קידום ערים שקטות מופחתות רעש מכלי רכב
המשרד להגנת הסביבה פרסם קול קורא בסכום כולל של עשרה מיליון שקל לתמיכה ברשויות מקומיות בהתקנת מערכות טכנולוגיות המזהות רעש מכלי רכב. מערכות אלו יביאו להפחתת מפגעי רעש במרחב הציבורי ויסייעו לרשויות באכיפה נגד נהגים וכלי רכב רועשים.
התקנת המערכות מגיעה לאחר שהטכנולוגיה הוכיחה את בשלותה באתגר רעש שביצע המשרד להגנת הסביבה לבחינת היכולות של מצלמות הרעש לזהות רעש מכלי רכב בעיר עכו, ולאחר שהמערכת נבדקה בפיילוט מוצלח בעיר פתח תקווה, שהחלה להשתמש באופן מעשי במצלמות הרעש לזיהוי צפירות ללא צורך.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "רעש הוא מפגע בריאותי שפוגע באיכות החיים, במיוחד בתקופה הנוכחית שבה כל רעש התקפי בהפתעה או בעוצמה חזקה שלא למטרות מניעת סכנה או הפעלה תקינה של הרכב, עלול לייצר לחץ בקרב ההציבור. פניות רבות מתקבלות בנושא הרעש ברשויות המקומיות ובמשטרת ישראל, ואנחנו נחושים לצמצם את התופעה ולפעול למען ערים שקטות. "התקנת מערכות טכנולוגיות שיזהו רעש מכלי רכב היא צעד חשוב להעלאת המודעות, להרתעה ולאכיפה אפקטיבית יותר.
"לאחרונה ערך המשרד פיילוט בנושא רעש עם מספר רשויות. בעקבות ההיענות, העניין הרב ואף קידום חוק עזר עירוני ברשויות כדי למגר את התופעה, אנו יוצאים בקול קורא שיאפשר לתת מענה רחב יותר למען שמירה על בריאות התושבים. אני מזמינה את הרשויות להצטרף אלינו במאמץ המשותף בהפיכת הערים בישראל לשקטות יותר."
עם התקנת המערכות בשלב הראשון, הרשויות המקומיות יוכלו לאכוף ואף לתת קנסות בגין צפירות שלא למטרת מניעת סכנה. בשלב השני, לאחר בדיקות נוספות של המערכות, הרשויות יוכלו לאכוף רעש חזק מרכב מנועי באמצעות דוחות. צפירות שלא למטרות מניעת סכנה וגרימת רעש חזק מרכב מנועי שלא למטרת הפעלתו התקינה של הרכב, הן תופעות שכיחות בערים במדינת ישראל, אף שהן אסורות על פי חוק בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג-1992, ובתקנות התעבורה.
רעש נחשב אחד הסיכונים הסביבתיים המרכזיים לבריאות הציבור, וכלי רכב מרעישים פוגעים באיכות החיים ובבריאות התושבים. בשנים האחרונות גוברות הרגישות לרעש והמודעות להשפעותיו על הבריאות הפיזית והנפשית. השימוש בצופר יוצר רעש התקפי הנגרם בהפתעה ובעוצמה חזקה, ועלול לגרום אלימות בכבישים ונזקים בריאותיים מצטברים להולכי הרגל ולתושבים הגרים סמוך לצמתים רועשים.
רעש חזק מכלי רכב נגרם גם משינויים שנעשים במערכות כלי הרכב שלא כחוק וגורמים לעיתים לרעשי פיצוצים ולקולות דמויי אזעקה. הוא גם נגרם מהשמעת מוזיקה קולנית ומהאצת הרכב מעבר לנדרש בנסיעה תקינה.
בעת האחרונה, ובמיוחד לנוכח הימשכות מלחמת חרבות ברזל, במשרד להגנת הסביבה, ברשויות המקומיות ובמשטרת ישראל מתקבלות פניות רבות בנושאים אלו. אף שמתקיימות פעולות אכיפה, עם ריבוי התופעות והקושי היחסי לתפוס את העבריינים, עלה הצורך להרחיב את האכיפה גם לאמצעים דיגיטליים. מערכות טכנולוגיות שנכנסו לשוק מאפשרות זיהוי ברמה גבוהה של גורם הרעש, ובכמה מדינות כבר החלו לתת קנסות בעזרתן. התקנה של מצלמות אכיפה תביא להגברת ההרתעה והמודעות לנושא, תאפשר אכיפה יעילה ותסייע לעבודת גופי האכיפה.
לקול הקורא יוכלו לגשת רשויות מקומיות עם אוכלוסייה של יותר מ-50 אלף תושבים או איגודי ערים או אשכולות ערים בעבור רשות כזאת, אשר כבר חוקקו חוק עזר בנושא איסור צפירה מכלי רכב שלא למטרת מניעת סכנה. כל רשות תהיה זכאית לתמיכה עד שני מיליון שקל. במקרים מיוחדים ולפי תנאי קול קורא זה, תתאפשר תמיכה בסכום גבוה יותר. המועד האחרון להגשת בקשות התמיכה הוא 1 בנובמבר 2024.