מגה קלינטק
ניוזלטר מגה קלינטק
מגה קלינטק גיליון 58
לעמוד קודם

תוכנית מחזור מים של אמזון

21/07/2025
זמן קריאה: 1 דק'

חברת אמזון (Amazon) הודיעה, כי היא מתכננת להרחיב במידה רבה את תוכנית מיחזור המים שלה למרכזי נתונים נוספים בארצות הברית, כדי לחסוך יותר מ־530 מיליון גלונים (יותר משני מיליארד ליטרים) של מים ראויים לשתייה לאורך זמן. לפי החברה, הצעד האסטרטגי נועד להתמודד עם משבר המים המחריף בכל מיני אזורים, תוך שמירה על יציבות תפעולית של התשתיות הטכנולוגיות.

במסגרת התוכנית, החברה תשתמש במים שכבר שימשו בעבר ועברו טיפול (מים ממוחזרים) לצורך קירור המערכות של מרכזי הנתונים במקום להסתמך על מים שפירים. "אין שום סיבה שמים לקירור יהיו באיכות שתייה", אמרה מנהלת תחום הקיימות באמזון, בפנל שהתקיים ב־5 ביוני. "מים הם משאב מקומי, ויש לנהל אותם ככזה. כשאנחנו נכנסים לסביבה, לקהילה, ומשקיעים בה, אנחנו עושים זאת לטווח ארוך. לכן עלינו לפעול באחריות."

מלבד שימוש במים ממוחזרים, אמזון משקיעה בפיתוח יוזמות נוספות, בהן מערכות לאיסוף מי גשמים ופרויקטים של החזרת מים למקורות טבעיים כחלק מהשבת משאבים לקהילות המקומיות. החברה מציינת כי תוכניות מסוג זה ייושמו גם במרכזי נתונים בינלאומיים שלה כחלק ממאמץ רחב היקף לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית של פעילותה.

הצורך במענה סביבתי מקיף לפעילות של מרכזי הנתונים עולה על רקע הצמיחה האדירה בתחום הבינה המלאכותית, שמביאה לעלייה חדה בצריכת משאבים הן מבחינת אנרגיה והן מבחינת מים. רוב הדיון הציבורי עוסק בדרך כלל בצריכת החשמל של מערכות AI, וצריכת המים לקירור השרתים היא רכיב בלתי נפרד מהבעיה.

"אנחנו בשלב שבו מרכזי הנתונים שמפעילים את מערכות הבינה המלאכותית מתחרים עם בני אדם על גישה למשאבים כגון מים, קרקע ואנרגיה", התריע ג'ונתן גילמור (Jonathan Gilmour), מדען נתונים מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, בכנס "שבוע האקלים" (DC Climate Week) שהתקיים במאי האחרון. לדבריו, קיימות היא "הפיל שבחדר", ואין מספיק התייחסות ציבורית להשפעות ארוכות הטווח של המהפכה הדיגיטלית על הסביבה.

הרחבת התוכניות של השבת מים ומחזורם, כמו זו של אמזון, עשויה להיהפך למודל לחיקוי בעבור חברות טכנולוגיה נוספות, ולסמן מגמה חדשה של איזון בין פיתוח טכנולוגי לקיימות סביבתית.

 

לפרטים נוספים

 

צינורות מים ממוחזרים. צילום: Amazon Recycling Center

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן