מה הורים לילדים עם ADHD ומחנכים חייבים לדעת?
שנת הלימודים החדשה החלה ומשפחות רבות חוזרות לשגרה. אך עבור הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הערכות זו דורשת תכנון מיוחד והבנה מעמיקה של האתגרים הייחודיים העומדים בפני ילדיהם. ד"ר מנחם לם, מומחה לרפואת ילדים והפרעות בקשב וריכוז במאוחדת מחוז צפון, מסביר כיצד לזהות את מאפייני ההפרעה, למה חשוב להבין את הקושי האמיתי של הילדים ואיך הורים ומורים יכולים לסייע להם להצליח בבית הספר.
"הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה בתחום הנוירו-התפתחות שמשפיעה על 5-7% מהילדים, עם יחס של 3:1 בין בנים לבנות. זאת אינה "שובבות" או "עצלות" - זוהי הפרעה אמיתית במערכת העצבים הפוגעת ביכולת הילד לווסת קשב, לשלוט בעצמו ולהתארגן, מסביר ד"ר לם. "זה מתבטא בשטח ב"תת-קשב", כלומר הילד מוסח בקלות, בעל טווח קשב קצר, עושה טעויות מחוסר תשומת לב, מתקשה להתארגן, לעקוב אחרי הוראות, להתחיל משימות ולהשלימן. שכחה ואיבוד חפצים הם תופעות נפוצות.שני מאפיינים נוספים הם היפר פעלתנות שמתבטאת בתנועתיות יתר, תזזיתיות, דיבור רב, פעילות פיזית שאינה מתאימה למצב או למקום, ובאימפולסיביות שהיא קושי להמתין בתור, סף תסכול נמוך והתפרצויות, התפרצות לדברי אחרים ופעולות ללא שיקול דעת". הרקע הוא בעיקרו גנטי (כ-70%), אך מושפע גם מגורמים סביבתיים שונים כמו פגיעות, תחלואה בהריון, עישון וצריכת אלכוהול במהלך ההיריון, וכן לידת תאומים.כבר לאחר הלידה ניתן לראות רמזים מקדימים: קשיי שינה, אי שקט, בכי רב מהרגיל. הסימפטומים באים לידי ביטוי מלא בעיקר במהלך התפקוד במסגרות הגן ובית הספר. ברוב המקרים נלווים גם לקויות למידה, קשיים רגשיים, או לקות התפתחותית מוטורית".
בישראל, שלושה גורמים רשאים לבצע את האיבחון: פסיכיאטר, נוירולוג ורופא ילדים/משפחה אשר הוכשר והוסמך לכך. האבחון כולל ריאיון עם ההורים ומילוי שאלון מכוון, ריאיון עם הילד ובדיקתו, ודיווח של המורים על תפקודו ומצבו הרגשי-חברתי. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה ממוחשבת (מקסו או טובה) לאיבחון. האיבחון מבוצע לרוב מגיל 6 שנים, אולם ניתן לאבחן ולטפל גם מגיל 4 שנים, בעיקר במקרים קשים.
ADHDלרוב לא מופיעה "לבד". יש שיעור גבוה (עד 60%) של מצבים נלווים. זה עלול לכלול:
- פגיעה בלמידה (שאינה תלויה בהפרעת הקשב): דיסלקסיה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה.
- הפרעות בוויסות: התנהגות מתנגדת,הפרעות חרדה ודיכאון.
- הפרעות בשפה ותקשורת, הפרעות שינה, טיקים והפרעות בספקטרום האוטיסטי (ASD).
כיצד אם כן יש להיערך נכונה לשנת הלימודים?
- הכנת הסביבה הביתית: חזרה הדרגתית לשגרת השינה היא קריטית, השינה האיכותית חיונית לתפקוד המוח והיכולת להתרכז. התחילו להקדים את שעת השינה וההשכמה ב-15 דקות מדי יום מספר שבועות לפני תחילת הלימודים.
צרו מרחב לימוד מסודר ושקט עם מינימום הסחות דעת, מקום קבוע עם שולחן נוח, תאורה טובה, וכל הציוד הנדרש בהישג יד. הסירו פריטים מסיחי דעת כמו משחקים או מכשירים אלקטרוניים. - הכנה רגשית: שוחחו עם הילד על החזרה לבית הספר באופן חיובי אך מעשי. הכירו יחד באתגרים הצפויים ותכננו איך להתמודד איתם. תרגלו באמצעות משחקי תפקידים התמודדות עם מצבים מאתגרים. קבעו ציפיות ריאליסטיות, הילד צריך להבין שהוא לא יהיה מושלם מהיום הראשון. חזקו את הביטחון העצמי והדגישו את החוזקות הייחודיות שלו.
- תיאום עם בית הספר: קבעו פגישה עם המורה החדשה. העבירו מידע חשוב על הילד: מה עוזר לו ללמוד, מה מסיח את דעתו, איך הוא מגיב ללחץ, ואיך עדיף לתקשר איתו.ודאו שכל הגורמים הרלוונטיים מעודכנים - מורים, יועצת חינוכית, מטפלת מקצועית בבית הספר.
- טיפול משולב: הנטייה למקד את הטיפול לשעות הלמידה בלבד איננה נכונה. הילד מתקשה לתפקד גם בשובו ממסגרת בית הספר. יש לכוון את הטיפול באופן אינדיווידואלי לכל ילד. הטיפול בדרך כלל משולב וכולל תרופות - דורש מעקב הדוק מרופא מומחה;
- טיפול התנהגותי - כולל הדרכת הורים, התאמות בבית הספר, מעורבות חברתית, אימון ארגוני וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT).
- טיפול רגשי - פסיכולוג, תרפיה באמנות, ודיאדי רב-עוצמה.
- ייעוץ נוסף - נוירולוג, פסיכיאטר לפי הצורך.
"חשוב להבין כי הטיפול בהפרעת קשב הוא תהליך ממושך והימנעות ממנו עלולה לפגוע באופן ניכר באיכות חיי הילד. ללא טיפול מתאים, עלולים להיווצר קשיים בשמירה על קשרים חברתיים ואף תחושת דחייה, הישגים לימודיים נמוכים והעמקת הפער מול בני הכיתה. במקביל, הדימוי והביטחון העצמי עלולים להתערער, ולעיתים מתווספות בעיות התנהגות ואימפולסיביות מוגברת. בנוסף, חוסר טיפול מעלה את הסיכון להתפתחות קשיים רגשיים ונפשיים נלווים כגון חרדה, דיכאון, הפרעות במצב הרוח ואף שימוש בחומרים ממכרים בעתיד", מדגיש ד"ר לם. עם הכנה נכונה, טיפול מותאם ותמיכה מתמשכת, ילדים עם ADHD יכולים להשיג הצלחות משמעותיות ולפתח את הפוטנציאל הייחודי שלהם. המפתח הוא בהבנה, סבלנות ופעולה מתואמת של כל הגורמים המעורבים בחיי הילד.