, המשרד להגנת הסביבה תומך בגופים בעלי רִישיון להפעלת תחבורה ציבורית, ברכישת אוטובוסים מאופסי פליטות על ידי חברות תחבורה ציבורית וחברות היסעים, בסכום של 120 מיליון שקל. בעקבות תמיכה זו פועלים כיום כ-130 אוטובוסים חשמליים על כבישי ישראל. הצפי הוא ל-500 אוטובוסים מאופסי פליטות.

רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה: "דוח היישום של המשרד מלמד על הפחתה מהותית בפליטות מציי רכב כבד, גם בזכות הוראות המשרד למניעה ולצמצום של זיהום אוויר למפעילי ציי רכב כבד. לצד הפחתת הפליטות, ניכרת עלייה בשימוש בטכנולוגיות הנעה ירוקות."

 

 

סיכום היישום של עיקרי הדרישות בהוראות:

* בהתאם להוראות מ-1 בינואר 2020, כל ציי הרכב נדרשים לעמוד ביעד הפליטה הממוצע של 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. לפי דיווחי החברות, בסיום שנת 2021 כל ציי הרכב עמדו בדרישה זו, ופליטת החלקיקים הממוצעת מכלל הציים הייתה 0.005 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. מדובר בהפחתת פליטה ממוצעת של 86% יחסית לשנת 2014 - מועד תחילת יישום ההוראות.

* בהתאם להוראות מ-1 בינואר 2020, ציי הרכב נדרשו להפעיל 3% מהאוטובוסים העירוניים והמשאיות עד 40 טונות באמצעי הנעה חלופיים. בסיום שנת 2021 הופעלו בכל הציים יחד כ-400 כלי רכב כבד בהנעה חלופית, שהם 3% מכלי הרכב הכבד בציים, מרביתם אוטובוסים בהנעה חשמלית ובגז טבעי דחוס (גט"ד). בכך גדל השימוש בטכנולוגיות ההנעה החלופית בכלי רכב כבד פי 7.5 מהיקף השימוש בתחילת יישום ההוראות.

* בהתאם להוראות המשרד מ-1 בינואר 2021, אסור להפעיל רכבי דיזל כבד מזהמים מתחת לתקן יורו 4. בסוף שנת 2021 נותרו בציים רק 14 כלי רכב מזהמים מתקן יורו 3, שהם 0.1% מכלי הרכב הכבד בציים, וזאת בהשוואה לכך שבתחילת יישום ההוראות, בשנת 2014, כשליש מכלי הרכב הכבד בציים היו מזהמים.

* מלבד דרישות להפחתת זיהום אוויר, מפעילי ציי הרכב נדרשים לפעולות נוספות כגון הפעלה של מוקד לפניות הציבור בנושא עשן הנפלט מכלי רכב כבד בציים אלו. בשנים 2020 ו-2021 התקבלו וטופלו יותר מ-2,000 פניות ציבור בנושא. הרוב המכריע - 96% מסך הפניות - נוגע לעשן הנפלט מאוטובוסים.

 

להרחבה על אודות הוראות לצמצום זיהום האוויר מציי רכב כבד בישראל

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן