מגה בולדוזר
חדשות
חדשות מהעולם
לעמוד קודם

מכונות עם מנועי מימן הורשו לנסוע בכבישים

12/05/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

ציוד מכני הנדסי לחקלאות או לבנייה המונע באמצעות מנועי מימן יוכל לנסוע עתה על כבישים ציבוריים בבריטניה, בעקבות שינוי רגולטורי שנכנס לתוקף בסוף אפריל. חברת JCB הבריטית, שהשקיעה כ־100 מיליון ליש"ט בפיתוח מנוע בעירה פנימית הפועל על מימן, בירכה על המהלך וציינה אותו כהישג היסטורי.

השינוי התרחש לאחר ששרת התחבורה הבריטית, ליליאן גרינווד (Lillian Greenwood) חתמה על תיקון לחוק התקנות לתכנון רכב ושימוש בו. השינוי, שנכנס לתוקף ב־28 באפריל, מתיר לציוד מכני הנדסי שאינו ייעודי לנסיעה בכבישים אך מונע במימן, לנוע בין אתרים חקלאיים או אזורי בנייה דרך כבישים ציבוריים.

לרגל הרגולציה החדשה קיימה JCB אירוע סמלי שבו הונע בולדוזר מימני של החברה סמוך לארמון וסטמינסטר בלונדון. החברה כבר מפעילה אב־טיפוס של מעמיסים טלסקופיים, מחפרונים וגנרטורים מבוססי מימן באתרי ניסוי סמוך לברמינגהם, ובד בבד בוחנת את הטכנולוגיה בשיתוף קבלני תשתיות וחברות השכרה ברחבי בריטניה.

גרינווד אמרה: "אנחנו תומכים בתוכנית הבריטית לשינוי ומקדמים חדשנות ירוקה עם חברות מובילות כגון JCB - זה חלק מהמעבר לכלכלה נטולת פחמן, יצירת מקומות עבודה חדשים והבטחת עתיד בר־קיימה לתושבי הממלכה."

יו"ר JCB, אנטוני באמפולד (Anthony Bamfold), שעומד מאחורי היוזמה לפתח מנועי בעירה מונעי מימן, הוסיף: "לקוחות שבחנו את הטכנולוגיה מרוצים מהביצועים ומדווחים שהיא פשוטה לתפעול ואינה נופלת ממנועי דיזל. זה יום היסטורי - ל־JCB בפרט ולתעשיית הציוד המכני ההנדסי והחקלאי בכלל." לדבריו, הרגולציה החדשה מסירה את אחד החסמים המרכזיים ומאפשרת למכונות מונעות במימן לנוע בין אתרים ובין חוות בלי להזדקק לרכב גרירה או אישור מיוחד.

רכבים המונעים במימן מורשים לנסוע בכבישים ציבוריים במדינות רבות, אך היקף השימוש משתנה בהתאם לרגולציה, לתשתיות התדלוק ולמדיניות המקומית. יפן למשל היא אחת המובילות העולמיות בתחום רכבי המימן. המדינה השקיעה רבות בפיתוח תשתיות תדלוק ובתמריצים לרכישת רכבים מונעי מימן. אלפי רכבים כאלה נוסעים כיום בכבישים הציבוריים, והמדינה ממשיכה לקדם את השימוש בטכנולוגיה זו.

השימוש ברכבי מימן בארה"ב מתרכז בעיקר בקליפורניה, שם קיימים תשתית תדלוק מפותחת ותמריצים ממשלתיים. רכבים עם מערכות מימן כגון טויוטה מיראי (Toyota Mirai) זמינים לרכישה, אך מחוץ למדינת קליפורניה השימוש מוגבל בשל מחסור בתחנות תדלוק.

נכון להיום, רכבי מימן אינם מורשים לנסוע על כבישים ציבוריים בישראל. למרות שהטכנולוגיה קיימת ומוכרת בעולם, בישראל עדיין לא הושלמה הרגולציה הנדרשת להפעלתם. משרד האנרגיה המליץ לפעול בתוך שלוש שנים לאימוץ תקינה בינלאומית ולהכין תשתית רגולטורית שתאפשר שימוש ברכבי מימן בישראל, ככל שתהיה פריצת דרך בטכנולוגיה זו בשנים הבאות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן