מגה תעשיות
כתבות
מגה תעשיות פלוס
לעמוד קודם

סלון אווירי בפריז 2025

ממכסים וקשיים בשרשרת האספקה ועד הדגמות של מוניות אוויר: פחות עסקאות גדולות ויותר תצוגות: כ־150 מטוסים, 2,400 מציגים ושבעה אולמות לעיני מאות אלפי מבקרים

05/10/2025
זמן קריאה: 2.5 דק'

כ־300 אלף מבקרים מרחבי העולם התכנסו בנמל התעופה לה בורז'ה, ולא חסרו נושאים מרתקים לדיון בסלון האווירי ה־55 בפריז. האירוע הדו־שנתי הזה הוא אחד האירועים המרכזיים בלוח השנה של תעשיית התעופה והחלל, והשנה אינה יוצאת מן הכלל. מארגני התערוכה ציפו ל־150 מטוסים בערך בתצוגה, שבעה אולמות תערוכה ו־2,400 מציגים מ־48 מדינות. זאת למרות אי־ודאות הנובעת מהמשך עיכובים בשרשראות האספקה ומהמכסים שממשל טראמפ הטיל על מוצרים ממדינות אחדות ומתכנן להטיל על אחרות.

להלן תקציר של מה שאמרו מארגנים, אנליסטים ומשתתפים.

מכסים

תעשיית התעופה כבר מרגישה את השפעת המכסים שהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הכריז עליהם מוקדם יותר השנה, בנוגע לחומרים הנדרשים לייצור מטוסים. מכסי הפלדה והאלומיניום הועלו פעמיים בחודשים האחרונים, וכעת הם 50%. הנושא בלט הן באירועים רשמיים והן בשיחות לא רשמיות בתערוכה.

בממלכה המאוחדת, למשל, מכסים נמוכים יותר היו חלק מתנאי הסכם הסחר החדש עם ארה"ב. במקומות אחרים, שיעורי המכס משתנים כל העת, והדבר מוסיף אתגר לחברות שממילא נאלצות לנהל שרשרת אספקה מורכבת.

שרשרת האספקה

חלק ניכר מהשבוע הוקדש לדיון בבעיה המתמשכת של שרשרת האספקה. בחודשים האחרונים תיארו מנהלים מאיירבוס ומבואינג קשיים להשיג את החלקים הדרושים להם, והדבר הגביל את קצב הייצור של המטוסים ואת היכולת לקבל הזמנות חדשות.

"נקודות הכאב" המרכזיות כרגע הן עיצובי פנים למטוסים ומנועים, כך אמר סאש טוסה, אנליסט מחברת המחקר Agency Partners. חלק מהבעיות קשור לפלישת רוסיה לאוקראינה ב־2022 ולסנקציות שבעקבותיה, שאילצו חברות לאתר ספקים חלופיים ולמצוא מקורות חדשים לחומרי גלם. גם המחסור בספקים ייחודיים של רכיבים מתמחים מוסיף לקושי.

הספקים מתמודדים עם אתגרים נוספים. חברת CFM International דיווחה על מחסור ברכיבים ועל בעיות ייצור ועמידות, ו־Pratt & Whitney עדיין מנסה להדביק את הפיגור במשלוחים שנגרם עקב קריאה לתיקון של 1,200 מנועי PW1100G בשנת 2023, לאחר שהתברר שחומר אבקתי מזוהם שימש בייצור והגדיל את הסיכון לסדקים ברכיבים.

כל הגורמים האלו יחד משמעם שאיירבוס ובואינג אינן מצפות להכריז על כמות עצומה של עסקאות חדשות, כך אומרים מקורות בחברות.

הסלון האווירי בפריז והסלון המקביל לו בפארנבורו שבבריטניה הם במות פופולריות לחשיפת הזמנות גדולות. "אבל השנה לא היו 2,000 מטוסים, פשוט אין מקומות פנויים בייצור.

מוניות אוויר חשמליות

התערוכה השנה פוגשת נקודת מפנה בתעשייה הצעירה הזו, לאחר ששני מפתחים אירופים הגישו בקשות לפשיטת רגל בחודשים האחרונים, ואילו אחרים בארה"ב נראים קרובים לקבלת אישור תקינה מה־FAA מאוחר יותר השנה.

Volocopter מגרמניה, שבחודש מרס ניצלה מקריסה על ידי חברת Diamond Aircraft בבעלות סינית, לא הציגה, רק תכננה לשלוח משלחת קטנה. גם המפתחת הבריטית Vertical Aerospace תכננה לשלוח מספר מנהלים בכירים אך לא מטוס, שכן עיקר מאמציה מושקעים במבחני טיסה של האבטיפוס השני שלה, שהחל ביולי 2024.

המתחרות האמריקניות תכננו הופעה בולטת יותר, בהתאם למצבן הפיננסי החזק יותר. Joby Aviation מקליפורניה שלחה מנהלים בלבד, אך Archer Aviation והחברה הבת של בואינג, Wisk, תכננו להציג גם חומרה. Archer החליטה להביא אחת ממוניות האוויר החשמליות מדגם Midnight בעלות ארבעה מושבים, ו־Wisk החליטה להציג אבטיפוס של מטוס Gen 6 בצ'אלט שלה, סמוך לזה של בואינג.

חברת BETA Technologies מוורמונט תכננה לטוס עם דגם ALIA CX300 בתערוכה, כחלק מסיור אירופי. תוכננו מספר טיסות, והמנכ"ל היה אחד מהטייסים. ALIA CX300 ביצע טיסות הדגמה כל יום בסלון להבורז'ה 2025.

האנליסט סרג'יו צ'קוטה מחברת הייעוץ SMG Consulting מאריזונה הזהיר מפני הסקת מסקנות נמהרות הנוגעות לדגמים המרשימים לגבי מצבן הכלכלי של החברות. ככל שהחברות מתקרבות להתחלת טיסות מסחריות לנוסעים, הן בוחרות בזהירות רבה יותר על מה להוציא כסף, אמר. "השנה אין חדשות טובות", אמר. "הן עושות את העבודה שלהן."

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן