מגה אקסקלוסיב
ניוזלטר מגה אקסקלוסיב
מגה אקסקלוסיב 54
לעמוד קודם

כך תעברו את חגי הקניות בלי להישאב לבזבוזים

12/11/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

נובמבר הפך כבר מזמן לחודש הקניות הרשמי של הישראלים. בין שופינג איי אל, יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי נדמה שכל יום הוא הזדמנות חדשה "לחטוף" מבצע. השנה יותר מתמיד, התחושה הזו מועצמת. הציבור הישראלי יוצא מתקופה ביטחונית קשה, יוקר המחייה ממשיך להעיק, ורבים מרגישים צורך לשחרר לחצים דרך רכישות קטנות שגורמות לרגע של רווחה.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השימוש בכרטיסי אשראי בישראל עלה בכ־8 אחוזים בשנת 2024 לעומת השנה הקודמת, וביום הבלאק פריידי לבדו נרשמו עסקאות בהיקף של יותר ממיליארד שקלים. מדובר בנתון שממחיש עד כמה המבצעים הפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הצרכנית שלנו, אך גם עד כמה קל להיסחף ולהוציא מעבר לתכנון. כדי לעבור את חודש המבצעים בצורה נבונה ושקולה, אספנו טיפים פרקטיים מבכירים במותגים הגדולים במשק שיכולים לעשות את ההבדל בין קנייה חכמה לבין חרטה יקרה.

הגדירו גבולות מראש: "לפני שאתם נכנסים לאתרי הקניות, הכינו רשימה קצרה של צרכים אמיתיים והגדירו תקציב ברור", מציעה לילך קדמי, מנהלת שיווק של חברת אינטרסן המייבאת מותגים רבים, בניהם NUBY, טוליפס, הוסטס, כפפות איזי טאץ' ונוספים. מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב מצא כי רוב הצרכנים קונים לפחות פריט אחד שהם לא תכננו במהלך מבצע, ורבים מהם מדווחים על תחושת חרטה לאחר מכן. כשיש גבולות ברורים קל יותר לשמור על שליטה ולבחור מתוך צורך ולא מתוך רגש.

אל תאמינו לכל "הנחה": "לא כל מבצע הוא באמת מציאה", קובע דניאל רבני סמנכ"ל השיווק של רשת הנעלת הנוחות הלב הכחול. "לעיתים המחיר המקורי הועלה מראש כדי שההנחה תיראה משמעותית יותר". בדיקה שנערכה על ידי הרשות להגנת הצרכן גילתה כי כשליש מהמבצעים ברשתות הגדולות בישראל כוללים הנחות מדומות או הצגת מחיר מטעה. "הדרך הנכונה לבדוק אם מדובר בהנחה אמיתית", מוסיף רבני, "היא להשוות מחירים כמה ימים לפני תחילת נובמבר או להשתמש באתרים שעוקבים אחר שינויי מחירים לאורך זמן".

קחו רגע נשימה לפני הקנייה: הפחד לפספס, או,FOMO הוא אחד הכוחות הפסיכולוגיים החזקים ביותר בשיווק דיגיטלי. מחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג' מצא כי תחושת הדחיפות מעלה את הסיכוי לקנייה אימפולסיבית בעשרות אחוזים. בהמשך לכך מייעצת מיכל דהן, מנהלת שיווק ופרסום במותג סולתם, "כשאתם נתקלים בהודעה שמלחיצה אתכם לקנות, עצרו לרגע. אם אחרי שעה עדיין תרגישו צורך אמיתי במוצר, כנראה שהרכישה מוצדקת. אם לא, חסכתם לעצמכם הוצאה מיותרת".

בדקו את התמונה המלאה: "מחיר נמוך מדי עלול להסתיר עלויות משלוח גבוהות, זמני אספקה ארוכים או מדיניות החזרות מגבילה", מזהירה רעות יצחקי, מנהלת פיתוח עסקי ברשת א.א אורטופדיה. כמו כן מציינת כי ברבעון האחרון של 2024 נרשמה עלייה של כמעט 20 אחוז בהחזרות מוצרים בישראל, בעיקר כתוצאה מרכישות חפוזות בזמן מבצעים. "לכן כדאי לקרוא את האותיות הקטנות ולבדוק מראש את תנאי ההחזרה".

חלקו את התקציב לשלושה סלים: כדי לשמור על איזון, אלונה שכטר, בעלים של מותג מוצרי טיפוח ורשת קליניקות פלסטיקה ואסתטיקה הנושאים את שמה, מציעה לחלק את התקציב לשלוש קטגוריות: צרכים הכרחיים, הנאות קטנות והשקעות לטווח ארוך. "החלוקה הזו מאפשרת ליהנות ממבצעים מבלי לוותר על שליטה כלכלית. היא גם מונעת קניות רגשיות שמביאות להוצאות מיותרות".

השקיעו באיכות ולא בכמות: מאיה טיטו-שועה, מנהלת השיווק של קבוצת טי אנד איי, יבואנית מותגים בינלאומיים מובילים, בניהם שעוני ג'ישוק, זיפו, לדרמן, פנסי לדלנסר והפיל היפני, מציינת כי "אחרי חודשים של לחץ וביטחון מעורער, יש נטייה "לפצות" את עצמנו ברכישות רבות וקטנות. אבל דווקא עכשיו כדאי להשקיע בפריט אחד איכותי שישרת אתכם לאורך זמן. מחקרים מראים כי קנייה של מוצר עמיד ואיכותי מעניקה תחושת סיפוק ממושכת יותר מאשר רכישות מרובות של מוצרים זולים".

צרו תקופת צינון אחרי הקנייה: בהמשך להשקעה באיכות מציעה טיטו- שועה טיפ נוסף: "במקום לרוץ להזמנה נוספת, תנו לעצמכם יומיים לבדוק אם הרכישה שברצוננו לבצע היא באמת נדרשת". לפי מחקר שפורסם באוניברסיטת הרווארד, המתנה של 48 שעות לפני רכישה נוספת מפחיתה כמעט בשליש את הנטייה לקניות אימפולסיביות.

בסופו של דבר, חגי המבצעים של נובמבר יכולים להיות הזדמנות מצוינת להתחדשות ולחיסכון אמיתי, כל עוד נשארים עם הרגליים על הקרקע. קנייה חכמה היא לא רק פעולה כלכלית, אלא גם הבעת אחריות, מודעות ואיפוק. בעולם שבו כל מבצע זועק אלינו מהמסך, היתרון האמיתי שייך למי שיודע לעצור, לחשוב, ולבחור נכון.

 

צילום: יח"צ חו"ל

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן