מהפכת הריפיל
לרגל יום איכות הסביבה המתקיים ב־5 ביוני: האם הצרכנים הישראלים מוכנים לשנות הרגלים? וכמה כסף נחסוך לסביבה ולכיס? טיפים לצרכנות נבונה
מהפכת אריזות המילוי (ריפיל) כבר נוכחת בשוק, והפעם עם יתרון כפול: חיסכון כלכלי ותרומה לסביבה, עם הפחתה ממוצעת של 15%-30% במחיר לצרכן.
במחקר חדש של ד"ר דנה טבת מבית הספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן נמצא, כי רוב הישראלים חשים אחריות לנהוג באופן שאינו מזיק לסביבה, וכשני שלישים מהצרכנים בישראל מעוניינים שמשווקים ומותגים יסייעו להם לצרוך באופן אחראי יותר כלפי הסביבה. לפי המחקר, 70% מהצעירים בישראל (בני 18־29) הביעו נכונות לרכוש בושם במילוי חוזר, וכאשר נוסף לכך יתרון כלכלי, שיעור הנכונות מזנק ל־84%.
ב־5 ביוני מציינים ברחבי העולם את יום איכות הסביבה - מועד חשוב להעלאת מודעות סביבתית ולעידוד המעבר מכוונות טובות לפעולות מעשיות. אך האם המודעות הגוברת של הציבור הישראלי אכן משנה את הרגלי הצריכה?
אחת התשובות לכך טמונה במהפכה שקטה אך מתגברת בענף הביוטי - שימוש באריזות למילוי חוזר (Refill). זה אחד הפתרונות היעילים ביותר להפחתת השימוש בפלסטיק ובזכוכית בלי לפגוע בחוויית השימוש. השאלה היא אם גם הצרכנים בישראל יצטרפו למגמה העולמית.
פתרון פשוט, השפעה רבה
במקום לרכוש שוב את המוצר בשלמותו, הצרכן קונה רק את חומר המילוי, באריזה חסכונית יותר. לצד החיסכון הכלכלי מושג צעד ממשי לצמצום השימוש בחומרי גלם, בהפחתת פסולת ובצמצום פליטות פחמן. כך נהפכת הבחירה במוצרים עם מילוי חוזר לאמצעי השפעה סביבתי הנובע מהרגלי הקנייה השגרתיים של הצרכן.
הנתונים מלמדים שכאשר השיקול הסביבתי נפגש עם שיקול כלכלי, השינוי מתרחש. מהמחקר של ד"ר טבת, שבוצע במערכת Pollit של חברת הפנלים Panel4All, עולה כי 57% מהישראלים חשים אחריות אישית לנהוג באופן שאינו פוגע בסביבה, ושני שלישים מצפים למעורבות אקטיבית של מותגים ביצירת צריכה סביבתית יותר.
לוריאל - מחזון למציאות
קבוצת לוריאל, המובילה את ענף הביוטי העולמי, מציבה יעדים שאפתניים לעשור הקרוב: עד שנת 2030 היא שואפת להפחית ב־50% את השימוש בפלסטיק בתולי, להגדיל ל־50% את השימוש בחומרים ממוחזרים או ביולוגיים באריזות מוצריה ולהפחית ב־20% את כמות האריזות למוצר. המעבר לפורמט של מילוי חוזר הוא נדבך מרכזי באסטרטגיה זו.
במחקר שביצעה לוריאל ישראל עם מכון קאנטר, נמצא כי 70% מהצעירים בישראל מוכנים לרכוש בשמים במילוי חוזר, וכאשר קיים גם חיסכון כספי, הנתון מזנק ל־84%.
צרכני מותגי היוקרה אף מובילים את המעבר עם שיעורי נכונות גבוהים במיוחד, מה שמלמד שהצרכנים אינם אדישים אלא מחפשים ערך מוסף אמיתי מעבר לאידאולוגיה סביבתית.
Absolue refill | ARMANI. | LANCOME. צילום: יח"צ
My Way refill | YSL | השקת שמן לשיער, 60 שנה לקרסטס ELIXIR ULTIME | לה רוש פוזה. צילום: יח"צ
קרסטס Elixir Ultime | קרסטס. סדרת שמנים באריזה חדשה | קיל'ס. צילום: יח"צ
לדברי אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת וקיימות בלוריאל ישראל, "לאריזות מילוי חוזר יש ערך כפול, הן סביבתי הן כלכלי. האריזות דקות יותר, צורכות פחות משאבים, מפחיתות פסולת פלסטיק וזכוכית ומוצעות במחיר מופחת לעומת אריזות רגילות. זו הצעת ערך ברורה שמניעה צרכנים לפעולה."
דוגמאות מהמדפים
מוצרי יוקרה רבים כבר מוצעים בפורמט ריפיל:
- בשמי La Vie Est Belle של לנקום ו־My Way של ארמאני -חיסכון ניכר בזכוכית, בפלסטיק ובקרטון.
- סדרת Absolue של לנקום, שמן השיער של Kérastase ומוצרי קיל'ס - כולם מוצעים באריזות מילוי חוזר, במחיר מוזל ב־15%-30% בממוצע.
מגמה חיובית בתחום הדרמו־קוסמטיקה:
- לה רוש־פוזה מציעה את הקרם ליפיקאר סינדט AP+ בשקית מילוי החוסכת 73% פלסטיק.
- בקרוב יצטרפו למגמה מוצרים של סרווה בפורמט ריפיל.
ישראל מתקרבת למגמה העולמית
לדברי גלי לב, סמנכ"לית השיווק והדיגיטל בלוריאל ישראל,: "תוצאות המחקר והנתונים בשטח מעודדים. הציבור בישראל, ובעיקר צעירים, מבין את חשיבות הפחתת טביעת הרגל הסביבתית, ורוצה לפעול, במיוחד כשהמהלך גם משתלם. אנו צופים שהיצע המוצרים באריזות מילוי חוזר יגדל מאוד בשנים הקרובות, כפי שקורה באירופה ובעולם."
חמישה צעדים להצטרפות למהפכת הריפיל:
- העדפת מוצרים עם אפשרות למילוי חוזר.
- חיפוש מידע על האריזה - לעיתים מופיע סמל ריפיל.
- הצטרפות לתוכניות להחזרת מכלים (כמו זו של קיל'ס).
- שיתוף הסביבה הקרובה - שינוי הרגלים מתחיל בשיחה.
- אימוץ של שימוש חוזר גם בתחומים אחרים: בגדים, רהיטים, מזון ועוד.
לסיום, זכרו: כל בחירה קטנה משפיעה. הצעד הבא בידיים שלכם.