מגה אקסקלוסיב
אומנות ותרבות
תערוכות
לעמוד קודם

"הרף עין" - תערוכת צילום חדשה של ירון אשכולות

27/08/2025
זמן קריאה: 2.5 דק'

העבודות שמציג האמן ירון אשכולות מבקשות לעצור דווקא במקום שבו הכול חולף לא כ"הרף עין" כבשפת הביטוי השגור, אלא "בהרף עין", בתוך הזמן הזה, בתוך הרגע העכשווי, המצומצם שכאילו אינו קיים, אך בעצם בו טמון הכול, והכול שוהה שם, ונוגע בהרף עין במבט הראשון, בחוויה שטרם קיבלה שם.

הוא לוכד את אותו תדר חמקמק של הרף הרגש, תחושת הבטן, היופי, הבזק התודעה שאינה מבקשת להיצמד להגדרות ברורות או לפרשנויות של ממש, אלא להחזיק את המבט בדיוק ברגע שהוא כמעט ונעלם כמו עין שרואה פנימה.

בתערוכה, אשכולות יצר מרחב שבו החוץ והפנים נשזרים זה בזה.

יש נוכחות, יש זיכרון ויש תחושת התבהרות רגעית. הבחירה לקרוא לתערוכת "בהרף עין" ולא כפי שמקובל, היא מחווה לאמירה מכוונת, מתוך הבנה שאומנות לא נועדה לשחזר את המוכר אלא לשהות, להיות לרגע במה שאינו פתור, לצאת מן האוטומט ולבקש מבט מחודש.

אשכולות נוגע בדרכו שלו ביופי, באותו אזור שברירי, והוא מתמסר לאי וודאות ומאזן בין ידיעה לאינטואיציה ובין שחרור לשליטה.

אומר ירון: "הצילום עבורי אינו מתוכנן אלא אינטואיטיבי, והוא חלק מחיי. אני מצלם תוך תנועה מתמדת ובאופן ספונטני. מבט שלא מבקש לעצור את העולם, כי אם לנוע דרכו ולגלות את היופי שבו."הצילום הוא כלי לתיעוד חוויות, הדרך שלי לנצור את הרגע כדי לחלוק אותו עם אחרים. אני מצלם מתוך אינטואיציה ורגישות למה שמתרחש ברגע."הפריים בוחר בי, אני שם את הפריים על מה שבלט לי מתוך התמונה הגדולה. מה שמושך אותי, הוא המפגש הבלתי צפוי בין הנוכחות האנושית, הדימוי, הצבע והיופי שמתכנסים יחד לתערוכה שמכילה תעתוע, רגש ופליאה."הנופים, המבנים והאנשים אינם רק אובייקטים, הם חלק ממשחק חזותי שמבקש לשחרר את המבט מהמובן מאליו."בעיניי, המציאות היא חומר גלם ראשוני וכל צילום הוא הזמנה לעצור לרגע כ"הרף עין" ולחוות את העולם מחדש."

ירון נולד בחיפה בשנת 1955, ומאז ילדותו נשא מצלמה וצעד בשבילי הטבע.

גם בשירותו הצבאי, כששירת בשטח עם ג׳יפ ומצלמה, המשיך לחפש אחר הרגעים החמקמקים של הטבע.

בשנת 1982,הקים אשכולות עסק תיירותי שאפשר לו חוויות צילום מגוונות ברחבי הארץ והעולם, ובמקביל עבר לצילום דיגיטלי שאפשר לו להעמיק בחקירה הוויזואלית ולצלם ללא גבולות.

הצילום של ירון אינטואיטיבי במהותו - ניסיון ללכוד בהרף עין את מה שחולף, את התחושה ואת החוויה.

הבחירה ביופי נובעת לא רק מחוש אסתטי מפותח, אלא גם מרגישות עמוקה לקיים, במיוחד למה שאינו שייך.

דווקא החריג, השולי והמודר מושכים את עינו. אנשים שבשוליים, חפצים שאיבדו קשר, כמו בצילום "ערמת כיסאות"- דימוי של חוסר שייכות שמבקש להתבונן בו מחדש.

אשכולות מוצא יופי במקומות שאחרים עשויים לחלוף על פניהם.

הוא מצלם נופים, מבנים ואנשים מתוך תפיסה של אנושיות ורגישות. קיימת בעבודותיו תחושת אינטימיות בהסתכלות שלו על דמויות ומה שסובב אותן. בהשפעה הגיאוגרפית של חוויותיו הוא מעורר תחושה של סקרנות ופליאה, תעתוע ורגש בדרך שמערערת את המובן מאליו. בכך, הוא יוצר צילומים המזמינים את הצופה לשאול שאלות, להתעכב על הרגעים המהירים והחמקמקים שצולמו בהרף עין.

המסר שירון משדר דרך הצילומים הוא לא להסתפק במראה כהרף עין, אלא להטיל ספק במציאות ולהבין את החוויה שמאחוריה.

  • אוצרת: בתיה לביא-ויינשל
  • פתיחה חגיגית: שבת ה-16 באוגוסט בשעה: 12:00
  • גלריה: כנפיים - סלון לאומנות. רח' אלעזר בן עזריה 11, יפו
  • נעילת התערוכה: 30 באוגוסט 2025
  • ימי ושעות פעילות: חמישי: 16:00-19:00, שישי ושבת: 11:00-16:00

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן