מכרה עם ציוד חשמלי בלבד
חברת אפירוק (Epiroc) השוודית הודיעה, כי השלימה שלב היסטורי בפרויקט כרייה במכרה האנקוק (Hancock Iron Ore) במערב אוסטרליה: כל 78 משאיות הכרייה במכרה ברוי היל (Roy Hill) הוסבו ממערכות הפעלה ידניות למערכות אוטונומיות מלאות. מדובר באחד ממיזמי האוטונומיה הגדולים בעולם בתחום הכרייה, שמסמן את המעבר למכרה שבו כלי רכב ממספר יצרנים פועלים יחד, ללא נהגים וללא תלות טכנולוגית ביצרן המקורי.
המערכת שמאפשרת את השינוי היא LinkOA של אפירוק. המערכת משמשת פלטפורמה פתוחה לניהול תנועה ובקרה, ומאפשרת שליטה, תיאום וקבלת החלטות בזמן אמת בין כל הרכבים באתר. המערכת שולטת בכלי הכרייה ומתקשרת גם עם הרכבים הפועלים במכרה, כולל דחפורים, מפלסות וכלים הנדסיים נוספים, וכן עם מרכז הבקרה הראשי של החברה בפרת', המרוחקת כ־1,100 קילומטרים מהמכרה.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, משאיות הענק האוטונומיות, דגמים קטרפילר (Caterpillar 739F) והיטאצ'י Hitachi EH5000)), העבירו עד כה יותר מ־250 מיליון טונות של עפר וחומר גלם, וצברו יחד יותר משישה מיליון קילומטרים של נסיעה בטוחה במצב נהיגה עצמית. מתוך כל המשאיות שהוסבו, 60 כבר פועלות באופן אוטונומי שוטף, והיתר צפוי להצטרף עד סוף השנה הבאה, לצד חיבור כל כלי הרכב הנלווים למערכת התקשורת של האתר.
מבנה טכני
הפרויקט נחשב לאבן דרך עולמית בדרך להקמת המכרה האוטונומי הגדול בעולם, שבו פועלים כלי רכב ממספר יצרנים תחת מערכת ניהול אחת - גישה "אגנוסטית" שאינה תלויה בפלטפורמה קניינית של יצרן מסוים. לפי אפירוק, היתרון הוא גמישות מלאה בניהול צי הרכבים, ביכולת השדרוג או בהחלפת כלים ללא שינוי בתשתית התוכנה, והפחתה ניכרת בעלויות התפעול והתחזוקה.
המשאיות האוטונומיות מנווטות במרחב המכרה על פי מפה דיגיטלית מדויקת, ומשתפות ביניהן נתונים על מיקומים, היקף עבודה וזמני טעינה ופריקה. LinkOA מנהלת את כל תנועת הרכבים בזמן אמת, כולל עצירות חירום וניהול מכונות באתר העבודה ובנתיבי נסיעה, ומבטיחה תיאום מדויק בין כלי העבודה. בד־בבד כל הנתונים נשלחים למרכז הבקרה בפרת', שבו מפעילים אנושיים יכולים לעקוב, להתערב במידת הצורך ולנתח ביצועים.
לאחר השלמת ההסבה של 78 המשאיות, השלב הסופי בפרויקט הוא חיבור של כל הרכבים המסייעים - בהם מכליות, רכבי תחזוקה וכלי הובלה משניים - לרשת התקשורת המאובטחת של המכרה. עם סיום השלב הזה, הצפוי עד דצמבר 2025, רוי היל ייהפך למכרה הראשון בעולם שבו כל תנועת כלי הרכב, ללא יוצא מן הכלל, מתבצעת ללא נהגים ובניהול מרוכז ממקור אחד.

